Намаз
Posted by Admin
вторник, май 21, 2013, under Надписани картини,Намаз / Namaz,Хадиси в картини,Хадиси-и Шериф,Mолитвата (Namaz); |
Забранени неща в Джамията!
Posted by Admin
вторник, май 21, 2013, under Джамия,Надписани картини,Хадиси в картини,Хадиси-и Шериф |
Хадиса
ни посочва забраната за използване на джамиите за известяване на
подобни неща.Пратеника с.а.в.с. е забранил търговията в джамиите,
разпитването за изгубена вещ и рецитирането на стихове.
Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) е казал:
“Ако видите някой, който в джамията да прави търговия, кажете:
“Дано Аллах да те лиши от печалба.“
Ако видите някой,който в джамията разпитва за нещо изгубено, кажете: “Дано Аллах да не ти го върне никога.“
/Тирмизи /
Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) е казал:
“Ако видите някой, който в джамията да прави търговия, кажете:
“Дано Аллах да те лиши от печалба.“
Ако видите някой,който в джамията разпитва за нещо изгубено, кажете: “Дано Аллах да не ти го върне никога.“
/Тирмизи /
Аллах казва:
Posted by Admin
вторник, май 21, 2013, under Земния живот,Лечение според Свещения Коран |
Съвет за брак
Posted by Admin
вторник, май 21, 2013, under Брак - Никях,Надписани картини,Хадиси в картини,Хадиси-и Шериф |
Съвет за брака:
Пророка Мухаммад (Саллаллаху алейхи ве селлем) е казал:
“Съветвам ви да встъпвате в брак с девственици, защото техните утроби са по-пресни, техните устни са по-сладки и те са по-задоволени с малко.”
Според друг разказ: “…и те имат по-малка вероятност да мамят.”
(Ибн Маджа. Ал-Силсилих ал-Сахиха, №623)
“Съветвам ви да встъпвате в брак с девственици, защото техните утроби са по-пресни, техните устни са по-сладки и те са по-задоволени с малко.”
Според друг разказ: “…и те имат по-малка вероятност да мамят.”
(Ибн Маджа. Ал-Силсилих ал-Сахиха, №623)
Дуа след ядене:
Posted by Admin
вторник, май 21, 2013, under Дуа (Молитва),Надписани картини,Хадиси в картини,Хадиси-и Шериф |
Дуа след ядене:
Който прочита следната дуа след всяко хранене,греховете му се опрощават:
„Хвала на Аллах, Който ме нахрани с това, и ме дари с него като препитание, без мощ и сила от мен.”
Хадис (Абу Давуд)
***
"El-hamdülillahillezi etamena hazettaame ve rezekana min gayrı havlin minna ve la kuvveh"
***
Дуа на Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем):
“Хвала на Аллах, Който ни нахрани и напои с благословиите си, и Който ни поддържа в Исляма.“
Тирмизи
“El-hamdü-lillahillezi etamena ve sakana ve cealena müslimin.“
(Tirmizi)
Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Онзи, който след всяко ядене благодари на Аллах, получава същата награда (севап) като онзи, който държейки оруч, търпи гладувайки.“
(Синан радиаллаху анх ; Ибн Мадже)
Пътят за Рая
Posted by Admin
вторник, май 21, 2013, under Дженнет/Cennet,Надписани картини,Хадиси в картини,Хадиси-и Шериф |
Как да се отнасяме към родителите си ?
Posted by Admin
неделя, май 19, 2013, under Родители |
Как да се отнасяме към родителите си ?
Много от хората мислят, че уважението на родителите се състои само в поздрава към тях, да целунеш главата им… И ако той стори това, то той е изпълнил всичко към родителите си…
Да, но уважението към родителите е по велико от това…Няма полза от това: да целуваш главата на родителите си, а им вдигаш висок тон, не понасяш разговора с тях, да поседнеш при тях и да чуеш техните желания и нужди… И винаги да намираш причина, че не можеш да им се отзовеш…
Къде са децата ми?!?
Каква работа и какви задължения, дори да струват и милиони – не може да се сравнят при Аллах с помощта и уважението на родителите, колкото и да е малка нуждата… Достатъчно е само да седнеш до тях и да ги изслушаш…
Трудеха се да те научат, отделяха повече от времето си и най-хубавите дни и сили от живота си, като се надяваха да те дарят със щастливо бъдеще, в което ще се гордеят с теб….
Научиха те да вярваш, възпитаха те да се подчиняваш на Аллах, и така те спасиха от Огъня… Те изпълниха хадиса на Пратеника на Аллах (с.а.с.):
“Всеки човек се ражда на чиста природа, а родителите му го правят юдеин, или християнин, или идолопоклонник на огъня.”
Те не те оставиха на това, а те предпазваха и те запазиха чист и неопетнен – искрен на твоя създател Аллах…
Ако ти не чувстваш благодатта на родителите, знай че има друг човек, който плаче че е загубил родителите си. Плаче, защото е лишен от майчините ласки и искрено се надява да са живи, за да им слугува.
Не пропускай този шанс!!!
Един приятел – след като починал баща му – ми каза:
“Баща ми беше отворена врата за мен към Дженнета. Но сега съжалявам, че тази врата вече е затворена.
Подари от времето на родителите си… Седни с тях… Разговаряй с тях без да усетят, че си болен или уморен…
Изпълнявай техните желания и нужди без отплата, и се подсети за техните грижи към теб, и че са го правили с радост и щастие…
Кълна се в Аллах, че няма нещо което да се равнява на времето прекарано с родителите си. Направи го заради Аллах, защото това е най-прекрасното подчинение пред Аллах…
Никога не пренебрегвай родителите си, особено когато те имат нужда от теб! Внимавай с извиненията ти, и не ги пренебрегвай заради нещо от дунята, защото това много ще ги нарани и ще просълзи очите им! Те са убедени, че те са най-скъпото нещо в живота ти! Затова не ги разочаровай с обратното! Знай, че техните сълзи предизвикват яда на Аллах, а когато Той се ядоса – тогава се спуска Неговото наказание. А ти може да го избегнеш…
Никога не им говори на висок тон! Покажи им уважение и добър нрав! Изслушвай ги с нежност и мълчание! Покажи им, че те заемат най-високата степен в сърцето ти! Моли се за тях! Бъди най-добрия и нежен лекар за тях! Не ги оставяй и за миг, в който да са тъжни и да съжаляват, че са те родили!
Ибн Омер (р.а.) видял един човек от Йемен, който правел таваф около Кеаба и носел майка си на гърба си. Казал: “Аз съм нейната подчинена камила…Аллах е моя Господар, Той е най-великия! Ей, Ибн Омер, нося я много повече от времето, което тя ме е носила, дали съм се отдължил към нея? А Ибн Омер отговорил: “ Не, не, нито толкова…”
Когато Мухаммед ибн Сирин разговарял с майка си, като че ли изпитвал страх. Ибн Ауф казва:
“Един човек влезе при Мухаммед ибн Сирин, който стоеше до майка си. Рече: “Какво му на Мухаммед, да не болен?” Отговориха му:
“Не, но винаги е така, когато е при майка си.”
Али ибн Хусейн (р.а.) е бил от водачите на табиините, и е бил от най-праведните към майка си. Попитали го:
“Ти си от най-праведните към майка си, но не сме ти видели да се храниш от нейната чиния?”
