Добри съвети от Пратеника /с.а.с/

Придобиване на препитание чрез добри дела

изтегли от тук

Автор: Джелялюддин ес-Суюти
С коментари на мюфтията Мухаммед Шефи

 

Предговор

Лесна рецепта срещу проблемите и бедността на мюсюлманите
Днес проблемите, с които мюсюлманите се сблъскват, не могат да бъдат скрити от проницателния човек. Сякаш бедността, несъстоятелността и тревожността са се превърнали в отличителни белези на мюсюлманите. Мъдрите мъже на тази общност планират всякакви видове лекове срещу тази тежка болест. Но въпреки това, понякога избраният план е неправилен. Така, вместо да бъде лек, той задълбочава проблема. Някои планове са точни, но не са практични, нито са достъпни за хората.
Тук съм изложил някои лекове, взети от словата на Аллах Теаля и на Неговия Пратеник (саллеллаху алейхи ўеселлем). Несъмнено тези слова са чисти от всякакви недостатъци. Няма начин тези лекове да са неверни или вредни. Независимо дали са трудни или не, човек може да ги приложи и да види за себе си.
За лечението на бедността, избрах да преведа книгата „Хусул ер-ризк би усул ер-рифк” на известния учен от девети век шейх Джелялюддин ес-Суюти. Тя е достатъчна по тази тема.
Хвала на Аллах, че тази книжка беше преведена с необходимите коментари!
От Аллах е успехът!
Мюфтия Мухаммед Шефи

Придобиване на препитание чрез добри дела

Шейх Джелялюддин ес-Суюти казва:
Много хора поискаха от мен да събера всички предания от достоверните хадиси, свързани с делата и думите, споменати за увеличаване на препитанието и отблъскване на бедността и несъстоятелността и които са били изпробвани. Затова пиша тази книжка, която съм разделил на две части. Първата част съдържа зикр и дуа, а втората част – дела, които увеличават препитанието.
*

Първа част

Зикр и дуа, които отблъскват бедността


Ебу Хурайра (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Който бъде дарен с благо от Аллах, трябва много да благодари за него. Който има много грехове, трябва много да се покайва. Който изпита липса на препитание, трябва много да чете:
[Ля хаўле ўеля куўўете илля билляхи-л-алиййи-л-азим]
„Няма сила и няма мощ освен чрез Аллах, Всевишния, Превеликия!”» [„ел-Еўсет”, ет-Таберани]
*
Ибн Аббас (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Който привикне към търсенето на опрощение [истигфар], Аллах ще го спаси от всеки проблем и от всяко нещастие.» [Ахмeд; Eбу Даўуд; Ибн Мадже]
*
Абдуллах ибн Месуд (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Който чете сура „ел-Ўакиа” всяка нощ, няма да бъде засегнат от бедност и нужда.» [„ел-Mуснед”, Ебу Йеaля]
*
Енес (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Сура „ел-Ўакиа” е сурата на богатството. Четете я и научете децата си да я четат!» [Ибн Мердеўейх]
*
Aише (радийеллаху анха) предава, че Пророка (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Когато Aдем (алейхисселям) бил изпратен на земята, той застанал пред Кяaбе и изпълнил два ракята намаз. Тогава Аллах вдъхновил следната дуа в сърцето му:
[Аллахумме иннеке теaлему сирри ўе алянийети фекбел меaзирати, ўе теaлему хаджети фе еaтини су`ли, ўе теaлему ма фи нефси фегфир ли зенби. Аллахумме инни ес`елюке иманен юбаширу калби, ўе йекинен садикан хатта еaлеме иннеху ля юсибуни илля ма кетебте ли, ўе раддини бима касемте ли]
„О, Аллах, Ти знаеш и тайното, и явното ми. Приеми моето извинение! И Ти знаеш моята нужда. Изпълни моето искане! И Ти знаеш какво е в душата ми. Опрости греха ми! О, Аллах, моля Те за вяра, запечатана в сърцето ми, и за истинско убеждение, така че да знам, че нищо не ми се случва освен онова, което Ти си написал за мен. Направи ме да съм доволен от онова, което си ми отредил!”
После Аллах вдъхновил на Aдем (алейхисселям): „О, Aдем, приех твоето покаяние. Опростих те и всеки, който Ми се помоли с тази дуа, ще му простя и ще поема отговорността за всичките му дела. Светът ще дойде при него, въпреки че той може да не го желае.» [Ибн Мердеўейх]
*
Али (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: „Който казва всеки ден сто пъти:
[Ля иляхе иллеллаху-л-мeлику-л-хакку-л-мубин]
„Няма друг бог освен Аллах, Владетеля, Истинния, Явния!”, това ще стане причина за неговата защита от бедността и утеха от самотата в гроба.» [„Муснед ел-фирдеўс”]
*
Абдуллах ибн Месуд (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Който прочете сура „ел-Ихляс”, когато влиза вкъщи, тази сура ще отдалечи бедността от обитателите на този дом и от съседите.» [ет-Таберани]
*
Убей (радийеллаху анх) предава, че един мъж попитал Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) как ще бъде, ако чете само благослов за него [салеўат] вместо други споменавания. Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) казал: «Ако правиш това, Аллах ще поеме отговорността за всички твои нужди в този свят и в отвъдния.» [„ел-Муснед”, Ахмед]
*
Aише (радийеллаху анха) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) четял следната дуa:
 
