Свещенни месеци,дни и нощи {Mübarek Günler ve Geceler 2012}
MEVLİD KANDİLİ - 03/04 ŞUBAT- CUMA/CUMARTESİ
ÜÇ AYLAR BALANGICI - 22 MAYIS SALI
REGAİB KANDİLİ - 24/25 MAYIS -PERŞEMBE/CUMA
MİRAC KANDİLİ - 16/17 HAZİRAN CUMARTESİ/PAZAR
BERAT KANDİLİ - 04/05 TEMMUZ ÇARŞAMBA/PERŞEMBE
RAMAZAN BAŞLANGICI - 20 TEMMUZ CUMA
KADİR GECESİ - 14/15 AĞUSTOS SALI ÇARŞAMBA
AREFE GÜNÜ
- 18 AĞUSTOS CUMARTESİ
RAMAZAN BAYRAMI 1.GÜN
- 19 AĞUSTOS PAZAR
KURBAN BAYRAMI AREFE
- 24 EKİM ÇARŞAMBA
KURBAN BAYRAMI 1.GÜN
- 25 EKİM PERŞEMBE
HİCRİ YILBAŞI
- 15 KASIM PERŞEMBE
AŞURE GÜNÜ
- 24 KASIM CUMARTESİ
Ислямският календар и свещените месеци,дни и нощи Mюсюлманската
ера започва с едно велико събитие Хиджра-преселването на Пророка
Мохамед и неговите сподвижници от Мека и Медина.Този исторически момент
се смята за начало на ислямското летоброене ( 622 г.),което се приема
официално при управлението на втория халиф Омар Ибн ал-Хаттаб.
Ислямският календар е лунарен и неговите месеци се определят в
зависимост от различните положения на Луната.Годината съдържа
общоприетите дванадесет месеца,като всеки месец включва 30 или 29 дена
според положението на Луната.Тези 12 месеца са
следните:Мухаррам,Саффар,Рабиу-л-ауал,Рабиу-с-сани,Джумадал-уля,Джумада-с-сания,
Раджаб,Шаабан,Рамадан,Шауал,Зу-л-кида и Зул-л-хиджа.
Месеците Раджаб,Шаабан и Рамадан се знаят от мюсюлманите като "Трите
месеца" и на тях се обръща специално внимание.През тези свещени месеци
Великият Аллах дарява своите раби с повече обич и увеличава
благосклонността и опрощението си.В хадисите се разказва,че именно
тогава Пророк Мохамед е правил повече ибадети и е давал значителна
милостиня на безимотните.През тези месеци се правят и много молитви за
опрощение на греховете,кланят се намази,пости се и се прочита
многократно Свещеният Коран.
Месец Раджаб е свещен поради
факта,че в него се намират особено важните за всеки мюсюлманин нощи
"Рагаиб" и "Мирадж"."Рагаиб" е първата петъчна нощ на месец
"Раджаб",през която Пророкът е удостоен от Аллах с много високи
почести,а "Мирадж" е Възнесението на Мохамед с помощта на малък Джибрил в
небесните висоти.
Следващият месец Шаабан е важен с това,че
през него се празнуват свещената нощ "Берат" (нощта на
опрощението).Берат е 15-то число на Шаабан и дълбокият му символ
означава пречистването на греховете.През тази нощ мюсюлманите искат
прошка от Всевишния Аллах и дават обещания за праведен живот.
Месеците Раджаб и Шаабан са предвестници за идването на месец Рамадан
(Рамазан).През месец Рамадан е низпослан Свещеният Коран и постенето
става фард (фарз) за мюсюлманите.Божествената книга е дарена през
благодатната нощ "Кадр".
Mесеците Зул-л-хиджа и Мухаррам са
също месеци с много стойности.През Зу-л-хиджа се отива на поклонение
хадж и се празнува Удхия (Курбан байрам).Мухаррам е първият в календара
на мюсюлманите,начало на новата година по Хиджра.Десетият ден на този
месец е свързан с някои важни събития,едно от които е свещения обичай
"Ашура".
Благословени дни в ислямската традиция са:Маулид и Рагаиб кандил.
Маулид кандил е рождена дата на Пророка Мохамед (20.04.),а годината му
570 г. е приета като Годината на Слона.Според календара този априлски
ден е дванадесетата нощ на месец Рабиу-л-ауал (вторият понеделник).Факт
е,че Мохамед е роден в Мека и произхожда от рода Бану Хашим,принадлежащ
към племето Курайш.Бащата на Пророка се казва Абд Аллах (Божи
служител),а майка му Амина (вярна).
Легендата разказва,че
малкият Мохамед се ражда със суннет и отрязан пъп.На гърба между двете
лопатки бебето е белязано с пророчески знак (мухир нубуат).Къщата,където
Расулуллах вижда бял свят,е известна като "Дар табаба".Мохамед е познат
и с накои други имена:Ахмад,Махмуд,Мустафа,Сахаб'ул Беян,Сахаб'ул
Хатем,Сахаб'ул Харауа,Набиу Рахма,Сахаб'ул Макам Махмуд.
