Как да се отнасяме към родителите си ?

Posted by Admin неделя, май 19, 2013, under |

 Как да се отнасяме към родителите си ?


Много от хората мислят, че уважението на родителите се състои само в поздрава към тях, да целунеш главата им… И ако той стори това, то той е изпълнил всичко към родителите си…
Да, но уважението към родителите е по велико от това…Няма полза от това: да целуваш главата на родителите си, а им вдигаш висок тон, не понасяш разговора с тях, да поседнеш при тях и да чуеш техните желания и нужди… И винаги да намираш причина, че не можеш да им се отзовеш…
Къде са децата ми?!?
Каква работа и какви задължения, дори да струват и милиони – не може да се сравнят при Аллах с помощта и уважението на родителите, колкото и да е малка нуждата… Достатъчно е само да седнеш до тях и да ги изслушаш…
Трудеха се да те научат, отделяха повече от времето си и най-хубавите дни и сили от живота си, като се надяваха да те дарят със щастливо бъдеще, в което ще се гордеят с теб….
Научиха те да вярваш, възпитаха те да се подчиняваш на Аллах, и така те спасиха от Огъня… Те изпълниха хадиса на Пратеника на Аллах (с.а.с.):
“Всеки човек се ражда на чиста природа, а родителите му го правят юдеин, или християнин, или идолопоклонник на огъня.”
Те не те оставиха на това, а те предпазваха и те запазиха чист и неопетнен – искрен на твоя създател Аллах…
Ако ти не чувстваш благодатта на родителите, знай че има друг човек, който плаче че е загубил родителите си. Плаче, защото е лишен от майчините ласки и искрено се надява да са живи, за да им слугува.
Не пропускай този шанс!!!
Един приятел – след като починал баща му – ми каза:
“Баща ми беше отворена врата за мен към Дженнета. Но сега съжалявам, че тази врата вече е затворена.
Подари от времето на родителите си… Седни с тях… Разговаряй с тях без да усетят, че си болен или уморен…
Изпълнявай техните желания и нужди без отплата, и се подсети за техните грижи към теб, и че са го правили с радост и щастие…
Кълна се в Аллах, че няма нещо което да се равнява на времето прекарано с родителите си. Направи го заради Аллах, защото това е най-прекрасното подчинение пред Аллах…
Никога не пренебрегвай родителите си, особено когато те имат нужда от теб! Внимавай с извиненията ти, и не ги пренебрегвай заради нещо от дунята, защото това много ще ги нарани и ще просълзи очите им! Те са убедени, че те са най-скъпото нещо в живота ти! Затова не ги разочаровай с обратното! Знай, че техните сълзи предизвикват яда на Аллах, а когато Той се ядоса – тогава се спуска Неговото наказание. А ти може да го избегнеш…
Никога не им говори на висок тон! Покажи им уважение и добър нрав! Изслушвай ги с нежност и мълчание! Покажи им, че те заемат най-високата степен в сърцето ти! Моли се за тях! Бъди най-добрия и нежен лекар за тях! Не ги оставяй и за миг, в който да са тъжни и да съжаляват, че са те родили!
Ибн Омер (р.а.) видял един човек от Йемен, който правел таваф около Кеаба и носел майка си на гърба си. Казал: “Аз съм нейната подчинена камила…Аллах е моя Господар, Той е най-великия! Ей, Ибн Омер, нося я много повече от времето, което тя ме е носила, дали съм се отдължил към нея? А Ибн Омер отговорил: “ Не, не, нито толкова…”
Когато Мухаммед ибн Сирин разговарял с майка си, като че ли изпитвал страх. Ибн Ауф казва:
“Един човек влезе при Мухаммед ибн Сирин, който стоеше до майка си. Рече: “Какво му на Мухаммед, да не болен?” Отговориха му:
“Не, но винаги е така, когато е при майка си.”
Али ибн Хусейн (р.а.) е бил от водачите на табиините, и е бил от най-праведните към майка си. Попитали го:
“Ти си от най-праведните към майка си, но не сме ти видели да се храниш от нейната чиния?”
А той отговорил: “Страхувам се, да не би моята ръка да изпревари нейната и да взема нещо, което майка ми е харесала. И така да я нараня с това”