[Аллахумме-дж-ал еўсеа ризкике алеййе инде кибери синни ўенкида`и умри]
«О, Аллах, увеличи Твоето препитание за мен, когато остарея и в края на живота ми!» [ет-Таберани]
*
Джабир (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Да ти покажа ли нещо, което ще те защити от враговете ти и ще направи препитанието ти обилно? То е да се молиш на Аллах и денем, и нощем, защото дуата е оръжието на вярващия.» [ел-Мустегфири]
*
Ебу Селеме (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) четял следната дуа след сутрешния намаз:
[Аллахумме инни ес`елюке ризкан таййиба, ўе илмен нафиа, ўе амелен мутекаббеля]
«О, Аллах, моля Те за чисто препитание, полезно знание и прието дело!» [ел-Мустегфири]
*
Имам ел-Мустегфири предава от имам Малик, че когато той свършел петъчния намаз и излизал, той четял следната дуа при вратата на джамията:
[Аллахумме инни еджебту деaўетек, ўе саллейту феридатек, ўентешерат лима емертени, ферзукни мин федлик, ўе енте хайру-р-разикин]
«О, Аллах, отвърнах на Твоя призив. Изпълних Твоята заповед. Излязох [за да печеля] както си ми повелил. Дари ме с препитание от Твоята благодат, защото Ти си Най-добрият от даващите препитание!»
*
Абдуллах ибн Умер (радийеллаху анх) предава, че Пророка (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Когато часът на смъртта на Нух (алейхисселям) наближил, той посъветвал сина си да чете две неща. Едното от тях било:
[Ля иляхе иллеллах]
„Няма друг бог освен Аллах!”, а другото:
[Субханеллахи ўебихамдих]
„Пречист е Аллах и хвала Нему!” Тези две неща съставляват намаза на всяко нещо и заради тях на всяко нещо се дава препитание.» [„ел-Едеб ел-муфрад”, ел-Бухари]
*
Джабир ибн Абдуллах (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Онова, с което Нух (алейхисселям) посъветвал сина си, били словата:
[Субханеллахи ўебихамдих]
„Пречист е Аллах и хвала Нему!” Цялото творение изрича тези слова и заради тях получава препитание.» [ел-Мустегфири]
*
Абдуллах ибн Умер (радийеллаху анх) предава, че един мъж се оплакал от бедността си на Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем). Расулюллах му казал: «Защо не изричаш словата на ангелите и прославите на творението? Те са:
[Субханеллахи ўебихамдих, субханеллахи-л-азим, естегфируллах]
„Пречист е Аллах и хвала Нему! Пречист е Аллах, Превеликия! О, Аллах, опрости ме!” Изричай тези слова по сто пъти преди да си кланял сутрешния намаз, но след като времето за него вече е влязло, и светът ще ти бъде подчинен.» [ел-Мустегфири]
*
Веднъж Умер (радийеллаху анх) изпитал бедност, споменал за състоянието си пред Пророка (саллеллаху алейхи ўеселлем) и му поискал малко фурми. Пророка (саллеллаху алейхи ўеселлем) му казал, че, ако иска, може да му даде малко фурми, но, ако иска, може да го научи и на слова, които са по-добри за него. Тези слова били:
[Аллахумме-хфезни бил-ислями каида, ўехфезни бил-ислями ракида, ўеля тетмеa фиййе адуўўун ўеля хасид, ўе еузу бике мин шерри ма енте ахизун бинасийетих, ўе ес`елюке минел хайрил-лези бийедик]
«О, Аллах, закриляй ме чрез исляма, докато седя! И ме закриляй чрез исляма, докато спя! Не позволявай да ми навреди враг или завистник. Търся закрила при Теб от злото на онова, което е в Твоя власт. И Те моля за доброто, което е в Твое владение.» [ел-Мустегфири]
*
Али (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Предпочиташ да ти дам петстотин овце с техните овчари или пет слова?» Това било знак, че последното е много по-добродетелно. Тези слова били:
[Аллахумме-гфир ли зенби, ўе таййиб ли кесби, ўе ўессиa ли фи хулюки, ўеля темнеaни мимма кадайте ли бих, ўеля тузхиб нефси иля шей`ин сарафтеху анни]
