Знаците на Нощта Кадр според хадиси:

Posted by Admin четвъртък, август 01, 2013, under ,, |

Знаците на Нощта Кадр според хадиси:

 

 

Пророка Мухаммед (с.a.с.) е казал:
Времето през Нощта Кадр е ясно и спокойно.Нито е топло, нито е студено.На сутринта слънцето слабо и червениково изгрява.
/Таберани/
***
(Kadir gecesi açık ve mülayim olur. Soğuk ve sıcak değildir, sabahında da güneş zaif ve kızıl olarak doğar.) [Taberani]
--------------------
Пророка Мухаммед (с.a.с.) е казал:
Времето през Нощта Кадр е ясно и спокойно.Не е топло, и не е студено.Няма облаци.Няма вятър и не вали.Знакът на тази вечер, е че на сутринта слънцето изгрява без лъчи.
/Таберани/
***
(Kadir gecesi açık olur, sıcak ve soğuk değildir. Bulut yoktur. Yağmur ve rüzgar yoktur. O gecenin sabahının alameti güneşin şuasız doğmasıdır.) [Taberani]
---------------
Пророка Мухаммед (с.a.с.) е казал:
На утрото на Нощта Кадр слънцето изгрява без лъчи.До като се издигне, прилича на една гояма чиния.
/Муслим/

***
(Kadir gecesi sabahı güneş şuasız olarak doğar. Yükselinceye kadar sanki büyük bir tabak gibidir.) [Müslim]

Нощта Кадр.

Нощта Кадр, имаш ли представа какво е нощта Кадр!?




http://muslimabg.com/images2/soorah-qadr.gif 
След като животите на тази общност са най-късите и започнаха да се движат между 60 и 70 години, и много малко хора прекрачват този праг на възрастта, то Всевишният Аллах ги дари с други прелестни неща. От тях е Нощта Кадр, която е по-достойна от хиляда месеца. Тоест: ибадетът и праведните дела в нея са по-достойни от делата извършвани през хиляда месеца. Това е благодат от Всемилостивия Аллах и дарява с него, който Той пожелае.
Нощта Кадр е именувана така, заради следните неща:

    Заради нейното достойнство и велика степен пред Аллах.
    В тази нощ се предопределя онова, което ще се случи през тази година.
    Защото в тази нощ се спускат меляйкета, които са на висока степен пред Аллах.
    Защото в тази нощ е низпослана най-великата небесна Книга – Свещения Коран, чрез най-великото меляйке, което на най-висока степен пред Аллах – Джебраиль (а.с.), на най-достойния Пратеник, който пръв ще отвори дженнетските врати, и на най-достойната общност живяла на земята.
    Защото за служенето в тази нощ има велики награди.
    Защото онзи, който я оживи с молитви и дуи се въздига на висока степен пред Всемогъщия Аллах.

Величието и достойнството на тази нощ се вижда от следните неща:

    Спускането на цяла сура за нея в Свещения Коран, в която се разяснява, че ибадетът в нея е по-достоен от ибадет извършен през 83 години и 4 месеца.
    Всевишният Аллах казва: „В ней се предопределя всяка мъдра повеля.” Тоест в нея се предопределя всичко, което ще се случи през тази година. Това е второ предопределяне, защото Всемогъщия Аллах е предопределил съдбите на всички хора преди да създаде създанията с 50 000 години.

Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:

„Който се кланя през нощта Кадр с вяра и надежда, че ще бъде награден, то Аллах му опрощава греховете.”

    В тези десет нощи Пратеникът на Аллах (с.а.с.) се е усамотявал в джамията (иатикяф) и е извършвал ибадет, който не е извършвал през другите дни.

Тази велика нощ трябва да се търси в последните десет дена от месец Рамазан, особено в нечетните нощи – 21,23,25,27 и 29.
Омер (р.а.) разказва, че няколко мъже от сахабите на Пратеника на Аллах (с.а.с.) сънували че нощта Кадр е в последните седем дена от месец Рамазан. Тогава Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал:
„Виждам, че този ваш сън се потвърждава  в последните седем дена, затова който иска да я намери, нека я търси в последните седем дена.”

А в сборника на Муслим Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Търсете я в последните десет дена, и ако някой от вас се умори или е възпрепятстван, нека де на пропуска последните седем дена.”
В муснеда на Имам Ахмед Абдуллах Ибн Аббас (р.а.) казва:

„Един възрастен човек дойде при Пратеника на Аллах (с.а.с.) и рече:
„О, Пратенико на Аллах, аз съм много възрастен и ми е много тежко да се кланям (през тези десет нощи), затова нареди ми една нощ, в която се надявам Аллах да ме дари да улуча Нощта Кадр.”
А Пратеникът на Аллах (с.а.с.) му рече:
„Не пропускай 27!”

Абдуллах Ибн Омер (р.а.) казва:
„Кой то иска да я открие, нека я търси в 27вечер.”
Най-обичаните дела в тази нощ са:

    Непропускане на фарз молитвите, особено сутрешната и нощната молитва.
    Изпълване на тези десет нощи с нощен намаз „Техеджуд”.
    Много, много дуи.
    Четене на Свещения Коран.
    Отдалечаване от местата, които има харам.

Вярващият мюсюлманин може да изпълни всичките тези неща, като стане и кланя намаз, моли Всемилостивия Аллах, иска прикритие при Него от огъня в Джехеннема, и моли Аллах за най-високата степен Фирдеус.
Суфян ес-Сеури е казал:
„Дуата в тази нощ е по-обичана от мен от намаза.”
В тези велики нощи Пратеникът на Аллах (с.а.с.) не преставал да чете Свещения Коран, и когато минел по край знамение, в което се споменава милостта на Аллах, вдигал ръцете да му се смили Аллах. А когато минел покрай знамение, в което се споменава наказание казвал: „О, Аллах предпазвай ме от Джехеннема!”
Най-хубавата дуа в тази нощ е дуата:

„О, Аллах, Ти си опрощаващ, обичаш да опрощаващ, опрости ми!”
„Аллахумме иннеке афу-ун, тухибуль аф`уе, феафуанни!”
Айша (р.а.) попитала Пратеника на Аллах (с.а.с.):
„Ако улуча нощта Кадр, какво да кажа в нея?”
А той й казал: Кажи:
„Аллахумме иннеке афу-ун, тухибуль аф`уе, феафуанни!”

Признаците на нощта Кадр

    На сутринта слънцето е бистро и изгрява без лъчи.
    Тази нощ нито е топла, нито е студена.
    В тази нощ кучетата не лаят, а магаретата не реват.
    Вярващият може да види светлина със собствените си очи.
    В тази нощ меляйкетата правят таваф около Кеаба над главите на хората.
    Приемането на дуата.