А той отговорил: “Страхувам се, да не би моята ръка да изпревари нейната и да взема нещо, което майка ми е харесала. И така да я нараня с това”
Чул ли си за Ууейсибн Амир ал-Карни?
Този човек бе известен при Аллах, при Неговия Пратеник и при всички меляйкета. Той се отличаваше от всички хора с неговото послушание към майка си. Ето и хадиса предаден от Муслим:
“Винаги когато идваше група хора от Йемен, Омер (р.а.) ги питаше: “Да не би измежду вас да е Ууейс ибн Амир?” Докато един ден Ууейс дойде. Омер го попита: “Ти ли си Ууейс?” Каза: “Да.” “От Мурад?” Казал: “Да.” Омер продължи: “Бил си болен от берас и си се излекувал, освен място като дирхем?” Казал: “Да.” “И имаш само майка?” Казал: “Да.” А Омер (р.а.) казал: “Чух Пратеника на Аллах (с.а.с.) да казва: “При вас ще дойде Ууейс ибн Амир с група хора от Йемен, от Мурад. Боледувал е от берас, но се е излекувал, освен място като дирхем. Има майка, която много уважава.. Ако се закълне в Аллах, винаги го прави. Ако имаш възможност да искаш опрощение за мен, моля те направи го!” и той го сторил. Омер го попитал: “Къде отиваш?” А той казал: “Към Куфа.” “Искам да изпратя писмо до кмета там.” А той казал: “Да бъда от обикновените хора е много по-обичано от мен, отколкото да съм със Ибн Зейд.”
После казал: “ Отказал се е да помага на Пратеника на Аллах, само за да е със майка си.”
Ибн Уйейне е казал:
“Който кланя петте молитви, то той е благодарил на Всевишния Аллах, а който се моли за родителите си след всички молитви, то той е благодарил на тях.!
Моли се за родителите си!
“О, Аллах, смили се над тях, както
ме възпитаха от малък!”
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Всички грехове Всевишният Аллах ги закъснява до Съдния ден, освен неуважението към родителите. За това Аллах избързва и наказва извършителя в този живот преди смъртта.”
(Таберани и Хаким)
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Задоволството на Аллах е в задоволството на родителите, а яда на Аллах е в яда на родителите.”
(Тирмизи, Ибн Хиббан и Хаким)
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Родителят е най-средната врата на Дженнета. А ти ако искаш погуби тази врата или я запази!”
(Тиримизи и Албани)
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Да изсъхне носа, да изсъхне носа,
да изсъхне носа на онзи, който завари
родителите си възрастни –единият от тях, или двамата,
и след това не влезе в Дженнета!!!
Много от хората мислят, че уважението на родителите се състои само в поздрава към тях, да целунеш главата им… И ако той стори това, то той е изпълнил всичко към родителите си…
Да, но уважението към родителите е по велико от това…Няма полза от това: да целуваш главата на родителите си, а им вдигаш висок тон, не понасяш разговора с тях, да поседнеш при тях и да чуеш техните желания и нужди… И винаги да намираш причина, че не можеш да им се отзовеш…
Къде са децата ми?!?
Каква работа и какви задължения, дори да струват и милиони – не може да се сравнят при Аллах с помощта и уважението на родителите, колкото и да е малка нуждата… Достатъчно е само да седнеш до тях и да ги изслушаш…
Трудеха се да те научат, отделяха повече от времето си и най-хубавите дни и сили от живота си, като се надяваха да те дарят със щастливо бъдеще, в което ще се гордеят с теб….
Научиха те да вярваш, възпитаха те да се подчиняваш на Аллах, и така те спасиха от Огъня… Те изпълниха хадиса на Пратеника на Аллах (с.а.с.):
“Всеки човек се ражда на чиста природа, а родителите му го правят юдеин, или християнин, или идолопоклонник на огъня.”
Те не те оставиха на това, а те предпазваха и те запазиха чист и неопетнен – искрен на твоя създател Аллах…
Ако ти не чувстваш благодатта на родителите, знай че има друг човек, който плаче че е загубил родителите си. Плаче, защото е лишен от майчините ласки и искрено се надява да са живи, за да им слугува.
Не пропускай този шанс!!!
Един приятел – след като починал баща му – ми каза:
“Баща ми беше отворена врата за мен към Дженнета. Но сега съжалявам, че тази врата вече е затворена.
Подари от времето на родителите си… Седни с тях… Разговаряй с тях без да усетят, че си болен или уморен…
Изпълнявай техните желания и нужди без отплата, и се подсети за техните грижи към теб, и че са го правили с радост и щастие…
Кълна се в Аллах, че няма нещо което да се равнява на времето прекарано с родителите си. Направи го заради Аллах, защото това е най-прекрасното подчинение пред Аллах…
Никога не пренебрегвай родителите си, особено когато те имат нужда от теб! Внимавай с извиненията ти, и не ги пренебрегвай заради нещо от дунята, защото това много ще ги нарани и ще просълзи очите им! Те са убедени, че те са най-скъпото нещо в живота ти! Затова не ги разочаровай с обратното! Знай, че техните сълзи предизвикват яда на Аллах, а когато Той се ядоса – тогава се спуска Неговото наказание. А ти може да го избегнеш…
Никога не им говори на висок тон! Покажи им уважение и добър нрав! Изслушвай ги с нежност и мълчание! Покажи им, че те заемат най-високата степен в сърцето ти! Моли се за тях! Бъди най-добрия и нежен лекар за тях! Не ги оставяй и за миг, в който да са тъжни и да съжаляват, че са те родили!
Ибн Омер (р.а.) видял един човек от Йемен, който правел таваф около Кеаба и носел майка си на гърба си. Казал: “Аз съм нейната подчинена камила…Аллах е моя Господар, Той е най-великия! Ей, Ибн Омер, нося я много повече от времето, което тя ме е носила, дали съм се отдължил към нея? А Ибн Омер отговорил: “ Не, не, нито толкова…”
Когато Мухаммед ибн Сирин разговарял с майка си, като че ли изпитвал страх. Ибн Ауф казва:
“Един човек влезе при Мухаммед ибн Сирин, който стоеше до майка си. Рече: “Какво му на Мухаммед, да не болен?” Отговориха му:
“Не, но винаги е така, когато е при майка си.”
Али ибн Хусейн (р.а.) е бил от водачите на табиините, и е бил от най-праведните към майка си. Попитали го:
“Ти си от най-праведните към майка си, но не сме ти видели да се храниш от нейната чиния?”
А той отговорил: “Страхувам се, да не би моята ръка да изпревари нейната и да взема нещо, което майка ми е харесала. И така да я нараня с това”
Чул ли си за Ууейсибн Амир ал-Карни?
Този човек бе известен при Аллах, при Неговия Пратеник и при всички меляйкета. Той се отличаваше от всички хора с неговото послушание към майка си. Ето и хадиса предаден от Муслим:
“Винаги когато идваше група хора от Йемен, Омер (р.а.) ги питаше: “Да не би измежду вас да е Ууейс ибн Амир?” Докато един ден Ууейс дойде. Омер го попита: “Ти ли си Ууейс?” Каза: “Да.” “От Мурад?” Казал: “Да.” Омер продължи: “Бил си болен от берас и си се излекувал, освен място като дирхем?” Казал: “Да.” “И имаш само майка?” Казал: “Да.” А Омер (р.а.) казал: “Чух Пратеника на Аллах (с.а.с.) да казва: “При вас ще дойде Ууейс ибн Амир с група хора от Йемен, от Мурад. Боледувал е от берас, но се е излекувал, освен място като дирхем. Има майка, която много уважава.. Ако се закълне в Аллах, винаги го прави. Ако имаш възможност да искаш опрощение за мен, моля те направи го!” и той го сторил. Омер го попитал: “Къде отиваш?” А той казал: “Към Куфа.” “Искам да изпратя писмо до кмета там.” А той казал: “Да бъда от обикновените хора е много по-обичано от мен, отколкото да съм със Ибн Зейд.”