Чул ли си за Ууейсибн Амир ал-Карни?
Този човек бе известен при Аллах, при Неговия Пратеник и при всички меляйкета. Той се отличаваше от всички хора с неговото послушание към майка си. Ето и хадиса предаден от Муслим:
“Винаги когато идваше група хора от Йемен, Омер (р.а.) ги питаше: “Да не би измежду вас да е Ууейс ибн Амир?” Докато един ден Ууейс дойде. Омер го попита: “Ти ли си Ууейс?” Каза: “Да.” “От Мурад?” Казал: “Да.” Омер продължи: “Бил си болен от берас и си се излекувал, освен място като дирхем?” Казал: “Да.” “И имаш само майка?” Казал: “Да.” А Омер (р.а.) казал: “Чух Пратеника на Аллах (с.а.с.) да казва: “При вас ще дойде Ууейс ибн Амир с група хора от Йемен, от Мурад. Боледувал е от берас, но се е излекувал, освен място като дирхем. Има майка, която много уважава.. Ако се закълне в Аллах, винаги го прави. Ако имаш възможност да искаш опрощение за мен, моля те направи го!” и той го сторил. Омер го попитал: “Къде отиваш?” А той казал: “Към Куфа.” “Искам да изпратя писмо до кмета там.” А той казал: “Да бъда от обикновените хора е много по-обичано от мен, отколкото да съм със Ибн Зейд.”
После казал: “ Отказал се е да помага на Пратеника на Аллах, само за да е със майка си.”


Ибн Уйейне е казал:
“Който кланя петте молитви, то той е благодарил на Всевишния Аллах, а който се моли за родителите си след всички молитви, то той е благодарил на тях.!
Моли се за родителите си!
“О, Аллах, смили се над тях, както
ме възпитаха от малък!”


Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Всички грехове Всевишният Аллах ги закъснява до Съдния ден, освен неуважението към родителите. За това Аллах избързва и наказва извършителя в този живот преди смъртта.”
(Таберани и Хаким)


Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Задоволството на Аллах е в задоволството на родителите, а яда на Аллах е в яда на родителите.”
(Тирмизи, Ибн Хиббан и Хаким)


Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Родителят е най-средната врата на Дженнета. А ти ако искаш погуби тази врата или я запази!”
(Тиримизи и Албани)


Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Да изсъхне носа, да изсъхне носа,
да изсъхне носа на онзи, който завари
родителите си възрастни –единият от тях, или двамата,
и след това не влезе в Дженнета!!!


Аллах се спуска на най-ниското небе в последната трета на нощта

Posted by Admin неделя, май 19, 2013, under , |

Как трябва да се разбира хадиса, в който се казва, че Аллах се спуска на най-ниското небе в последната трета на нощта?

Въпрос: Аллах съществува извън времето и пространството, но в хадис предаден от Ебу Хурайра (радийеллаху анх) се предава, че Пратеника на Аллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: „В последната третина на всяка нощ нашият Господар се спуска на най-ниското небе и казва: „Кой Ме зове, за да му отвърна? Кой Ме моли, за да му дам? Кой търси прошка от Мен, за да го опростя?“ [хадис кудси, Сахих ел-Бухари]
Отговор: Учените имат две мнения относно гореспоменатия хадис:
  1. Неговата милост, Неговата повеля и ангелите се спускат. [Както например се казва: „Кралят построи този град“, т.е. той е възложил градът да се построи, въпреки че работниците са онези, които са свършили тази работа.]
  2. Това е метафора за Неговата благост към онези, които отправят дуа [в това време на нощта], и Неговия отговор на молитвите им.
[Ибн Хаджер ел-Аскаляни, Фетх ел-бари шерх Сахих ел-Бухари; ен-Неўеўи, Шерх Сахих Муслим]
Освен това, Ибн Хаджер ел-Аскаляни, най-известният коментатор на „Сахих ел-Бухари”, споменава цитат на имам ел-Бейдаўи, в който се казва, че онова, което се има в предвид под „спускане“, е светлината на Неговата милост, а не преместването Му от едно място на друго, [което е по-ниско в сравнение с първото].
И Аллах знае най-добре!