Скъпи братя и сестри,
Внимавайте да не свърши Рамазана , а на вас да не вие опростено. Нека де не забравяме дуата на Джебраиль (а.с.), в която казва:
„Опропастен да е онзи, който дочака Рамазан и не му се прости! Той ще влезе в Джехеннема и Аллах ще го отдалечи от Себе Си.”
А Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал:
„АМИН!

Дуата на говеещия

Пратеникът (с.а.с) е казал:
“Дуата на говеещия, отправена при разговяване (ифтар), не се отхвърля.”
/Несеи,Хз.Омар/
 
Fotoğraf: Пратеникът (с.а.с) е казал:
“Дуата на говеещия, отправена при разговяване (ифтар), не се отхвърля.”
/Несеи,Хз.Омар/

Умишлено разговеяване..

А за онзи, който умишлено разговее през месец Рамадан, Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Който умишлено и безпричинно разговее един ден от месец Рамазан, той не може да се отплати дори и цяла година да говее (т.е. не може да достигне наградата за пропуснатия ден от месец Рамадан).” 

(Абу Дауд)
 
Fotoğraf: А за онзи, който умишлено разговее през месец Рамадан, Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Който умишлено и безпричинно разговее един ден от месец Рамазан, той не може да се отплати дори и цяла година да говее (т.е. не може да достигне наградата за пропуснатия ден от месец Рамадан).” 
(Абу Дауд)

Пожелание за фовеещите!

Posted by Admin четвъртък, юли 18, 2013, under ,, |

Селямун Алейкум!
И нека Аллах Теаля да улесни, с търпение да дари и добре да възнагради всички мюсюлмани, които държат оруч в Негово име.
Амин!
Fotoğraf: Селямун Алейкум!
И нека Аллах Теаля да улесни, с търпение да дари и добре да възнагради всички мюсюлмани, които държат оруч в Негово име.
Амин!

Пиенето на вода

Отпиването на глътки Предразполага Черният ни дроб за навлизането на вода в организма ни.


Ползите от изпиване на течности на три пъти:
1. Пробването на водата и течността на вкус, за да се узнае доколко е годна за пиене и каква е температурата й.

2. Избягване на рязката промяна върху нервите, която може да доведе до опасни последствия, а понякога и до смърт.

3. Чрез внимателно отпиване се избягва вероятността от задавяне.

4. Усещане за насипване с по-малко количество вода, защото мозъчните центрове, отговарящи за жаждата отправят сигнали за постъпването на вода в стомаха.

Пратеникът на Аллах (с.а.с) е казал:
“Когато някой от вас пие (вода, течност), нека отпива на малки глътки (полека и внимателно), а не на големи глътки, понеже отпиването на големи глътки може да предизвика болки в стомаха (кубад)”
Разказано от ал-Бейхаки в неговата книга Муснаф

Думата “кубад” означава също и болка в черния дроб.
Fotoğraf: Отпиването на глътки Предразполага Черният ни дроб за навлизането на вода в организма ни.

 Ползите от изпиване на течности на три пъти:
1. Пробването на водата и течността на вкус, за да се узнае доколко е годна за пиене и каква е температурата й.

2. Избягване на рязката промяна върху нервите, която може да доведе до опасни последствия, а понякога и до смърт.

3. Чрез внимателно отпиване се избягва вероятността от задавяне.

4. Усещане за насипване с по-малко количество вода, защото мозъчните центрове, отговарящи за жаждата отправят сигнали за постъпването на вода в стомаха.

Пратеникът на Аллах (с.а.с) е казал:
“Когато някой от вас пие (вода, течност), нека отпива на малки глътки (полека и внимателно), а не на големи глътки, понеже отпиването на големи глътки може да предизвика болки в стомаха (кубад)”
Разказано от ал-Бейхаки в неговата книга Муснаф

Думата “кубад” означава също и болка в черния дроб.

5 неща преди ляганe

Posted by Admin четвъртък, юли 18, 2013, under , |

5 неща преди ляганe


Мухаммед(с.а.с) е казал на Хз.Али (р.а.),докато не направиш тези пет неща не си лягай да спиш.
1-Докато не прочетеш целия Коран.
2-Докато не дадеш 4 хиляди дирхема за садака.
3-Докато не посетиш Кябе.
4-Докато не си приготвиш мястото си в Дженнета.
5-Докато не се сдобриш с някого,който сте се карали.
Хз.Али(р.а.)отвърнал:как е възможно всичко това да се направи?
Мухаммед (с.а.с.) казал:”Не знаеш ли,че:
1-Като се прочете 3 пъти сура Ихлях е като,че ли си прочел целия Коран.
2-Като прочетеш 4 пити сура Фатиха е като,че ли си дал за садака 4 хиляди дирхема.
3-Като кажеш 10 пъти: Ля иляхе илляллаху вахдеху ля шерике леху ел мулку ве лехул хамду йухйи уе юмиту уе хуве аля кулли шейин кадир.” е като,че ли си посетил Кябе
4-Като кажеш 10 пъти:”Ля хауле уе ля куввете илля билляхи Алиййил Азийм” е като,че ли си си приготвил мястото си в Дженнета.
5-Като кажеш 10 пъти:”Естагфируллахи ел азийм ел-лези ля иляхе илля ху ел хай ел каййум ве етубу илейх.”имаш награда като,че ли си се сдобрил с човек.който си бил скаран.


Мъдри слова

Posted by Admin четвъртък, юли 11, 2013, under |

Мъдри слова

 


„Истинския преселник е този, който е изоставил забранените от Аллах неща.”

Попитаха Пратеника (с.а.с.) кой е най-хубавия приятел и той каза: „Когато го погледнеш, да ти напомня за Аллах. Когато говори, да се увеличават знанията ти. А с поведението и постъпките си, да ти напомня за Отвъдния живот.” (М. Зеваид 10/226)


„Не злорадствай за брат си. Аллах може да даде спасение за него, а бедата – на теб.” (Тирмизи)

Ако искате да знаете  как (по какъв начин) някой е спечелил парите си, вижте къде ги харчи.” (Хасан Басри)


„Болен не влиза при здрав.” (хадис)

„Аллах не е създал болест, за която да не е изпратил и лек.” (хадис)

„Аллах не е дал лек за болестите ви от нещата, които е забранил.” (хадис)

„Който започне да говори преди да даде селям, не му отвръщайте.” (хадис)

Мухаммед (с.а.с.) каза: „Подновявайте си имана!” сахабетата попитаха как, каза: „Казвайте много „ляиляхе иллаллах.” (хадис)

„Който спотайва мислите в себе си е господар на делата си.”

„Колкото по-малко си привързан към този свят, толкова по-свободно ще живееш.”