После казал: “ Отказал се е да помага на Пратеника на Аллах, само за да е със майка си.”
Ибн Уйейне е казал:
“Който кланя петте молитви, то той е благодарил на Всевишния Аллах, а който се моли за родителите си след всички молитви, то той е благодарил на тях.!
Моли се за родителите си!
“О, Аллах, смили се над тях, както
ме възпитаха от малък!”
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Всички грехове Всевишният Аллах ги закъснява до Съдния ден, освен неуважението към родителите. За това Аллах избързва и наказва извършителя в този живот преди смъртта.”
(Таберани и Хаким)
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Задоволството на Аллах е в задоволството на родителите, а яда на Аллах е в яда на родителите.”
(Тирмизи, Ибн Хиббан и Хаким)
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Родителят е най-средната врата на Дженнета. А ти ако искаш погуби тази врата или я запази!”
(Тиримизи и Албани)
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
“Да изсъхне носа, да изсъхне носа,
да изсъхне носа на онзи, който завари
родителите си възрастни –единият от тях, или двамата,
и след това не влезе в Дженнета!!!
Аллах се спуска на най-ниското небе в последната трета на нощта
Posted by Admin
неделя, май 19, 2013, under Аллах I Allah,Хадиси |
Как трябва да се разбира хадиса, в който се казва, че Аллах се спуска на най-ниското небе в последната трета на нощта?
Въпрос:
Аллах съществува извън времето и пространството, но в хадис предаден от
Ебу Хурайра (радийеллаху анх) се предава, че Пратеника на Аллах
(саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: „В последната третина на
всяка нощ нашият Господар се спуска на най-ниското небе и казва: „Кой Ме
зове, за да му отвърна? Кой Ме моли, за да му дам? Кой търси прошка от
Мен, за да го опростя?“ [хадис кудси, Сахих ел-Бухари]
Отговор: Учените имат две мнения относно гореспоменатия хадис:
- Неговата милост, Неговата повеля и ангелите се спускат. [Както например се казва: „Кралят построи този град“, т.е. той е възложил градът да се построи, въпреки че работниците са онези, които са свършили тази работа.]
- Това е метафора за Неговата благост към онези, които отправят дуа [в това време на нощта], и Неговия отговор на молитвите им.
[Ибн Хаджер ел-Аскаляни, Фетх ел-бари шерх Сахих ел-Бухари; ен-Неўеўи, Шерх Сахих Муслим]
Освен това,
Ибн Хаджер ел-Аскаляни, най-известният коментатор на „Сахих ел-Бухари”,
споменава цитат на имам ел-Бейдаўи, в който се казва, че онова, което се
има в предвид под „спускане“, е светлината на Неговата милост, а не
преместването Му от едно място на друго, [което е по-ниско в сравнение с
първото].
И Аллах знае най-добре!
5.Хадиси - Знание, Наука,Учени, Урок, Отдадени на вярата..
Posted by Admin
неделя, май 19, 2013, under Знание и Наука,Мухаммед (с.а.с) I Hz.Muhammed (s.a.v),Хадиси-и Шериф |
5.Хадиси - Знание (наука),Учени, Урок, Отдадени на вярата..
53.Пратеника Мухаммед (с.а.с.) каза:
“Всеки, който излиза на път с цел да потърси знание (наука), се счита че върви по един от пътищата на Дженнета . Мелякетата разтварят криле над него,защото го харесват. За искащия знание, всичко което е на небесата и на земята, дори и рибите във водата, молят за опрощение на греховете му.
Превъзходството над ибадетите на учените,е като превъзходството на пълнолунието над звездите.
Няма съмнение, че учените са преките наследници на пророците.
Пророци, нито динара, нито дирхама са оставили в наследство. Те оставиха науката за наследство..
Който се сдобие със тези знания, ще се е сдобил с нещо много голям. "
Абу Дерда (р.а.)/Тирмизи
***
54. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Един религиозен учен, разбиращ от единната вяра, е по -силен от хиляда служители на сатаната.“
Ибн Аббас (Радиаллаху анх) ; Тирмизи
***
55. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Онзи, който без знание служи, вредите му ще са по-вече от ползите.Който прилага словата си, малко ще са онези, които ще ги интересува празните му приказки.Който постави религията си като обект за спорове, той няма да стигне до едно решение,и от клон на клон ще прескача.
Омер (Радиаллаху анх) ; Дарими
***
56. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
„Наистина, Аллах не отнема знанието, просто лишавайки от него Своите раби, ала Той отнема знанието, прибирайки учените от този свят. Когато Той не остави нито един жив учен, хората ще започнат да избират невежи водачи. И ще им бъдат задавани въпроси, а те ще издават фетва, без да притежават знание, в резултат на което сами ще се отклонят от пътя и ще заблудят останалите.”
Иб Амр (Радиаллаху анх);(Ал-Бухари и Муслим)
***
57. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Когато някой изучава някого на знание, учащия се получава (севап) за това дело, и учителя също получава награда, от делата на учащия се.“
Муаз (радиаллаху анх) ; Ибн Мадже
***
58. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Който е религиозен учен, и практикува знанията си, Аллах ще го възнагради два пъти. А който е религиозен учен, и не практикува знанията си, Аллах ще му даде част от наградата (севапа).
Василе радиаллаху анх ; (Таберани)
***
59. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Комуто Аллах желае доброто, дарява го със знания за религията му (прави го ислямския учен).
Ибн Аббас радиаллаху анх ; Тирмизи
***
60. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
"Всеки, който тръгнал да събира религиозни знания, докато се върне, той е по пътя на Аллах."
Енес радиаллаху анх ; Тирмизи
***
61. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Мъдрата дума е изгубена вещ на вярващия, и където я намери има право я вземе и да я присвои.“
Абу Хурейра радиаллаху анх ;Тирмизи
***
62. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Искането на знание, е задължително за всеки мюсюлманин."
Ибн Месуд радиаллаху анх ; Табарани.
***
63. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
"Който знае науката, и когато го питат нещо и той прикрива, Аллах с огнено кълбо ще го замерва."
Абу Хурайра радиаллаху анх ; Тирмизи
***
64. Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Кълна се в Аллах, че ако покажеш пътя на вярата на един човек,и той тръгне по правия път чрез теб, то това е по-добро за теб, отколкото да имаш стадо червени камили.(“червени камили” символизира “нещо много стойностно”
(Сехл радиаллаху анх ; Абу Давуд)
**
65.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Хората взимат пример от вас.При вас ще идват хора от всички краища на света, за да научат тънкостите на религията.Отнасяйте се добре с тях, и на най-доброто ги научете.“
/Абу Харун (р.а.) ; Тирмизи/
**
66.Айше (радиаллаху анх) каза:
“Толкова добри бяха жените на Медина в изучаването на религията, че срамът не им попречи за това.“
Айше (радиаллаху анх): Муслим
**
67.Абдуллах (р.а.) проповядваше за религията всеки четвъртък. Веднъж един човек му каза:
„О, Абдуллах! Ще ми се да ни проповядваш всеки ден.”