5.Хадиси - Знание, Наука,Учени, Урок, Отдадени на вярата..

5.Хадиси - Знание (наука),Учени, Урок, Отдадени на вярата..


53.Пратеника Мухаммед (с.а.с.) каза:
“Всеки, който излиза на път с цел да потърси знание (наука), се счита че върви по един от пътищата на Дженнета . Мелякетата разтварят криле над него,защото го харесват. За искащия знание, всичко което е на небесата и на земята, дори и рибите във водата, молят за опрощение на греховете му.
Превъзходството над ибадетите на учените,е като превъзходството на пълнолунието над звездите.
Няма съмнение, че учените са преките наследници на пророците.
Пророци, нито динара, нито дирхама са оставили в наследство. Те оставиха науката за наследство..
Който се сдобие със тези знания, ще се е сдобил с нещо много голям. "
Абу Дерда (р.а.)/Тирмизи

***

 54. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Един религиозен учен, разбиращ от единната вяра, е по -силен от хиляда служители на сатаната.“

Ибн Аббас (Радиаллаху анх) ; Тирмизи

***
55. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Онзи, който без знание служи, вредите му ще са по-вече от ползите.Който прилага словата си, малко ще са онези, които ще ги интересува празните му приказки.Който постави религията си като обект за спорове, той няма да стигне до едно решение,и от клон на клон ще прескача.
 Омер (Радиаллаху анх) ; Дарими

***
56. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:

„Наистина, Аллах не отнема знанието, просто лишавайки от него Своите раби, ала Той отнема знанието, прибирайки учените от този свят. Когато Той не остави нито един жив учен, хората ще започнат да избират невежи водачи. И ще им бъдат задавани въпроси, а те ще издават фетва, без да притежават знание, в резултат на което сами ще се отклонят от пътя и ще заблудят останалите.”
Иб Амр (Радиаллаху анх);(Ал-Бухари и Муслим)

***

57. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Когато някой изучава някого на знание, учащия се получава (севап) за това дело, и учителя също получава награда, от делата на учащия се.“
Муаз (радиаллаху анх) ; Ибн Мадже

***

58. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Който е религиозен учен, и практикува знанията си, Аллах ще го възнагради два пъти. А който е религиозен учен, и не практикува знанията си, Аллах ще му даде част от наградата (севапа).
Василе радиаллаху анх ; (Таберани)

***

59. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Комуто Аллах желае доброто, дарява го със знания за религията му (прави го ислямския учен).

Ибн Аббас радиаллаху анх ; Тирмизи

***
60. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
"Всеки, който тръгнал да събира религиозни знания, докато се върне, той е по пътя на Аллах."
Енес радиаллаху анх ; Тирмизи

***
61. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Мъдрата дума е изгубена вещ на вярващия, и където я намери има право я вземе и да я присвои.“
Абу Хурейра радиаллаху анх ;Тирмизи

***

62. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Искането на знание, е задължително за всеки мюсюлманин."
Ибн Месуд радиаллаху анх ; Табарани.