„Притеснявам се от две неща за вас: 1 – следване на страстите и 2 – многото желания. Защото следването на страстите става причина да не се вижда истината и да не се следва правото (правилния път, повелите на Аллах), а многото желания карат човека да забрави за Отвъдния живот.” (Хз. Али)

„Който желае ДЖЕННЕТА, ДА СТОИ ДАЛЕЧ ОТ ЖЕЛАНИЯТА НА ДУШАТА СИ.” (Хз. Али)

„Търпението те учи на богобоязън. А богобоязънта се събира в две неща – подчинението към Аллах и избягване на греховете.” (Хз. Омар)

Хз. Али казва: „Наистина ме смайват хората, които се самопогубват при наличие на възможност за спасение.” Попитаха: „О, Али, коя е възможността за спасение?”  Той каза: „Да молиш Аллах за опрощение.”

„Говори малко, за да постигнеш спасението. Мълчанието е причина за влизане в Дженнета. Не казвай тайната си на приятеля ти, защото и приятеля ти си има приятел и той ще каже на приятеля си.” (Хз. Али)

„Който не е доволен от предписанието (съдбата), той няма да вкуси сладостта на имана. Човекът и да е доволен и да не е доволен – ще се случи това, което Аллах е предписал. Но ако е доволен от предписанието – ще получи награда, а ако не е – ще стане грешник.”  (Хз. Али)

„Без съмнение, когато един раб на Аллах не може да достигне определена степен при Аллах чрез правене на добри дела, тогава Аллах го изпитва (като му дава някаква беда) с него самия, или с имуществото му, или с детето му и му дава да прояви търпение за това, докато достигне степента, която преди не е успял.” (Абу Давуд)


„Сприятелявай се с вярващия, така че от храната ти да ядат само богобоязливите.” (Тирмизи)

„Който си легне с абдест и заспи споменавайки Аллах. А след това през която и да е част на нощта се събуди – ако поиска нещо за този или другия свят – непременно ще му бъде дадено.” (Тирмизи)

„Обичта към дунята е в основата на всички прегрешения. Обичта ти към нещо те прави сляп и глух.” (Абу Давуд)

Ако имаш любов, нямаш нужда от нищо друго.
Ако нямаш любов, няма значение какво друго имаш!


"Ако някой не ви се усмихва го дарете с усмивка. Никой не се нуждае повече от усмивка, отколкото този, който не може да се усмихва на другите."

“A земният живот е само измамна наслада. Наистина ще бъдете изпитани и в имотите и в душите…” (3:185)

„Излъчва светлина само този, който е осветен от вътрешна светлина.” (Исмет Иозел)

„Не оставай без любов, за да не умреш. Умри с любов, за да останеш жив.” (Руми)

„Който не различава лошото, попада в него.”

„Когато съветваш другите, не забравяй себе си.”

„Когато липсват приятелите, книгата е най-добрия приятел.”

„За тези,които се обичат няма по-подходящо нещо от никяха.” (хадис)

„Вярващия обича и е обичан. Няма добро в този, който не обича и не е обичан.” (хадис)

„Знанието е много опасно, ако го владеят неуки хора. Знанието е огън.” (Ивайло Костов)

„Истинския муджахид (борещ се) е този, който се бори с низостта на душата си.”

„Ако не живеете така както вярвате, ще започнете да вярвате така както живеете.” (Хз. Омар) 
 
 

Седемте препоръки на Мевляна



В щедростта си и когато помагаш,бъди като течаща вода!

В състраданието и милосърдието си бъди като слънце!

При покриване на чуждите недостатъци бъди като нощ!

В гнева и яростта си бъди като мъртвец...

В скромността и смирението си бъди като пръстта...

В толерантността си бъди като море...

Или изглеждай такъв,какъвто си,или бъди такъв,какъвто изглеждаш.
Върнете се в началото

МЕСЕЦ РАМАДАН – ВРЕМЕ НА ИЗОБИЛИЕ И БЛАГОДАТ

Posted by Admin сряда, юли 10, 2013, under ,, |




Нека и този Рамадан честит за всички да е
и ви обгърне с радост, здраве, берекет.
И нека с пълна сила милостта му засияе,
сърцата вярващи да озари навред.
Нека и този Рамадан ви донесе утеха
и с мир изпълни домовете ваши.
И нека в края всички да се радват на успеха,
щастливи да отпиват от Дженнетски чаши.

Пожелавам ви един Щастлив Рамадан.
Честит Рамадан!

МЕСЕЦ РАМАДАН – ВРЕМЕ НА ИЗОБИЛИЕ И БЛАГОДАТ



Месец Рамадан –свещеният месец за мюсюлманите; месецът, от който започва ислямското летоброене и история; месецът, през който е низпослан Свещения Коран; месецът, който се явява опорна точка за един от стълбовете на Исляма – говеенето.
“Рамадан е месецът, през който беше низпослан Коранът за напътствие на хората и с ясни знаци от напътствието и разграничението. Който от вас се окаже в този месец, да говее през него, а който е болен или на път – да се издължи в други дни. Аллах иска да ви улесни и не иска да ви затрудни, а да завършите докрай определените дни, да възвеличите Аллах за онова, с което ви е напътил и да сте признателни.” /2:185/
Говеенето е довод за вярата на рабите във Всевишния Аллах. Говеенето е служене на Всевишния. То е израз на дълбоката и искрена любов на мюсюлманина към Неговия Създател. Говеенето изпълва човека с надежда да спечели благоволението на Аллах. Наградата за говеенето е велика, защото Всевишният го е отредил за Себе Си.

Пророкът /Аллах да го благослови и с мир да го дари/ е казал: 

"Аллах каза: Всяко дело на синовете на Адам е за тях самите, освен говеенето. То е за Mен и наградата за него Аз я давам." /Бухари/
Говеенето не е просто един от обредите в Исляма. То е мерило за искреността - тaйнство между Аллах и Неговия раб. Няма друга система или религия, която дава на човека такъв метод за духовно извисяване и стремеж към Него – Единствения. Пратеникът на Аллах /с.а.с./ е казал :

“Говеенето е предпазване от Огъня.”
И още : “Който говее през месец Рамадан с вяра и очакване на награда от Аллах, на него се опрощават предходните грехове.” /Муслим и Бухари/

И е казал : “От Рaмадан до Рамадан се опрощава онова, което е във времетраенето между тях, ако не са извършени големи грехове” /Муслим/

И още: “В Рая има врата “Ар-Раййан”, през нея в Съдния Ден ще влязат само говеещите. Никой друг, освен тях не ще влезе от там…” / Бухари /

Кой би допуснал да пропилее всичко това? Кой не би искал да даде всичко от себе си, за да спечели тази благодат?