В
историята на исляма рожденият ден (маулид) на Пророка се чества за пръв
път тържествено по времето на Фатимидите в Египет.Оттогава тази нощ се
празнува в свещените градове Мека,Медина,както и по всички краища на
мюсюлманския свят.
През същата нощ се случват и други
събития:след силен земен трус се счупват идолите в "Кааба".срутват се
колоните на императорския палат,изгасва Маджуси-хилядолетният факел на
огнепоклонниците,изсъхва езерото Сава,местността Савая от своя страна се
превръща в езеро.
Рагаиб кандил е първата петъчна нощ на
месец Раджаб.Смисълът на тази дума означава благоволение и изобилни
дарения.В тази нощ милостта,благоволението,щедростта и даренията на
Всевишния Аллах са безкрайни.В същата петъчна нощ Мохамед е удостоен с
пророческа мисия.
Други знаменателни нощи,които присъстват в ислямския календар,са "Исра и Мирадж","Берат" и "Кадр".
Двадесет и седмата нощ от месец Раджаб е "Исра и Мирадж".Чудото "Исра и
Мирадж" е събитие,което е по волята на Великия Аллах и се случва година
и половина преди преселението в Медина."Исра" е ози момент,когато
Мохамед е оведен от Масджид-и Харам (Мека) в Масджид-и Акса
(Иерусалим)."Мирадж" е Възнесението (издигането) в небесата на любимия
на мюсюлманите Пророк,където му се разкриват божествени откровения.По
този повод в Хадис-и Шариф се разказва следното:"В един момент,когато
пророкът стоял до мястото,наречено хатим в харем-и Шариф,при него се
явява ангел Джибрил.Той разкъсва гръдта на Мохамед,взима сърцето му и го
измива с вода от кладенеца Замзам,вдъхва му вяра и мъдрост и отново го
поставя на мястото му."
След тази случка Мохамед възсяда
коня,наречен Бурак,който го отвежда от Мека в Медина.Мохамед преминава
заедно с Джибрил през седем стълба на небесата>На седмото небе според
мюсюлманската традиция се намира дървото Сидра(Лотос),където двамата
срещат много от пророците и си разменят поздрави и благопожелания с
тях.Джибрил се установява в мястото,наречено Сидрат-ул Мунтаха,а
Пророкът продължава с друг кон на име Рафраф и се явява пред Трона на
Всемогъщия Аллах.По времето на това чудо Аллах удостоява вярващите с три
важни неща:петократния намаз (фард),последните аяти на сура
"Бакара".части от сура "Ал-Исра",и опрощаването на греховете.
Издигането на стълбата (мирадж) е описано в първия аят на сура
"Ал-Исра" (Нощното пътешествие) така:"Пречист е Онзи,Който пренесе Своя
раб нощем от Свещената джамия до Най-далечната джамия,околностите на
която Ние благословихме,за да му покажем от нашите знамения.Той е
Всечуващия,Всезрящия."
Нощта "Берат" е петнадесетият ден на
месец Шаабан.Името на нощта означава пречистване и опрощаване на
греховете.През тази нощ мюсюлманите дават отчет за деянията си,искат
прошка от Всевишния Аллах и поменуват починалите близки.Значението и
достойнствата на нощта "Берат" са обобщени от ислямските улеми в пет
точки:
1.В Корана нощта "Берат"е определена като свещена.
2.През тази нощ Аллах дарява вярващите с опрощение и благодат.
3.Ибадетите през тази нощ са с много голяма стойност.
4.Берат е нощ за проверка на душевния мир и отчет на деянията.
5.През
същата свещена нощ Мохаммед е дарен с правото шафаат-"Шафаат-и Узма"
(Голямото застъпничество) или "Макам-и Махмуд" (Славният пост).В Махшар
(мястото на Съдния ден) на Пророка е отсъдено правото да се застъпва за
всички хора,с изключение на неверниците и двуличниците.
Свещената нощ "Кадр ("Лайлату-л кадр) е безспорно най-святата нощ на
двадесет и седмия ден на рамадан (може да се празнува още и в
навечерието на 23-ия или 25-ия ден).През "Кадр"е низпослан Свещеният
Коран.Това е нощта.в която много ангели.на1ело с Джибрил,слизат за
благодеяние на земята.за тази могъща нощ се разказва и в специална
сура:"Ние го низпослахме в Нощта на могъществото.Но откъде да знаеш ти
какво е Нощта на могъществото?Нощта ана могъществото е по-добра от
хиляда месеца.Слизат ангелите и Духът (Джибрил) през нея-с позволението
на техния Господ-За всяка повеля" (Сура Ал-Кадр/Могъществото;аяти 1-4).
Светата книга е низпослана изцяло чрез тайнството на Запазения
скрижал(Ал-лаух ал-махфуз) на земното небе.Освен "Нощ на могъществото" и
"Нощ на предопределението","Лайла-ту-л-кадр означава и "Нощ на
почитта",защото тя е израз на почит,която Всевишния оказва на отдалите
живота си за Него.