«О, Аллах, опрости греха ми, направи дохода ми чист и подобри характера ми! И не ме лишавай от онова, което си предопределил за мен! И не насочвай душата ми към нещо, което не е предопределено за мен!» [ел-Мустегфири]
*
Aише (радийеллаху анха) предава, че баща й, Ебу Бекр (радийеллаху анх), я попитал дали да я научи на дуа, на която Пророка (саллеллаху алейхи ўеселлем) го бил научил. Иса (алейхисселям) учел на тази дуа учениците си. Хубавото на тази дуа е, че дори ако дълговете на човек са колкото планината Ухуд, Аллах ще ги премахне. Aише (радийеллаху анха) поискала от баща си непременно да я научи и той й казал следната дуа:
[Аллахумме кяшифе-л-кураб, муджибе-д-деaўети-л-мудтарр, рахмане-д-дуня ўел ахирати ўе рахимехума, енте терхамуни бирахметин тугнини биха аммен сиўак]
«О, Аллах, Премахващи мъката, Отговарящи на дуата на страдащия, Милостиви в този свят и в отвъдния, смили се над мен с милост, която да ме направи независим от всички освен от Теб!»
Ебу Бекр (радийеллаху анх) разказва, че бил затънал в дългове и бил много притеснен за тях. Няколко дни след като прочел тази дуа, той казал: „Аллах ме дари с толкова много благодат, че изплатих всичките си дългове.”
Aише (радийеллаху анха) също казва, че дължала пари на някаква жена и много се срамувала от това. Тя започнала да чете тази дуа и за няколко дни Аллах я дарил с препитание, което не било нито от наследство, нито от милостиня. Тя използвала това богатство, за да върне дълга си. [ел-Бейхеки; ел-Хаким; ел-Беззар]
*
Ебу Сеид (радийеллаху анх) предава, че веднъж Пророка (саллеллаху алейхи ўеселлем) видял Ебу Умаме (радийеллаху анх) натъжен и го попитал каква е причината. Той казал, че има дългове и тревоги. Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) рекъл: «Да те науча ли на слова, които, ако изричаш, Аллах ще премахне тревогите и дълговете ти? Чети тази дуа всяка сутрин и вечер по три пъти:
[Аллахумме инни еузу бике минел хемми ўел хузн, ўе еузу бике минел аджзи ўел кесел, ўе еузу бике минел джубни ўел бухл, ўе еузу бике мин галебети-д-дейни ўе кахри-р-риджал]
„О, Аллах, търся закрила при Теб от тревогата и тъгата. И търся закрила при Теб от безсилието и мързела. И търся закрила при Теб от страхливостта и скъперничеството. И търся закрила при Теб от това дългът да ме сломи и хората да ме съкрушат.”»
Ебу Умаме (радийеллаху анх) казва, че когато започнал да чете тези слова, Аллах премахнал тревогите и дълговете от него. [Ебу Даўуд]
*
Веднъж един роб отишъл при Али (радийеллаху анх), за да го помоли за парична помощ за свободата си. Али (радийеллаху анх) казал: „Да те науча ли на слова, на които Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) ме научи? Ползата от тези слова е такава, че дори да имаш дългове, колкото планината Ухуд, Аллах ще ги премахне от теб:
[Аллахумме раббе-с-семаўат-с-себʿи ўе раббе-л-аршил-азим, иляхе адеме ўе раббе кулли шей, мунзиле-т-теўрати ўел-инджили ўел-фуркан, фалика-л-хабби ўен-неўа, еузу бике мин шерри кулли шей`ин енте ахизун бинасийетих. Аллахумме енте-л-еўўелю фелейсе каблеке шей, ўе енте-л-ахиру фелейсе беaдеке шей, ўе енте-з-захиру фелейсе феўкаке шей, ўе енте-л-батину фелейсе дунеке шей, икди анне-д-дейне ўе егнина минел фекр]
«О, Аллах, Господарю на седемте небеса и Господарю на великия Трон; Боже на Aдем и Господарю на всяко нещо; Който низпосла eт-Теўрат [Тората], ел-Инджил [Eвангелието] и ел-Фуркан [Корана]; Който разцепва семената и зрънцата! Търся закрила при Теб от злото на онова, което е в Твоя власт! О, Аллах, Ти си Първия, няма нищо преди Теб. И Ти си Последния, няма нищо след Теб. И Ти си Явния, няма нищо над Теб. И Ти си Скрития, няма нищо под Теб. Премахни дълга ни и ни помогни срещу бедността!» [Ебу Йеaля]
*
Кубейле бинт Мехраме (радийеллаху анха) четяла следната дуа след нощния намаз, когато се приготвяла да си ляга:
 