Всеки би положил максимални усилия, би се отрекъл от всичко, което ще му попречи, за да получи Неговата благодат. А това, което се иска от нас е толкова малко, в сравнение с онова, което ни предлага Аллах Всевишния! От нас се иска само да се откажем от няколко незначителни земни блага и то не напълно. Говеещият трябва да изостави това, което Аллах е забранил.

Пратеникът /с.а.с./ е казал: ”Когато някой от вас говее, да не изрича непристойност и да не проявява безразсъдство.” /Муслим/

Говеенето е божествено предписание за самоуспокоение и самоконтрол, за поддържане на човешкото достойнство и свобода. Тези резултати винаги се проявяват, ако човек правдиво говее.

Пророкът /с.а.с./ е казал: “Колко говеещи има, които не притежават нищо от говеенето, освен гладуването. И колко отслужващи нощната молитва има, които не притежават нищо от нея, освен бдението нощем.”

Месец Рамадан е велик месец. През него е низпослан Коранът - за напътствие на хората с ясни знаци от напътствието и разграничението и като изцеление за вярващите.

Пророкът /с.а.с./ е казал: “При вас дойде Рамадан, благословен месец. Аллах, Всемогъщ е Той и Превелик, предписа за вас като задължение говеенето през този месец. Разтварят се тогава дверите на небето и се затварят дверите на Ада, и се слагат окови на сатаните – непокорници. На Аллах тогава принадлежи нощ (нощта Кадр) , по-добра от хиляда месеца. Онзи, който не се възползва от нейното благо, той се е лишил.”/ Нисаи /

Нека се възползваме от този месец - благодат от Всевишния Аллах. Да отворим душите и сърцата си за Него - Той иска толкова малко от нас: "Човек изоставя страстите си и храната заради Мен." / Муслим /

Говеенето е едно от проявленията на единство на ислямската общност. То е символ на нейната солидарност и взаимопомощ – заговяване в едно и също време, разговяване в едно и също време, няма разлика между богат и беден, водач и воден. Единствените критерии са богобоязливостта и отдадеността на Всевешния Аллах.

 Източник: way-to-allah.com

Съвети за месец Рамадан:Съвети за месец Рамадан

Posted by Admin петък, юли 05, 2013, under ,, |

Съвети за месец Рамадан:



1.Помолете Аллах да ви позволи да достигнете Рамадан и да вземете (заслужите) възможно най-много от него, както Салаф (ранното поколение на вярващите).
2.Дръжте оруч всеки ден с Иман (вяра) и чисто (искрено) възнамерение, търсейки възнаграждение единствено при Аллах.Пророка, мир нему e казал:

„Който говее през Рамадан с Иман и търсейки награда(от Аллах), неговите минали грехове ще се опростят”.

(Бухари)
3.Прочетете Корана най–малко един път, както е правел Пратеника (с.а.с).
4.Ставайте на сухур, като Пророка (с.а.с), защото той е казал:
„Ставайте на Сухур,защото това е благословия”.
5.Правете Дуа по време на оруч, защото Пратеника, мир нему е казал, че молбата на три групи е приета, едната е на този, който държи оруч. Молете за добро на този и следващия живот, за семейството си и мюсюлманите като цяло.
6.Правете дуа преди да започнете да говеете. Пророка (с.а.с) е казал:

„Говеещият прави дуа (моли се), на която се отговаря, когато започне оруча”.
7.Давайте Садака и бъдете добри с хората. Пратеника (с.а.с) бил най-благородният сред хората и най–щедрия през Рамадан.
8.Избягвайте всичко, което би посрамило оруча като лъжа, клеветене, измама, ядосване. Пророка, мир нему е казал:

 „Този, който не се откаже от изговаряне на грешни твърдения (лъжи), и лоши постъпки, говорене на лоши думи на другите, Аллах няма нужда от такъв оруч оставяне на храна и вода (питиета)”.

(Бухари)
9.Не яжте прекалено след Ифтар (разговяване).
10.Молете за прошка, защото в този месец Аллах освобождава хората от огъня.
11.Кланяйте Таравих с Хушу'а (страх от Аллах). Ако кланяте в Месджида завършете намаза с Имама. Ако сте у дома продължете Салах (намаза) колкото можете. Пратеника (с.а.с) е казал:
„Който се кланя през Рамадан с Имам и търси възнаграждение (от Аллах) миналите му грехове ще бъдат опростени”.
12.Нахранете бедните и поканете и други за Ифтар. Пророка, мир нему е казал:
 „Който нахрани човек, който говее, ще получи същата награда като говеещия, без да се намали възнаграждението на този, който държи оруч”.
13.Полагайте повече усилия последните 10 нощи. Пророка (с.а.с) се стараел през Рамадан повече от всеки друг месец и особено през последните десет дни.
14.Казвайте тази дуа в нощите, когато се очаква да е Лейлетул-Кадр:

"Аллахумме иннеке афуун тухиббул - афуа фафу анни".
(О Аллах Ти си Опрощаващ и обичаш прошката,затова прости и на мен).
15.Помолете Аллах да приеме всички ваши добри дела през този месец.

ПОЗНАНИЯ ЗА ГОВЕЕНЕТО

Posted by Admin четвъртък, юли 04, 2013, under ,, |

ПОЗНАНИЯ ЗА ГОВЕЕНЕТО



В името на Аллах, Всемилостивият, Милосърдният!
Възхвалата е за Всевишния Аллах, Който е повелил говеенето през месец Рамадан и отредил този месец, да превъзхожда останалите. Саляту селям да бъде за Мухаммед (сас) най-превъзходният измежду пророците и пратениците.

Скъпи братя и сестри!

Говеенето е служене, при което от зазоряване (имсак) до залеза на слънцето с намерение заради Аллах, човекът се въздържа от хранене, пиене, полов контакт и от всяко нещо, което го проваля.

Ползата от говеенето е голяма. Пратеникът (с.а.с) казва:

“Онзи, който заради Аллах говее един ден, Аллах ще го отдалечи от Огъня (на разстояние, което се изминава за) седемдесет години” (Муслим)
Говеенето се разделя на: задължително и доброволно (нафиле).

Към задължителното говеене спада:
1. Говеенето през месец Рамадан.

2. Кефарет (говеене като за изкупление на прегрешения).

3. Незр (говеене при вричане).