Той отговори:
„Страхувам се че ще ви оттегчя и ще ви отблъсна.Затова ви проповядвам по-рядко, точно така, както Пророка (с.а.с.) правеше с нас.”
/Шакик (р.а.); Бухари/
**
68.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
"Истински учен е този, който подканва хората да не губят надежда за милостта на Аллах, да се страхуват от наказанието на Аллах за своите грехове, и да не позволява вършенето на харам.
А онзи, който не притежава знание, няма полза в неговите ибадети.
Ако няма понятие, няма полза от знанията му.
Ако не размишлява (не мисли), няма нужда да чете.
/Али (р.а.) ; Дарими/
**
69.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Когато говориш с мъдрост, не прибавяй празни приказки в тях, за да не ти се ядосат.
С глупаците не говори с мъдри слова, за да не те оспорват.
Не скривай знанията си от подходящи за това хора, за да не изпаднеш в грях.
Не поучавай на знание хора, които не заслужават това, за да не се отнесат лошо с теб.
Защото ти си зависим от тези знания (наука), точно така ,както и от стоката която притежаваш.
/Кесир (р.а.) ; Дарими/
**
70.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Не обяснявай на едно общество неща, за които съзнанията им не могат да възприемат, и поради тази причина да им дотегне.“
/Ибн Месуд (р.а.) ; Муслим/
**
71.Сподвижниците на Пророка (с.а.с.) ни поучаваха, и ни разказаха следното:
“Взимали по десет айета от Пророка (с.а.с.) наизустявали ги, и до като не ги усвоят старателно и не ги приложат в живота си, не пристъпвали към следващите айети.“
/Абу Абдуррахман (р.а.); Ахмед/
**
72.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Онзи, който подканва хората към добро и забравя за себе си, е като свещ, която осветява хората но самата тя се разтопява.“
/Джендел (р.а.); Таберани/
**
73.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Наистина Всевишния Аллах наложи религиозни задължения [фарзове], затова не ги пренебрегвайте. Начерта някои граници, затова не ги престъпвайте. Той забрани неща, затова не ги нарушавайте. Той премълча за някои неща — от милост към вас, а не защото ги е забравил — затова не питайте за тях”.
/Абу Салебе (Аллах да е доволен от него) ; Резин/
**
74.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Моят Уммет /общност/ ще се раздели на седемдесет и няколко секти.По отношение на корупцията, големците ще сравняват по техните виждания въпросите на обществото, и за хеляла ще казват че харам, а за харама че е хелял.”
/Авф (р.а.); Таберани/
**
75.
**
76.Пратеникът на Аллах (Саллаллаху алейхи ве селлем) каза:
“Аллах създаде първо ума и му рече: “Обърни се напред!“ Обърна се.Отново Рече: “Обърни се назад!“Обърна се.После му каза:
“Не съм създавал по-обичано същество от теб.За това ще те даря на онзи, когото най-много обичам от моите създания.
/Ибн Месуд (р.а.) Резин/
.
• ДУА ЗА ИЗЦЕЛЕНИЕ• от Пророка Мухаммед с.а.с
Posted by Admin
четвъртък, април 18, 2013, under Дуа (Молитва),Здравни съвети,Пророка Мухаммед (с.а.с),Хадиси в картини,Хадиси-и Шериф |
•• ДУА ЗА ИЗЦЕЛЕНИЕ••
Веднъж Осман Ибн Абд
ал-Ас се оплакал на Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, че изпитва
болка в тялото и Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, му
казал следното:
“Сложи си ръката върху мястото, което те боли и три пъти кажи: بِسْمِ اللَّه БисмилЛяхи С името на Аллах!” – след това седем пъти признеси: اَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَ أُحَاذِرُ А‘узу би-‘иззати-Лляхи уа къудратихи мин шарри ма аджиду уа ухазир /Прибягвам за защита към величието на Аллах и Неговото могъщество от злото на това, което усещам и от каквото се опасявам!”/
" Eûzü bi'izzetillâhi ve kudretihi min şerrimâ ecidü ve ühâziru ."
(Тирмизи, том 2, стр. 29)
Бележка: Дуата има по-голямо въздействие,ако се прочете на арабски език.
“Сложи си ръката върху мястото, което те боли и три пъти кажи: بِسْمِ اللَّه БисмилЛяхи С името на Аллах!” – след това седем пъти признеси: اَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَ أُحَاذِرُ А‘узу би-‘иззати-Лляхи уа къудратихи мин шарри ма аджиду уа ухазир /Прибягвам за защита към величието на Аллах и Неговото могъщество от злото на това, което усещам и от каквото се опасявам!”/
" Eûzü bi'izzetillâhi ve kudretihi min şerrimâ ecidü ve ühâziru ."
(Тирмизи, том 2, стр. 29)
Бележка: Дуата има по-голямо въздействие,ако се прочете на арабски език.
БОГАТСТВО И РАЗКОШ?
Posted by Admin
четвъртък, април 18, 2013, under Богатство,Надписани картини,Пророка Мухаммед (с.а.с),Хадиси-и Шериф |
БОГАТСТВО И РАЗКОШ?
Проява на слабата вяра
е и прекаленото внимание, което човек обръща на себе си, на храната,
облеклото, жилището, колата. Видно е, че такъв човек прекалено
задоволява страстите си, интересува се от разкоша. Затова се облича
луксозно, хвърля усилия, за да си купи скъпи дрехи, украсява жилището
си, разхищава пари и време в такива подобрения. А това са неща, които не
са му необходими, той ги трупа, въпреки че сред братята му мюсюлмани
има някой, който изпитва крайна нужда. Този човек прави всичко това, за
да се потопи в доволство и разкош, които са забранени от религията ни.
Това се има предвид в думите на Пратеника, алейхисселям, предадени от
Муаз ибн Джебел, Аллах да е доволен от него.
Когато Мухаммед, саллеллаху
алейхи уе селлем, го изпратил в Йемен, му заръчал:
“Пази се от доволството и разкоша, защото рабите на Аллах не живеят в разкош”.
/ Разказан от Абу Нуайм в „ал-Хиля”, 5/155.
В „ас-Силсилатус-Сахиха”, 353. При Ахмед в „ал-Муснад”, 5/243.
Споменавай Аллах!
Posted by Admin
четвъртък, април 18, 2013, under Ибадет (Служенето на Бог),Надписани картини |
Опазване на езика от празнословие.
Posted by Admin
четвъртък, април 18, 2013, under Празнословие,Пророка Мухаммед (с.а.с),Хадиси в картини,Хадиси-и Шериф |
Опазване на езика от празнословие.
В своя реч Посланика на Аллах с.а.с е казал:
„Най-любими и близки до мен в Съдния ден ще бъдат тези от вас, които са най-добри по нрав. Най-ненавистни от вас и най-далеч от мен в Съдния ден ще са тези, които празнословят, хора, които се стремят да покажат красноречието си чрез сила и горделивост“.
(Ахмад)
„Най-любими и близки до мен в Съдния ден ще бъдат тези от вас, които са най-добри по нрав. Най-ненавистни от вас и най-далеч от мен в Съдния ден ще са тези, които празнословят, хора, които се стремят да покажат красноречието си чрез сила и горделивост“.