Мюсюлманите чествата през годината два големи празника:Рамадан (Рамазан) и
Удхия (Курбан байрам).Рамазан,месецът
на говеенето,е тържество на поста над човешките страсти ижелания.Приема
се,че по време на постите се води борба между доброро и злото.През този
месец малките искат прошка от по-възрастните.Това става през последните
три дена (т.н. Шекер байрам),когато младите обикалят къщите на своите
близки.Така те заздравяват роднинските връзки и засвидетелстват
приятелското си отношение и доверие.Аиду-л-фитр-празненството по повод
завършването на говеенето,е през първия ден на месец Шауал.Рамазан е
море на истината,в което се пречистват душите на хората.Това е
най-големият подарък за мюсюлманите.
Курбан байрам
е най-великият празник на мюсюлмюните.Той съответства на християнския
Великден и еврейската Пасха.Навечерието на байрама се нарича Арифа
(Арефе) и е посветен на мъртвите.Тогава се приготвят лакомства и се
къносва жертвеното животно-обикновено агне.Клането се извършва от
човек,който прочита преди това специална молитва (такбил) и който
предната вечер е осветил ножа в джамията.Главата на агнето се обръща към
Кибла (посоката на Мека и Медина).
През Курбан байрам
миряните изпълват джамиите и принасят в жертва животни за благоволението
на Създателя.Аиду-л-адха-празненството на жертвоприношението,е през
десетия ден на месец Зу-л-хиджа.В този празник вярващите се обединяват
под знамето,издигнато от исляма,за да възтържествува единството и
братството на мюсюлманите.
Всяка сeдмица има един празничен
ден-петък-и неговата важност произтича от груповата обедна
молитва,задължителна за спазване от всеки мюсюлманин.Петъчният ден и нощ
са извънредно ценни и направените ибадети през това денонощие имат
много висока стойност.В този ден вярващитесе събирати се превръщат в
едно цяло,като по този начин печелят благодатта на Аллаху Те'аля.В
Хадис-и Шариф Пророкът Мохамед повелява следното:"От слънчевите дни
най-благословен е петъчният ден."През този ден е сътворен първият човек и
пророк Адем (Адам);през същия ден той влиза в Рая и пак през този ден
той е изваден от там.Според традицията в петъчния ден ще настъпи Къамат
(Къямет).
"Ашура" е също свещен ден (10-то
число)-в края на първата декада на месец Мухаррам.В същия ден се
случват доста важни събития:Аллаху Те'аля приема молитвата на
Адем,корабът на Нух (Ной) засяда на връх Джуди,Юнус (Йона) излиза от
корема на рибата,в същия ден се срещат след дълга разлъка Якуб (Яков) и
Юсуф (Йосиф).Това е и денят,в който е създаден Раят (Джанна) и са
сътворени по-главните ангели.
През "Ашура" е прието да се
подпомагат бедните хора,да се сдобрят скараните и обидените и да се
посещават болните.Правенето на чорба Ашура през този ден е
традиция,която обаче не е задължителна.Според преданието,когато корабът
на пророка Нух засяда на връх Джуди,вярващите вадят от торбата си
наличната храна:пшеница,фасул,нахут и други и сготвят обща чорба.Това
става именно през деня Ашура,откъдето идва и този обичай.
Хъдърлез
е друга традиция,която отговаря на християнския Гергьовден(м.май) и се
приема за начало на лятото.Празникът е посветен на мюсюлманските
светци-Хъдър и Иляз,покровители на хората,животните и
плодородието.Невруз (от персийското "нооруз"-нов ден) е друг почитан
празник,който бележи настъпването на пролетта.За него са характерни
ярките цветове и облекла.Невруз се приема за начало на новата календарна
година при шиитите.
Религиозните обреди,в т.ч. и свещените
месеци,дни и нощи,са неотменима част от делника и живота на
мюсюлманският човек,в който той се включва по най-подходящия
начин.Единственият път за спасение и щастие за вярващия е да върви по
посоката,начертана от Славния Пророк,и да възхвалява името на Аллах.
Ид ал-адха
Празник
на жертвоприношението.Познат също като Курбан байрям или Коч
байрям.Отбелязва се в края на ежегодното поклонение в Мека на 10-ия ден
от зу-л-хиджа,месеца на поклонението.Обредът по жертвопринасянето на
чисти животни е свързан с онзи момент от живота на Ибрахим
(Авраам),когато,за да изпита неговата вяра,Бог му повелява да принесе в
жертва сина си Исмаил (Измаил);Авраам не се възпротивява и Бог заменя
сина с овен.Само една част,обикновено една трета,от месото на животното
се изяжда от семейството,извършило обреда.Останалото следва да се
раздаде на бедните.За онези,които не са на поклонение,празникът
предвижда посещения на джамии и гробовете на роднини.Продължава три дни и
включва раздаване на подаръци и сладки,а също приемане на роднини и
гостуване при тях.