Говеенето през месец Рамадан е повелено през втората година по Хиджра и е една от основите на Исляма. Аллах Теаля казва:

"О, вярващи, предписано ви е говеенето, както бе предписано и за онези преди вас, за да се побоите" (Сура Бакара, 2 :183)
Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Ислямът е изграден върху пет /основи/: Засвидетелстването, че няма друг Бог, освен Аллах и че Мухаммед е Негов Пратеник, извършването на намаз, даването на зекят, извършването на хаджилък и говеенето през месец Рамадан.” (Муслим)
Достойнствата на месец Рамадан и наградите за извършените през него дела са големи. Пратеникът (с.а.с.) казва:

“На онзи, който говее месец Рамадан с вяра, искреност и надежда за награда, му се опрощават отминалите грехове.” (Муслим)
Говеенето през месец Рамадан започва, след като бъде видяно новолунието на този месец. Ако времето е облачно и луната не може да бъде видяна, говеенето задължително трябва да се започне след изтичане на тридесетия ден от месец Шабан. А когато бъде видяна луната на следващия месец Шеууал, говеенето приключва. Ако небето е облачно и луната на Шеууал не може да бъде видяна, говеенето се прекратява след изтичане на тридесетия ден. Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Заговявайте, когато видите луната (на месец Рамадан), и прекратявайте, когато видите луната (на Шеввал). Ако поради облаци луната не се вижда, изпълнете дните на месец Шабан до тридесет.” (Муслим)
Основи на говеенето са:

1.Нийет (възнамерение).

Аллах Теаля казва:

"И бе им повелено да се прекланят единствено пред Аллах, предани Нему в религията, правоверни…" (Сура Бейине, 98:5)
Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Делата са според намеренията, и всеки човек се възнаграждава според това, което е възнамерил.” (Муслим)
2. Въздържане от всяко нещо, което проваля говеенето.

Аллах Теаля казва:

"... яжте и пийте до зазоряване, докато различите белия конец от черния [т.е. деня от нощта]..." (Сура Бакара, 2 :187)
Говеенето през месец Рамадан е задължение за всеки зрял, умствено здрав мюсюлманин, който не е пътник и е здравословно добре. Жената не трябва да говее, когато е в месечен цикъл или е родилка.

Групите хора, на които е позволено да не говеят през месец Рамадан:

– Много възрастни, немощни и постоянно болни, на които излекуването е невъзможно. Те обаче са задължени да плащат фидйе (изкупление).

Изплащане на изкуплението става по два начина:

1. За всеки пропуснат ден да бъде нахранен със сготвена храна по един беден или нуждаещ се.

2. За всеки пропуснат ден, да се даде на беден или нуждаещ се около (2,250 кг) от следните хранителни продукти: пшеница, брашно, ориз и други подобни.

Аллах Теаля казва:

"А за които не могат – откуп: да нахранят човек в нужда." (Сура Бакара, 2 :184)
– Разрешава се да не говеят през месец Рамадан на болните и пътуващите. След изтичане на месец Рамадан те трябва да наваксат, т.е. да постят толкова дни, колкото са пропуснали.

Аллах Теаля казва:

"Който от вас се окаже в този месец, да говее през него, а който е болен или на път – да се издължи в други дни." (Сура Бакара, 2 :185)
Хамза Ел-Еслемий (р.а.) попитал Пратеника (с.а.с.):

”О, Пратенико на Аллах! Аз мога да пътувам и да говея, и ако говея, ще имам ли грях?” А той (с.а.с.) отговорил: “Това е разрешение от Аллах Теаля, и има награда, за който се възползва от него, няма грях за този, който иска да говее.” (Муслим)
– Забранено е жените да говеят, когато са в месечен цикъл, същото се отнася и за родилките. След изтичане на месец Рамадан, те трябва да издължат пропуснатите дни. Айша - радиаллаху анха - казва:

“Когато бяхме в месечен цикъл по времето на Пратеника (с.а.с.), той ни заповядваше да издължаваме пропуснатите дни от месец Рамадан, но не ни заповядваше да издължаваме пропуснатия (през този период) намаз.” (Муслим)
А за онзи, който умишлено разговее през месец Рамадан, Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Който умишлено и безпричинно разговее един ден от месец Рамадан, той не може да се отплати дори и цяла година да говее (т.е. не може да достигне наградата за пропуснатия ден от месец Рамадан).” (Абу Дауд)
Правила и препоръки при говеене:

1. Възползване от благодатта на сахур. Това е времето за хранене преди говеене – от полунощ до зазоряване.

Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Яжте на сахур, защото в него има благодат” (Муслим)
2. Разговяване навреме.

За предпочитане е да се разговява веднага след залез слънце. Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Хората ще са в добро докогато бързат да си разговяват (навреме).” (Муслим)
Анас ибну Малик (р.а.) казва:

”Пратеникът (с.а.с.) разговяваше с няколко пресни фурми преди да извърши вечерната молитва, ако нямаше пресни фурми, със сушени, а ако и такива не се намираха, тогава с няколко глътки вода.” (Абу Дауд: 2356)
3. Дуа по време на говеене и при разговяване. Пратеникът (с.а.с) е казал:

“Дуата на говеещия, отправена при разговяване, не се отхвърля.”
При разговяване Пратеника (с.а.с.) казвал:

“Жаждата си отиде, тялото се освежи, а наградата е сигурна иншааллах.” (Абу Дауд)
“О, Аллах мой! Заради Теб говях и с дареното ми от Теб препитание си разговях.” (Абу Дауд)
4. Въздържане от всяко нещо, което е несъвместимо с говеенето. Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Аллах не се нуждае от гладуването и жадуването на онзи, който не изостави словата съдържащи измама и заблуда и делата според тях." (Абу Давуд: 2359)
5. Усилия за извършване на повече ибада през последната десетдневка от месец Рамадан. Айша (р.а) казва:

“През последната десетдневка от месец Рамадан Пратеникът (с.а.с.) полагаше повече усилия за ибадет, отколкото през останалото време.” (Муслим: 2780)
Какво се позволява по време на говеене:

1.Къпане след омърсяване вследствие на семеотделяне.

Айша (р.а) казва:

“Пратеникът (с.а.с.) говееше, понякога осъмваше джунуб (омърсяване вследствие семеотделяне), после се изкъпваше (и продължаваше говеенето).” (Муслим: 2583)
2. Къпане при силна жега или жажда. Един човек казал на Абу Бакр ибни Абдуррахман (р.а):

“Видях Пратеника на Аллах (с.а.с.), когато говееше да изсипва върху главата си вода, вследствие на силна жажда или жега.” (Абу Дауд)
3. Преhttp://www.koranbg.com/гръщане и целуване, когато няма опасност от възбуждане.

Айша (р.а) казва:

“Пратеникът (с.а.с.) прегръщаше и целуваше неговите съпруги, когато говееше, но измежду всички той най-добре владееше страстите си …” (Муслим: 2571)
4. Инжектиране, даване на кръв, вадене на зъб и други. Подхранващите системи и инжекции провалят говеенето.