(Ахмад)
“Искай помощ от Аллах и не се предавай!” Хадис
Posted by Admin
четвъртък, април 18, 2013, under Дуа (Молитва),Надписани картини,Пророка Мухаммед (с.а.с),Хадиси в картини,Хадисин |
“Искай помощ от Аллах и не се предавай!”
Пророка Мохамед (с.а.с.)
Пророка Мохамед (с.а.с.)
Какво е светът за вярващите и невярващите? Хадис
Posted by Admin
четвъртък, април 18, 2013, under Земния живот,Мухаммед (с.а.с) I Hz.Muhammed (s.a.v),Надписани картини,Хадиси,Хадиси в картини |
Абу Хурейра (радиаллаху анх) предава,че Пророка Мухаммад (Саллаллаху алейхи ве селлем) е казал:
Светът е тъмницата на вярващия, и дженнетът на невярващия.
/Муслим/
***
Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:
"Dünya, müminin zindanı, kâfirin cennetidir."
Ebû Hureyre radıyallahu anh. Müslim.
Светът е тъмницата на вярващия, и дженнетът на невярващия.
/Муслим/
***
Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:
"Dünya, müminin zindanı, kâfirin cennetidir."
Ebû Hureyre radıyallahu anh. Müslim.
Обичта към този свят! Хадис
Posted by Admin
четвъртък, април 18, 2013, under Земния живот,Надписани картини,Пророка Мухаммед (с.а.с),Хадиси,Хадиси в картини |
Енес (Радиаллаху анх) предава,че Пророка Мухаммад (Саллаллаху алейхи ве селлем) е казал:
Обичта към този свят е грешката на всяко начало.Когато обичаш нещо,то те прави и глух и сляп.
/Резин/
***
Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:
"Dünya sevgisi her hatanın başıdır. Bir şeyi sevmen, seni kör yapar, sağır eder."
Enes radıyallahu anh. Rezîn.
Обичта към този свят е грешката на всяко начало.Когато обичаш нещо,то те прави и глух и сляп.
/Резин/
***
Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:
"Dünya sevgisi her hatanın başıdır. Bir şeyi sevmen, seni kör yapar, sağır eder."
Enes radıyallahu anh. Rezîn.
Само за жената!
Posted by Admin
петък, март 22, 2013, under Жената в Исляма |
ДОСТОЙНСТВАТА НА ДЕНЯ ПЕТЪК / ДЖУМА
Posted by Admin
четвъртък, март 21, 2013, under Петък-Cuma,Хадиси |
ДОСТОЙНСТВАТА НА ДЕНЯ ПЕТЪК / ДЖУМА
1. Петък е празничен ден за мюсюлманите.
От Ибн Аббас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина, Аллах е сторил този ден празник за мюсюлманите. Ето защо, нека всеки, който отива за петъчния намаз, да извърши пълното умиване (гусл), а този, който има благовония, да се намаже с тях, и също така следва да използвате мисвак.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1098). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих Сунан Ибн Маджа” (901)./
2. Достойнството на петъчния намаз.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Който извърши пълното умиване (гусл), след това се отправи за петъчния намаз, след това извърши намаз толкова, колкото му е предписано (от Аллах), след това слуша проповедта хутба, запазвайки мълчание докато приключи хутбата, след това изпълни намаза с имама, то на него ще му бъдат опростени прегрешенията, извършени от него между този и (предишния) петъчен намаз, а така също и в продължение на още три дни.” /Този хадис е сведен от Муслим/
3. Отговор на отправената към Всевишният Аллах дуа в петък.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “В петък има такъв час, когато Аллах обезателно дарява раба, изповядващ Исляма и постоянно отправящ дуа към Него, с това за което той Го моли.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим/
От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “В петъчния ден има дванадесет часа, и в него има един час, в който мюсюлманина каквото и да поиска от Аллах, то Той му го дарява, ето защо търсете това (време) в последния час след аср намаз.”/Този хадис е сведен от Абу Дауд (1048). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих Сунан Абу Дауд” (926)./
Предадено е, че Абдуллах Ибн Селям радияллаху анху, е попитал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, за този час, казвайки: “Кой е този час?”, на което Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, отговорил: “Това последния час на деня”. Абдуллах Ибн Селям попитал: “Наистина, този час явява ли се време за намаз?” Той Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Разбира се, че се явява. Ако правоверния раб извърши намаз, а след това седи, и не го задържа нищо, освен намаза, то той (през цялото това време) ще се намира в състояние на намаз.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1139). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като хасен и достоверен сахих в “Сахих Сунан Ибн Маджа” (934)./
4. Съобщение за призоваване на благословения за Пророка салляллаху алейхи ве селлем. От Аус Ибн Аус ас-Сакафи радияллаху анху, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина, петъкът се отнася към най-хубавите ваши дни, затова по-често призовавайте благословения за мен през този ден, тъй като за вашите благословения ще ми бъде съобщено” /Този хадис е сведен от Абу Дауд. Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих ат-Таргиб ва ат-Тархиб” (696)./
5. Настъпването на Съдния Час в петък.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Най-хубавия от дните, в който (някога) се е издигало (изгрявало) слънцето, е петък: през (този ден) е бил създаден Адам, в (този ден) той е бил въведен в Дженнета и в (този ден), той е бил изгонен от там, и няма да настъпи Съдния Час, освен в петък” /Този хадис е сведен от Муслим./
6. Достойнството на сабах намаз в петък.
От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Най-добрата молитва намаз пред Аллах е сутрешния намаз в петък извършен с джемаат.” /Този хадис е сведен от Абу Нуайм в “Хилят ал-Аулия” (7/207). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “ас-Силсиля ас-Сахиха” (1566)./
7. Достойнството на смъртта в петък.
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Онзи мюсюлманин, който умре в петък, или през нощта в петък (между четвъртък и петък), то Всевишният Аллах ще го предпази от изпитанията в гроба. /Този хадис е сведен от имам Ахмед (6582). Шейх ал-Албани е квалифицирал хадиса като надежден хасен в “Сахих ал-Джамии” (5773)./
ПРАВИЛА, ОТНАСЯЩИ СЕ ЗА ПЕТЪК
1. Честото произнасяне на салават (произнасяне на благослов) за Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем. От Анас радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “По-често изричайте салават (благослов) върху мен в петък през деня и през нощта (четвъртък срещу петък), защото онзи, който (веднъж) изрече салават (благослов) за мен, Аллах ще го благослови за това десет (пъти).” /Този хадис е сведен от ал-Бейхаки в сборника “ас-Сунан” (3/249). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “ас-Силсиля ас-Сахиха” (1407)/
2. Извършването на гусл.
От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас се отправи за петъчен намаз, нека извърши гусл.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим/ А от Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Гусл в петък е обезателен за всеки (мюсюлманин) достигнал полово съзряване (пълнолетие).”/Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
3. Използването на благовония и мисвак (сивак).