***

63. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
"Който знае науката, и когато го питат нещо и той прикрива, Аллах с огнено кълбо ще го замерва."
Абу Хурайра радиаллаху анх ; Тирмизи

 ***
 64. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Кълна се в Аллах, че ако покажеш пътя на вярата на един човек,и той тръгне по правия път чрез теб, то това е по-добро за теб, отколкото да имаш стадо червени камили.(“червени камили” символизира “нещо много стойностно”
(Сехл радиаллаху анх ;  Абу Давуд)

**
65.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Хората взимат пример от вас.При вас ще идват хора от всички краища на света, за да научат тънкостите на религията.Отнасяйте се добре с тях, и на най-доброто ги научете.“
/Абу Харун (р.а.) ; Тирмизи/

**

66.Айше (радиаллаху анх) каза:
“Толкова добри бяха жените на Медина в изучаването на религията, че срамът не им попречи за това.“
Айше (радиаллаху анх): Муслим

**

67.Абдуллах (р.а.) проповядваше за религията всеки четвъртък. Веднъж един човек му каза:
„О, Абдуллах! Ще ми се да ни проповядваш всеки ден.”
Той отговори:
 „Страхувам се че ще ви оттегчя и ще ви отблъсна.Затова ви проповядвам по-рядко, точно така, както Пророка (с.а.с.) правеше с нас.”

/Шакик (р.а.); Бухари/

**
68.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
"Истински учен е този, който подканва хората да не губят надежда за милостта на Аллах, да се страхуват от наказанието на Аллах за своите грехове, и да не позволява вършенето на харам.
А онзи, който не притежава знание, няма полза в неговите ибадети.
Ако няма понятие, няма полза от знанията му.
Ако не размишлява (не мисли), няма нужда да чете.
/Али (р.а.) ; Дарими/

**

69.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Когато говориш с мъдрост, не прибавяй празни приказки в тях, за да не ти се ядосат.
С глупаците не говори с мъдри слова, за да не те оспорват.
Не скривай знанията си от подходящи за това хора, за да не изпаднеш в грях.
Не поучавай на знание хора, които не заслужават това, за да не се отнесат лошо с теб.
Защото ти си зависим от тези знания (наука), точно така ,както и от стоката която притежаваш.

/Кесир (р.а.) ; Дарими/

**

70.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Не обяснявай на едно общество неща, за които съзнанията им не могат да възприемат, и поради тази причина да им дотегне.“
/Ибн Месуд (р.а.) ; Муслим/

**
71.Сподвижниците на Пророка (с.а.с.) ни поучаваха, и ни разказаха следното:
“Взимали по десет айета от Пророка (с.а.с.) наизустявали ги, и до като не ги усвоят старателно и не ги приложат в живота си, не пристъпвали към следващите айети.“
/Абу Абдуррахман (р.а.); Ахмед/

**
72.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Онзи, който подканва хората към добро и забравя за себе си, е като свещ, която осветява хората но самата тя се разтопява.“
/Джендел (р.а.); Таберани/

**

73.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Наистина Всевишния Аллах наложи религиозни задължения [фарзове], затова не ги пренебрегвайте. Начерта някои граници, затова не ги престъпвайте. Той забрани неща, затова не ги нарушавайте. Той премълча за някои неща — от милост към вас, а не защото ги е забравил — затова не питайте за тях”.
/Абу Салебе (Аллах да е доволен от него) ; Резин/

**
74.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Моят Уммет /общност/ ще се раздели на седемдесет и няколко секти.По отношение на корупцията, големците ще сравняват по техните виждания въпросите на обществото, и за хеляла ще казват че харам, а за харама че е хелял.”
/Авф (р.а.); Таберани/

**

 75.

**

76.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Аллах създаде първо ума и му рече: “Обърни се напред!“ Обърна се.Отново Рече: “Обърни се назад!“Обърна се.После му каза:
“Не съм създавал по-обичано същество от теб.За това ще те даря на онзи, когото най-много обичам от моите създания.
/Ибн Месуд (р.а.) Резин/


.

Tags

Blog Archive

Blogger templates

Translate

Blog Archive