5. Изплакване на устната и носната кухина. Пратеникът (с.а.с.) казал на Лекит ибни Сабрате:

“Когато изплакваш носната кухина, смръкни обилно вода, с изключение когато говееш.” (Абу Дауд)
Молим се на Аллах Субханeху уе Теаля да ни подкрепя в извършването на добри дела и да ни предпазва от лошите, да ни дари с добро в този и в отвъдния живот, и да ни защити от Огъня; да опрости греховете ни, греховете на родителите ни и на всички мюсюлмани. Амин!


Източник: way-to-allah.com

ХАДИСИ ОТНОСНО ГОВЕЕНЕТО

Месец Рамадан е най-добрия запас, най-доброто приготовление - месецът, който дава най-доброто възпитание за тези ценности!!!




"Рамадан е месецът, през който беше низпослан Коранът за напътствие на хората и с ясни знаци от напътствието и разграничението. Който от вас се окаже в този месец, да говее през него, а който е болен или на път - да се издължи в други дни. Аллах иска да ви улесни и не иска да ви затрудни, а да завършите докрай определените дни; да възвеличите Аллах за онова, с което ви е напътил и да сте признателни."
(Сура Ал-Бакара: 185)


ХАДИСИ ОТНОСНО ГОВЕЕНЕТО


Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:

“Който говее един ден заради Аллах , то Аллах ще отдалечи лицето му от Огъня на разстояние седемдесет години”
(Бухари, Муслим)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"За онзи, който говее в името на Аллах един ден, Аллах отваря ров между него и Джехеннема с ширина колкото разстоянието между небето и земята."
(Тирмизи)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"За говеещия има две радости. Първата е когато разговява. Другата е радостта в Съдния ден, когато ще изпитва радост от това, че в земния живот е говял."
(Муслим, Нисаи)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"Великия Аллах намножава наградата за делата на синовете Адемови от десет до седемстотин пъти. Аллах Теаля е казал: "Освен за говеенето, защото говеенето е за мен и Аз ще дам възнаграждението за него..."
(Бухари, Муслим)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"Говеенето е преграда срещу греха. Който от вас говее, да не изрича лоша дума и да не вика и крещи. Ако някой го проклина и ли се заяжда с него, да каже: "Аз говея"..."
(Бухари, Муслим)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"Ставайте да се храните на сахур, защото в сахура има благодат."
(Бухари, Муслим)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"Най-добре е да разговявате с фурма. Ако не намери фурма, да разговее с вода, защото водата е чиста."
(Бухари, Муслим)

Абу Хурейра /р.а/ предава, че Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
“За онзи, който нахрани говеещ, има награда колкото на говеещия. Но това с нищо не намалява наградата на говеещия.”

/Тирмизи,Савм 82,(807); Ибни Мадже,Сийам 45, (1746)/


Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"В Съдния ден говеенето и Корана ще се застъпят за раба. Говеенето ще каже: "О, Аллах! Аз лиших този раб през деня от храна и страсти. Позволи ми да се застъпя за него. И така и двете (Корана и говеенето) се застъпват за него."
(Ахмед, Ал-Хаким)

Раздаване на садака.
Пророка (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
“Най-превъзходната садака, е садаката през месец Рамадан.”
/Тирмизи./


 Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
“Който мюсюлманин нахрани гладен мюсюлманин, него Аллах ще го нахрани от плодовете на Дженнета. А който напои жаден мюсюлманин, него Аллах ще го напои от [кладенеца] Рахикул Мехтум. “
/Тирмизи./



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал: 
“Онзи, който държи оруч и умре през това време, ще му се запише севап - все едно е говял до Съдния ден.“
(Дейлеми)



 Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
 "Говеенето е преграда срещу греха. Който от вас говее, да не изрича лоша дума и да не вика и крещи. Ако някой се кара с него и изрича неприлични думи, да каже: "Аз говея"..."
(Бухари, Муслим) 



***
Молим Аллах Субхануху ве Теаля да ни подкрепя в правенето на добри дела и предпазва от лоши деяния. Да ни дава добро в този и отвъдния живот. Да ни защити от Огъня. Да опрости греховете ни, греховете на родителите ни и на всички мюсюлмани. Амин!


ХАДИСИ ЗА ДЕНЯ ПЕТЪК

ДОСТОЙНСТВАТА НА ДЕНЯ ПЕТЪК
 

1. Петък е празничен ден за мюсюлманите.
От Ибн Аббас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

"Наистина, Аллах е сторил този ден празник за мюсюлманите. Ето защо, нека всеки, който отива за петъчния намаз, да извърши пълното умиване (гусл), а този, който има благовония, да се намаже с тях, и също така следва да използвате мисвак.” 
 /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1098). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като  надежден хасен в "Сахих Сунан Ибн Маджа” (901)./

2. Достойнството на петъчния намаз.

От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

 "Който извърши пълното умиване (гусл), след това се отправи за петъчния намаз, след това извърши намаз толкова, колкото му е предписано (от Аллах), след това слуша проповедта хутба, запазвайки мълчание докато приключи хутбата, след това изпълни намаза с имама, то на него ще му бъдат опростени прегрешенията, извършени от него между този и (предишния) петъчен намаз, а така също и в продължение на още три дни.” 
 /Този хадис е сведен от Муслим/

3. Отговор на отправената към Всевишният Аллах
дуа в петък.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

 "В петък има такъв час, когато Аллах обезателно дарява раба, изповядващ Исляма и постоянно отправящ дуа към Него, с това за което той Го моли.”
 /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим/
От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 
 "В петъчния ден има дванадесет  часа, и в него има един час, в който мюсюлманина каквото и да поиска от Аллах, то Той му го дарява, ето защо търсете това (време) в последния час след аср намаз.”
 /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1048). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "Сахих Сунан Абу Дауд” (926)./
Предадено е, че Абдуллах Ибн Селям радияллаху анху, е попитал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, за този час, казвайки: "Кой е този час?”, на което Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, отговорил: "Това последния час на деня”. Абдуллах Ибн Селям попитал: "Наистина, този час явява ли се време за намаз?” Той Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: 
"Разбира се, че се явява. Ако правоверния раб извърши намаз, а след това седи, и не го задържа нищо, освен намаза, то той (през цялото това време) ще се намира в състояние на намаз.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1139). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като хасен и достоверен сахих в "Сахих Сунан Ибн Маджа” (934)./

4. Съобщение за призоваване на благословения за Пророка
салляллаху алейхи ве селлем. От Аус Ибн Аус ас-Сакафи радияллаху анху, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: "Наистина, петъкът се отнася към най-хубавите ваши дни, затова по-често призовавайте благословения за мен през този ден, тъй като за вашите благословения ще ми бъде съобщено” /Този хадис е сведен от  Абу Дауд. Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "Сахих ат-Таргиб ва ат-Тархиб” (696)./

5. Настъпването на Съдния Час в петък.