Предават, че Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, е казал: “Свидетелствам, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Гусл в петък е задължително за всеки достигнал пълнолетие, а така също и използването на мисвак, и ползването на благовония, ако ги има.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим./
4. Обличането с две дрехи (специално отделени) за петъчния намаз. От Айша радияллаху анха, се предава, веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, четейки хутба на хората в петък, видял върху някои от тях дрехи от вълна. Тогава Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Нека тези от вас, които намерят средства, да се обличат в две дрехи (специално отделени) за петък, с изключение на работните си дрехи.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1096). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих Сунан. Ибн Маджа” (899)./
5. Ранното идване в джамията.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Когато настъпи петък, на всяка врата в джамията се намират меляикета, които записват хората според тяхното идване: първите-първи (и т.н.). Когато имам се изкачва (на минбера за да чете хутба), те сгъват своите свитъци и отиват да слушат споменаването (възхвалата на Аллах). И дошлият рано е подобен на принеслия в жертва (заради Аллах) камила, (пристигналия по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва крава, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва овен, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва кокошка, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва яйце.” /Този хадис е сведен от Муслим./
6. Отиване към джамия пешком.
От Аус Ибн Аус ас-Сакафи радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Който си е умил (главата), и е извършил (гусл) в петък, след това се отправил (за петъчния намаз) по-рано, пешком а не на яздитно животно, и заеме место по-близо до имама, и слуша хутбата внимателно, запазвайки мълчание и без да се разсейва, то той ще получи за всяка своя крачка от дома до джамията награда равна на говеене и нощен намаз къямул-лейл в течение на една година (има се предвид допълнително нафиле)” /Този хадис е сведен от Абу Дауд (345). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих Сунан Аби Дауд” (333)/
7. Въздържане от разбутване на седящите по редици (в джамията) и прескачане през врата на хората.
От Салман ал-Фараси радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако човек в петък извърши гусл, очисти се (щателно), колкото може, намаже се с благовония, които има в къщи, след което се отправи към джамията (за петъчен намаз), и не блъска хората седящи по редовете в джамията, и изпълни намаза, колкото му е предписано от Аллах, а след това запази мълчание, когато имама започне да говори, то на него обезателно ще му бъдат опростени греховете (извършени от него) между този и предишния петък.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари/
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако човек в петък извърши гусл, използва благовония, които има при неговата жена в къщи, облече си празничните дрехи, след това (като се яви на намаз), без да прескача през шиите на хората и не води разговори по време на хутбата, то на него (ще му бъде дарено) изкупление (на греховете, извършени) между двата петъка. А за онзи, който води празни разговори и прескача през шиите на хората, то на него (от петъчния намаз) ще остане (само дял като този) от обедния намаз”. /Този хадис е сведен от Абу Дауд (347). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих Сунан Аби Дауд” (335)./
8. Заемане на място по-близо до имама.
От Самура Ибн Джундуб радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Идвайте (там където) споменават и възхваляват Аллах, застанете по-близо до имама, защото ако човек не престане да се отделя от имама, той ще влезе в Дженнета по-късно, ако той е за там (влезе в Дженнета)” /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1198). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “ас-Силсиля ас-Сахиха” (365)/
9. Въздържане от събирания в кръжок или ограничаване от занятия в петък преди петъчния намаз.
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранил да се купува и продава в джамията, да се обявява в нея за изгубени вещи, да се четат в джамията стихове, както е забранил и да се събират хората на кръжок преди петъчния намаз в петък.” /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1079). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих Сунан Аби Дауд (956)./
10. Не следва някой да вдига своя брат от мястото му, за да го заеме той.
От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Нека никой от вас не кара своя брат да стане от своето място в петък, за да го заеме той самия. Вместо това следва да му каже: “Сгъстете се!” /Този хадис е сведен от Муслим/
11. Изпълнение на два рекята намаз (техият ал-месджид), дори ако имам е започнал хутбата.
От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас влезе (в джамията) в петък, а имама (през това време) е започнал да чете хутбата, то следва да се изпълнят два рекята (техият ал-месджид), извършвайки ги бързо” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
12. Пазене на тишина и мълчание.
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “На петъчния намаз присъстват три категории хора. (Към първата категория се отнася) човекът, който присъства на намаза, но води празни разговори – това е и неговия дял от намаза. (Към втората категория се отнася) човекът, който присъства на намаза и отправя дуа към Великият и Всемогъщ Аллах, и ако Всевишният Аллах пожелае, то Той му дарява, а ако не пожелае, то не му дарява. (Към третата категория се отнася) човекът, който присъства на намаза, мълчи и пази тишина, не прескача през шиите на мюсюлманите, и на никой не причинява неудобства-на този му е дарено изкуплението (на греховете) от този петък до следващия, а така също и в течение на три дни, тъй като Всевишният Аллах е казал: Който дойде с добрина, ще получи десет като нея./6:160/ ”/Този хадис е сведен от Абу Дауд (1113). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих Сунан Аби Дауд (984)/
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако в петък ти кажеш на човека, намиращ се до теб: “Слушай (внимателно)!”, а в същото време имама произнася хутбата, то това ще бъде твоето празнословие” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
13. Въздържане от обхващане на краката, когато имам чете хутбата.
От Анас радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранявал да се седи с повдигнати крака, обхванати с ръцете в петък по времето, когато имама чете хутбата. /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1110). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих ал-Джамии” (6876./
14. Обръщане на хората към имама, когато той чете хутбата.
Предават от Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, че той е казал: “Наистина, веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, седна на минбера, а ние се настанихме около него.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
А от Сабит радияллаху анху, се предава: “Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, стоеше на минбера, сподвижниците се обръщаха с лице към него.”/Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1136). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих Сунан Ибн Маджа” (932)./
15. Смяна на мястото, ако човек започне да дреме.
От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас го налегне дрямката в петък, то нека тогава да си смени мястото”/Този хадис е сведен от ат-Тирмизи (526). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “ас-Силсиля ас-Сахиха” (468)/
16. Въздържане от изпълнение на допълнителен намаз веднага след като приключи джума намаза.
Предават от Муавия радияллаху анху, който е казал: “Ако ти си извършил джума намаз, то не започвай допълнителния намаз, докато не заговориш или не излезеш (от джамията или не се преместиш от мястото си), защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ни е заповядал след приключването на единия намаз да не започваме следващия намаз, докато не заговорим, или не излезем (от джамията или докато не се преместим от едно място на друго в джамията)” /Този хадис е сведен от Муслим./
17. Допълнителен намаз след петъчния джума намаз.
От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е изпълнявал два рекята допълнителен намаз преди и след (задължителния фард намаз) на обяд зухр. Той салляллаху алейхи ве селлем, също така е изпълнявал два рекята допълнителен намаз след вечерния намаз мегриб в къщи, както и два рекята след нощния намаз иша, а след петъчния джума намаз той не е изпълнявал допълнителен намаз, докато не напуснел джамията, а в къщи е изпълнявал два рекята допълнителен намаз.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари/.
Също така се предава от Абу Хурейра радияллаху анху, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Нека този от вас, който иска да изпълни допълнителен намаз след джумата, да извърши четири рекята” /Този хадис е сведен от Муслим./
18. Сън след петъчния джума намаз.
Предават от Анас радияллаху анху, който е казал: “Ние рано идвахме за петъчния джума намаз, а след като (го извършвахме) почивахме през деня./Този хадис е сведен от ал-Бухари/
Също така се предава от Сахл радияллаху анху, че е казал: “Ние извършвахме петъчния джума намаз заедно с Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, а след това настъпваше (време) за следобеден сън.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари/
19. Обед след петъчния джума намаз.
Предават, че Сахл радияллаху анху, е казал: “Ние се отправяхме за следобеден сън и обядвахме след петъчния джума намаз” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
20. Четене на сура “aл-Кaхф”.
От Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се съобщава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “На всеки, който прочете сура “ал-Кахф " в петък ще сияе светлина до следващия петък” /Този хадис е сведен от ал-Хаким в
“ал-Мустадрак”. Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих ал-Джамии” (6470)/
И накрая да отдадем хвала на Аллах, повелителя на световете! И нека да благослови и приветства Той нашия Пророк Мухаммед, неговото семейство и всичките му сподвижници!
1. Петък е празничен ден за мюсюлманите.
От Ибн Аббас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина, Аллах е сторил този ден празник за мюсюлманите. Ето защо, нека всеки, който отива за петъчния намаз, да извърши пълното умиване (гусл), а този, който има благовония, да се намаже с тях, и също така следва да използвате мисвак.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1098). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих Сунан Ибн Маджа” (901)./
2. Достойнството на петъчния намаз.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Който извърши пълното умиване (гусл), след това се отправи за петъчния намаз, след това извърши намаз толкова, колкото му е предписано (от Аллах), след това слуша проповедта хутба, запазвайки мълчание докато приключи хутбата, след това изпълни намаза с имама, то на него ще му бъдат опростени прегрешенията, извършени от него между този и (предишния) петъчен намаз, а така също и в продължение на още три дни.” /Този хадис е сведен от Муслим/
3. Отговор на отправената към Всевишният Аллах дуа в петък.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “В петък има такъв час, когато Аллах обезателно дарява раба, изповядващ Исляма и постоянно отправящ дуа към Него, с това за което той Го моли.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим/
От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “В петъчния ден има дванадесет часа, и в него има един час, в който мюсюлманина каквото и да поиска от Аллах, то Той му го дарява, ето защо търсете това (време) в последния час след аср намаз.”/Този хадис е сведен от Абу Дауд (1048). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих Сунан Абу Дауд” (926)./
Предадено е, че Абдуллах Ибн Селям радияллаху анху, е попитал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, за този час, казвайки: “Кой е този час?”, на което Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, отговорил: “Това последния час на деня”. Абдуллах Ибн Селям попитал: “Наистина, този час явява ли се време за намаз?” Той Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Разбира се, че се явява. Ако правоверния раб извърши намаз, а след това седи, и не го задържа нищо, освен намаза, то той (през цялото това време) ще се намира в състояние на намаз.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1139). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като хасен и достоверен сахих в “Сахих Сунан Ибн Маджа” (934)./
4. Съобщение за призоваване на благословения за Пророка салляллаху алейхи ве селлем. От Аус Ибн Аус ас-Сакафи радияллаху анху, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина, петъкът се отнася към най-хубавите ваши дни, затова по-често призовавайте благословения за мен през този ден, тъй като за вашите благословения ще ми бъде съобщено” /Този хадис е сведен от Абу Дауд. Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих ат-Таргиб ва ат-Тархиб” (696)./
5. Настъпването на Съдния Час в петък.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Най-хубавия от дните, в който (някога) се е издигало (изгрявало) слънцето, е петък: през (този ден) е бил създаден Адам, в (този ден) той е бил въведен в Дженнета и в (този ден), той е бил изгонен от там, и няма да настъпи Съдния Час, освен в петък” /Този хадис е сведен от Муслим./
6. Достойнството на сабах намаз в петък.
От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Най-добрата молитва намаз пред Аллах е сутрешния намаз в петък извършен с джемаат.” /Този хадис е сведен от Абу Нуайм в “Хилят ал-Аулия” (7/207). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “ас-Силсиля ас-Сахиха” (1566)./
7. Достойнството на смъртта в петък.
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Онзи мюсюлманин, който умре в петък, или през нощта в петък (между четвъртък и петък), то Всевишният Аллах ще го предпази от изпитанията в гроба. /Този хадис е сведен от имам Ахмед (6582). Шейх ал-Албани е квалифицирал хадиса като надежден хасен в “Сахих ал-Джамии” (5773)./
ПРАВИЛА, ОТНАСЯЩИ СЕ ЗА ПЕТЪК
1. Честото произнасяне на салават (произнасяне на благослов) за Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем. От Анас радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “По-често изричайте салават (благослов) върху мен в петък през деня и през нощта (четвъртък срещу петък), защото онзи, който (веднъж) изрече салават (благослов) за мен, Аллах ще го благослови за това десет (пъти).” /Този хадис е сведен от ал-Бейхаки в сборника “ас-Сунан” (3/249). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “ас-Силсиля ас-Сахиха” (1407)/
2. Извършването на гусл.
От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас се отправи за петъчен намаз, нека извърши гусл.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим/ А от Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Гусл в петък е обезателен за всеки (мюсюлманин) достигнал полово съзряване (пълнолетие).”/Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
3. Използването на благовония и мисвак (сивак).
Предават, че Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, е казал: “Свидетелствам, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Гусл в петък е задължително за всеки достигнал пълнолетие, а така също и използването на мисвак, и ползването на благовония, ако ги има.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим./
4. Обличането с две дрехи (специално отделени) за петъчния намаз. От Айша радияллаху анха, се предава, веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, четейки хутба на хората в петък, видял върху някои от тях дрехи от вълна. Тогава Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Нека тези от вас, които намерят средства, да се обличат в две дрехи (специално отделени) за петък, с изключение на работните си дрехи.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1096). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих Сунан. Ибн Маджа” (899)./
5. Ранното идване в джамията.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Когато настъпи петък, на всяка врата в джамията се намират меляикета, които записват хората според тяхното идване: първите-първи (и т.н.). Когато имам се изкачва (на минбера за да чете хутба), те сгъват своите свитъци и отиват да слушат споменаването (възхвалата на Аллах). И дошлият рано е подобен на принеслия в жертва (заради Аллах) камила, (пристигналия по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва крава, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва овен, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва кокошка, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва яйце.” /Този хадис е сведен от Муслим./
6. Отиване към джамия пешком.
От Аус Ибн Аус ас-Сакафи радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Който си е умил (главата), и е извършил (гусл) в петък, след това се отправил (за петъчния намаз) по-рано, пешком а не на яздитно животно, и заеме место по-близо до имама, и слуша хутбата внимателно, запазвайки мълчание и без да се разсейва, то той ще получи за всяка своя крачка от дома до джамията награда равна на говеене и нощен намаз къямул-лейл в течение на една година (има се предвид допълнително нафиле)” /Този хадис е сведен от Абу Дауд (345). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих Сунан Аби Дауд” (333)/
7. Въздържане от разбутване на седящите по редици (в джамията) и прескачане през врата на хората.
От Салман ал-Фараси радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако човек в петък извърши гусл, очисти се (щателно), колкото може, намаже се с благовония, които има в къщи, след което се отправи към джамията (за петъчен намаз), и не блъска хората седящи по редовете в джамията, и изпълни намаза, колкото му е предписано от Аллах, а след това запази мълчание, когато имама започне да говори, то на него обезателно ще му бъдат опростени греховете (извършени от него) между този и предишния петък.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари/
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако човек в петък извърши гусл, използва благовония, които има при неговата жена в къщи, облече си празничните дрехи, след това (като се яви на намаз), без да прескача през шиите на хората и не води разговори по време на хутбата, то на него (ще му бъде дарено) изкупление (на греховете, извършени) между двата петъка. А за онзи, който води празни разговори и прескача през шиите на хората, то на него (от петъчния намаз) ще остане (само дял като този) от обедния намаз”. /Този хадис е сведен от Абу Дауд (347). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих Сунан Аби Дауд” (335)./
8. Заемане на място по-близо до имама.