От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: "Най-хубавия от дните, в който (някога) се е издигало (изгрявало) слънцето, е петък: през (този ден) е бил създаден Адам, в (този ден) той е бил въведен в Дженнета и в (този ден), той е бил изгонен от там, и няма да настъпи Съдния Час, освен в петък” /Този хадис е сведен от Муслим./

6. Достойнството на сабах намаз в петък.

От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

"Най-добрата молитва намаз пред Аллах е сутрешния намаз в петък извършен с джемаат.” 
 /Този хадис е сведен от Абу Нуайм в "Хилят ал-Аулия” (7/207). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "ас-Силсиля ас-Сахиха” (1566)./ 

7. Достойнството на смъртта в петък.

От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

"Онзи мюсюлманин, който умре в петък, или през нощта в петък (между четвъртък и петък), то Всевишният Аллах ще го предпази от изпитанията в гроба. 
/Този хадис е сведен от имам Ахмед (6582). Шейх ал-Албани е квалифицирал хадиса като надежден хасен в "Сахих ал-Джамии” (5773)./
ПРАВИЛА, ОТНАСЯЩИ СЕ ЗА ПЕТЪК

1. Честото произнасяне на салават (произнасяне на благослов) за Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем. От Анас радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 
"По-често изричайте салават (благослов) върху мен в петък през деня и през нощта (четвъртък срещу петък), защото онзи, който (веднъж) изрече салават (благослов) за мен, Аллах ще го благослови за това десет (пъти).” 
/Този хадис е сведен от ал-Бейхаки в сборника "ас-Сунан” (3/249). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в "ас-Силсиля ас-Сахиха” (1407)/

2. Извършването на гусл. 

От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

"Ако някой от вас се отправи за петъчен намаз, нека извърши гусл.”
 /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим/ А от Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 "Гусл в петък е обезателен за всеки (мюсюлманин) достигнал полово съзряване (пълнолетие).” 
/Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./

3. Използването на благовония и мисвак (сивак).

Предават, че Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, е казал: "Свидетелствам, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

"Гусл в петък е задължително за всеки достигнал пълнолетие, а така също и използването на мисвак, и ползването на благовония, ако ги има.” 
/Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим./

4. Обличането с две дрехи (специално отделени) за петъчния намаз. От Айша
радияллаху анха, се предава, веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, четейки хутба на хората в петък, видял върху някои от тях дрехи от вълна. Тогава Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: 
 "Нека тези от вас, които намерят средства, да се обличат в две дрехи (специално отделени) за петък, с изключение на работните си дрехи.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1096). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "Сахих Сунан. Ибн Маджа” (899)./

5. Ранното идване в джамията.

От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

 "Когато настъпи петък, на всяка врата в джамията се намират меляикета, които записват хората според тяхното идване: първите-първи (и т.н.). Когато имам се изкачва (на минбера за да чете хутба), те сгъват своите свитъци и отиват да слушат споменаването (възхвалата на Аллах). И дошлият рано е подобен на принеслия в жертва (заради Аллах) камила, (пристигналия по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва крава, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва овен, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва кокошка, (пристигналия още по-късно за намаза) е подобен на принеслия в жертва яйце.” 
/Този хадис е сведен от Муслим./

6. Отиване към джамия пешком.

От Аус Ибн Аус ас-Сакафи радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:  

"Който си е умил (главата), и е извършил (гусл) в петък, след това се отправил (за петъчния намаз) по-рано, пешком а не на яздитно животно, и заеме место по-близо до имама, и слуша хутбата внимателно, запазвайки мълчание и без да се разсейва, то той ще получи за всяка своя крачка от дома до джамията награда равна на говеене и нощен намаз къямул-лейл в течение на една година (има се предвид допълнително нафиле)” 
 /Този хадис е сведен от Абу Дауд (345). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "Сахих Сунан Аби Дауд” (333)/

7. Въздържане от разбутване на седящите по редици (в джамията) и прескачане през врата на хората.

От Салман ал-Фараси радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

 "Ако човек в петък извърши гусл, очисти се (щателно), колкото може, намаже се с благовония, които има в къщи, след което се отправи към джамията (за петъчен намаз), и не блъска хората седящи по редовете в джамията, и изпълни намаза, колкото му е предписано от Аллах, а след това запази мълчание, когато имама започне да говори, то на него обезателно ще му бъдат опростени греховете (извършени от него) между този и предишния петък.”
 /Този хадис е сведен от ал-Бухари/
От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума,  се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 "Ако човек в петък извърши гусл, използва благовония, които има при неговата жена в къщи, облече си празничните дрехи, след това (като се яви на намаз), без да прескача през шиите на хората и не води разговори по време на хутбата, то на него (ще му бъде дарено) изкупление (на греховете, извършени) между двата петъка. А за онзи, който води празни разговори и прескача през шиите на хората, то на него (от петъчния намаз) ще остане (само дял като този) от обедния намаз”.
 /Този хадис е сведен от Абу Дауд (347). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в "Сахих Сунан Аби Дауд” (335)./

8. Заемане на място по-близо до имама.

От Самура Ибн Джундуб радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

 "Идвайте (там където) споменават и възхваляват Аллах, застанете по-близо до имама, защото ако човек не престане да се отделя от имама, той ще влезе в Дженнета по-късно, ако той е за там (влезе в Дженнета)” 
 /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1198). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "ас-Силсиля ас-Сахиха” (365)/

9. Въздържане от събирания в кръжок или ограничаване от занятия в петък преди петъчния намаз.

От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума,  се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранил да се купува и продава в джамията, да се обявява в нея за изгубени вещи, да се четат в джамията стихове, както е забранил и да се събират хората на кръжок  преди петъчния намаз в петък.” /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1079). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в "Сахих Сунан Аби Дауд (956)./

10. Не следва някой да вдига своя брат от мястото му, за да го заеме той.

От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

"Нека никой от вас не кара своя брат да стане от своето място в петък, за да го заеме той самия. Вместо това следва да му каже: "Сгъстете се!” 
/Този хадис е сведен от Муслим/

11. Изпълнение на два рекята намаз (техият ал-месджид), дори ако имам е започнал хутбата.

От Джабир радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

"Ако някой от вас влезе (в джамията) в петък, а имама (през това време) е започнал да чете хутбата, то следва да се изпълнят два рекята (техият ал-месджид), извършвайки ги бързо” 
/Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./

12. Пазене на тишина и мълчание.