От Самура Ибн Джундуб радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Идвайте (там където) споменават и възхваляват Аллах, застанете по-близо до имама, защото ако човек не престане да се отделя от имама, той ще влезе в Дженнета по-късно, ако той е за там (влезе в Дженнета)” /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1198). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “ас-Силсиля ас-Сахиха” (365)/
9. Въздържане от събирания в кръжок или ограничаване от занятия в петък преди петъчния намаз.
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранил да се купува и продава в джамията, да се обявява в нея за изгубени вещи, да се четат в джамията стихове, както е забранил и да се събират хората на кръжок преди петъчния намаз в петък.” /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1079). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих Сунан Аби Дауд (956)./
10. Не следва някой да вдига своя брат от мястото му, за да го заеме той.
От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Нека никой от вас не кара своя брат да стане от своето място в петък, за да го заеме той самия. Вместо това следва да му каже: “Сгъстете се!” /Този хадис е сведен от Муслим/
11. Изпълнение на два рекята намаз (техият ал-месджид), дори ако имам е започнал хутбата.
От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас влезе (в джамията) в петък, а имама (през това време) е започнал да чете хутбата, то следва да се изпълнят два рекята (техият ал-месджид), извършвайки ги бързо” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
12. Пазене на тишина и мълчание.
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “На петъчния намаз присъстват три категории хора. (Към първата категория се отнася) човекът, който присъства на намаза, но води празни разговори – това е и неговия дял от намаза. (Към втората категория се отнася) човекът, който присъства на намаза и отправя дуа към Великият и Всемогъщ Аллах, и ако Всевишният Аллах пожелае, то Той му дарява, а ако не пожелае, то не му дарява. (Към третата категория се отнася) човекът, който присъства на намаза, мълчи и пази тишина, не прескача през шиите на мюсюлманите, и на никой не причинява неудобства-на този му е дарено изкуплението (на греховете) от този петък до следващия, а така също и в течение на три дни, тъй като Всевишният Аллах е казал: Който дойде с добрина, ще получи десет като нея./6:160/ ”/Този хадис е сведен от Абу Дауд (1113). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих Сунан Аби Дауд (984)/
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако в петък ти кажеш на човека, намиращ се до теб: “Слушай (внимателно)!”, а в същото време имама произнася хутбата, то това ще бъде твоето празнословие” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
13. Въздържане от обхващане на краката, когато имам чете хутбата.
От Анас радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранявал да се седи с повдигнати крака, обхванати с ръцете в петък по времето, когато имама чете хутбата. /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1110). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в “Сахих ал-Джамии” (6876./
14. Обръщане на хората към имама, когато той чете хутбата.
Предават от Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, че той е казал: “Наистина, веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, седна на минбера, а ние се настанихме около него.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
А от Сабит радияллаху анху, се предава: “Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, стоеше на минбера, сподвижниците се обръщаха с лице към него.”/Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1136). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих Сунан Ибн Маджа” (932)./
15. Смяна на мястото, ако човек започне да дреме.
От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас го налегне дрямката в петък, то нека тогава да си смени мястото”/Този хадис е сведен от ат-Тирмизи (526). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “ас-Силсиля ас-Сахиха” (468)/
16. Въздържане от изпълнение на допълнителен намаз веднага след като приключи джума намаза.
Предават от Муавия радияллаху анху, който е казал: “Ако ти си извършил джума намаз, то не започвай допълнителния намаз, докато не заговориш или не излезеш (от джамията или не се преместиш от мястото си), защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ни е заповядал след приключването на единия намаз да не започваме следващия намаз, докато не заговорим, или не излезем (от джамията или докато не се преместим от едно място на друго в джамията)” /Този хадис е сведен от Муслим./
17. Допълнителен намаз след петъчния джума намаз.
От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е изпълнявал два рекята допълнителен намаз преди и след (задължителния фард намаз) на обяд зухр. Той салляллаху алейхи ве селлем, също така е изпълнявал два рекята допълнителен намаз след вечерния намаз мегриб в къщи, както и два рекята след нощния намаз иша, а след петъчния джума намаз той не е изпълнявал допълнителен намаз, докато не напуснел джамията, а в къщи е изпълнявал два рекята допълнителен намаз.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари/.
Също така се предава от Абу Хурейра радияллаху анху, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Нека този от вас, който иска да изпълни допълнителен намаз след джумата, да извърши четири рекята” /Този хадис е сведен от Муслим./
18. Сън след петъчния джума намаз.
Предават от Анас радияллаху анху, който е казал: “Ние рано идвахме за петъчния джума намаз, а след като (го извършвахме) почивахме през деня./Този хадис е сведен от ал-Бухари/
Също така се предава от Сахл радияллаху анху, че е казал: “Ние извършвахме петъчния джума намаз заедно с Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, а след това настъпваше (време) за следобеден сън.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари/
19. Обед след петъчния джума намаз.
Предават, че Сахл радияллаху анху, е казал: “Ние се отправяхме за следобеден сън и обядвахме след петъчния джума намаз” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./
20. Четене на сура “aл-Кaхф”.
От Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се съобщава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “На всеки, който прочете сура “ал-Кахф " в петък ще сияе светлина до следващия петък” /Този хадис е сведен от ал-Хаким в
“ал-Мустадрак”. Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в “Сахих ал-Джамии” (6470)/
И накрая да отдадем хвала на Аллах, повелителя на световете! И нека да благослови и приветства Той нашия Пророк Мухаммед, неговото семейство и всичките му сподвижници!
Говори заради Аллах!
Posted by Admin
четвъртък, март 21, 2013, under |
Ибн Месуд радияллаху анху:
"И ако Всевишният Аллах изпитва човек и го постави в такава ситуация, когато трябва да каже нещо заради Аллах, и ако той си премълчи, то Всевишният Аллах никога няма да го върне на тази степен от вярата иман, която му е била до този момент ".
И това е била същата отправна точка и за мен.”
/Откъс от книгата “По пътя на Аллах”/
"И ако Всевишният Аллах изпитва човек и го постави в такава ситуация, когато трябва да каже нещо заради Аллах, и ако той си премълчи, то Всевишният Аллах никога няма да го върне на тази степен от вярата иман, която му е била до този момент ".
И това е била същата отправна точка и за мен.”
/Откъс от книгата “По пътя на Аллах”/
Хадис - Дуа против болка
Амру Ибн Кааб Ибн Малик е предал от своя баща, че
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Когато някой от вас почувства болка, то нека сложи ръката си на това място, където усеща болка и после седем пъти да каже:أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَقُدْرَتِهِ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ -
Еузу би-иззети-Ллехи ве кудретихи аля кулли шейин мин шарри ма аджиду.“
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Ахмед 6/390 и ат-Табарани 19/92./
“Когато някой от вас почувства болка, то нека сложи ръката си на това място, където усеща болка и после седем пъти да каже:أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَقُدْرَتِهِ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ -
Еузу би-иззети-Ллехи ве кудретихи аля кулли шейин мин шарри ма аджиду.“
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Ахмед 6/390 и ат-Табарани 19/92./