От Абдуллах Ибн Амр Ибн ал-Ас радияллаху анхума,  се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 

"На петъчния намаз присъстват три категории хора. (Към първата категория се отнася) човекът, който присъства на намаза, но води празни разговори – това е и неговия дял от намаза. (Към втората категория се отнася) човекът, който присъства на намаза и отправя дуа към Великият и Всемогъщ Аллах, и ако Всевишният Аллах пожелае, то Той му дарява, а ако не пожелае, то не му дарява. (Към третата категория се отнася) човекът, който присъства на намаза, мълчи и пази тишина, не прескача през шиите на мюсюлманите, и на никой не причинява неудобства-на този му е дарено изкуплението (на греховете) от този петък до следващия, а така също и в течение на три дни, тъй като Всевишният Аллах е казал: Който дойде с добрина, ще получи десет като нея./6:160/
/Този хадис е сведен от Абу Дауд (1113). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в "Сахих Сунан Аби Дауд (984)/
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:  
"Ако в петък ти кажеш на човека, намиращ се до теб: "Слушай (внимателно)!”, а в същото време имама произнася хутбата, то това ще бъде твоето празнословие” 
/Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./

13. Въздържане от обхващане на краката, когато имам чете хутбата.

От Анас радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранявал да се седи с повдигнати крака, обхванати с ръцете в петък по времето, когато имама чете хутбата. /Този хадис е сведен от Абу Дауд (1110). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като надежден хасен в "Сахих ал-Джамии” (6876./

14. Обръщане на хората към имама, когато той чете хутбата.

Предават от Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, че той е казал: "Наистина, веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, седна на минбера, а ние се настанихме около него.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./

А от Сабит радияллаху анху, се предава: "Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, стоеше на минбера, сподвижниците се обръщаха с лице към него.”/Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1136). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "Сахих Сунан Ибн Маджа” (932)./

15. Смяна на мястото, ако човек започне да дреме.

От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

 "Ако някой от вас го налегне дрямката в петък, то нека тогава да си смени мястото”/Този хадис е сведен от  ат-Тирмизи (526). Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "ас-Силсиля ас-Сахиха” (468)/

16. Въздържане от изпълнение на допълнителен намаз веднага след като приключи джума намаза.

Предават от Муавия радияллаху анху, който е казал: "Ако ти си извършил джума намаз, то не започвай допълнителния намаз, докато не заговориш или не излезеш (от джамията или не се преместиш от мястото си), защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ни е заповядал след приключването на единия намаз да не започваме следващия намаз, докато не заговорим, или не излезем (от джамията или докато не се преместим от едно място на друго в джамията)” /Този хадис е сведен от Муслим./

17. Допълнителен намаз след петъчния джума намаз.

От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е изпълнявал два рекята допълнителен намаз преди и след (задължителния фард намаз) на обяд зухр. Той салляллаху алейхи ве селлем, също така е изпълнявал два рекята допълнителен намаз след вечерния намаз мегриб в къщи, както и два рекята след нощния намаз иша, а след петъчния джума намаз той не е изпълнявал допълнителен намаз, докато не напуснел джамията, а в къщи е изпълнявал два рекята допълнителен намаз.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари/. 

Също така се предава от Абу Хурейра радияллаху анху, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 
"Нека този от вас, който иска да изпълни допълнителен намаз след джумата, да извърши четири рекята” /Този хадис е сведен от Муслим./

18. Сън след петъчния джума намаз.

Предават от Анас радияллаху анху, който е казал: "Ние рано идвахме за петъчния джума намаз, а след като (го извършвахме) почивахме през деня./Този хадис е сведен от ал-Бухари/
Също така се предава от Сахл радияллаху анху, че е казал: "Ние извършвахме петъчния джума намаз заедно с Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, а след това настъпваше (време) за следобеден сън.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари/

19. Обед след петъчния джума намаз. 

Предават, че Сахл радияллаху анху, е казал: "Ние се отправяхме за следобеден сън и обядвахме след петъчния джума намаз” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, и Муслим./

20. Четене на сура "aл-Кaхф”. 

От Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се съобщава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

 "На всеки, който прочете сура "ал-Кахф " в петък ще сияе светлина до следващия петък” 
 /Този хадис е сведен от ал-Хаким в
"ал-Мустадрак”. Шейх ал-Албани е квалифицирал този хадис като достоверен сахих в "Сахих ал-Джамии” (6470)/



И накрая да отдадем хвала на Аллах, повелителя на световете! И нека да благослови и приветства Той нашия Пророк Мухаммед, неговото семейство и всичките му сподвижници!

Петте задължителни (фард) намаза и петъчния (джума) намаз:

Петте задължителни (фард) намаза и петъчния (джума) намаз:


Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

“Петте задължителни намаза и участието в петъчния намаз служат като изкупление за греховете, извършени между тези намази, само ако сред тях няма тежки грехове”.

/Хадис сведен от Муслим (233)

Ставане за извършване на молитви през нощта:

Ставане за извършване на молитви през нощта:


Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Вие трябва да извършвате намаз през нощта, тъй като наистина, това е бил обичая на праведниците, които са живели преди вас, и защото (нощните намази къямул-лейл) ви приближават към вашия Повелител Всевишният Аллах, изкупват вашите грехове и ви удържат от тях”.

 /Този хадис е сведен от ал-Хаким (1/308). Шейх ал-Албани е определил този хадис като надежден хасен. Виж “Ирва ал-Галил” (2/199)./

Говеенето в месец Рамадан

Говеенето в месец Рамадан



Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

“На онзи, който е говял по време на Рамадан с вяра и надежда за награда от Аллах, ще му бъдат опростени неговите предишни грехове”.

/Този хадис е сведен от ал-Бухари (37), Муслим (760)./

Говеене в деня Ашура

Говеене в деня Ашура


Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Говеенето в деня Ашура служи като изкупление на греховете от изминалата година”.
/Този хадис е сведен от Муслим (1262)./

Говеене в деня Арафа

Говеене в деня Арифе


Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: 
“Говеенето в деня Арафа служи като изкупление на греховете за изминалата и настоящата година”.

/Този хадис е сведен от Муслим (1262)./

Намаз през Нощта на Могъществото


 

Прекарване на нощите през месец Рамадан в намаз (къямул-лейл) и Нощта на Могъществото (лейлятул-кадр) в ибадет.


Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“На онзи, който е прекарал нощите през месец Рамадан в намаз (къямул-лейл) с вяра и надежда за награда от Аллах, на него ще му бъдат опростени греховете. 
И на онзи, който е прекарал в намаз Нощта на предопределението с вяра и надежда за награда от Аллах, ще му бъдат опростени греховете”.

/Този хадис е сведен от ан-Насаи (2207), достоверен сахих хадис./

Зекят и милостинята садака

Зекят и милостинята садака


Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

“Милостинята Зекят изчиства греховете, подобно на това, както водата гаси огъня”.

/Този хадис е сведен от Ахмед, ат-Тирмизи. Шейх ал-Албани го е определил като достоверен сахих. Виж “Мушкилят ал-Факър” 117./

Tags

Blogger templates

Translate

Blog Archive