[Еузу билляхи ўе бикелимати-л-ляхи-т-таммати-л-лети ля юджаўизухунне беррун ўеля фаджирун мин шерри ма юнеззилю минес-сема`и ўема йеaруджу фиха, ўе шерри ма юнеззилю фил-ерд, ўе шерри ма йехруджу минха, ўе шерри фитени-н-нехари ўе таўарики-л-лейли илля тарикан йетруку бихайр, аменту биллях, ўеaтесамту биллях, ел-хамду лилляхи-л-лези истеслеме ликудратихи куллю шей, ўел-хамду лилляхи-л-лези зулле лииззетихи куллю шей, ўел-хамду лилляхи-л-лези теўадаа биазаметихи куллю шей, ўел-хамду лилляхи-л-лези хашеа лимулкихи куллю шей. Аллахумме инни ес`елюке бимеакиди-л-иззи мин аршик, ўе мунтехе-р-рахмети мин китабик, ўе джеддике-л-еaля, ўесмике-л-екбер, ўе бикелиматике-т-таммати-л-лети ля юджаўизухунне беррун ўеля фаджир, ен тензура илейна незратен мерхуметен ля тедеa лена зенбен илля гафертех, ўеля фекиран илля джебертех, ўеля адуўўен илля ехлектех, ўеля урянен илля кесеўтех, ўеля дейнен илля кадайтех, ўеля емран лена фихи фид-дуня ўел-ахирати хайрун илля еaтайтенах, я ерхаме-р-рахимин, аменту билляхи ўеaтесамту бих]
«Търся закрила при Аллах чрез съвършените слова на Аллах, които нито праведник, нито нечестивец могат да превъзходят, от злото на онова, което се спуска от небето, и от онова, което се издига към него, и от онова, което се спуска на земята, и от онова, което излиза от нея, и от злото на покварата на деня и на случките през нощта освен от онези случки, които носят добро. Повярвах в Аллах и потърсих закрила при Него. Хвала на Аллах, на Чиято мощ всичко е подчинено! Хвала на Аллах, пред Чието благородство всичко е опозорено! Хвала на Аллах, пред Чието величие всичко е смиренo! Хвала на Аллах, под Чиято власт всичко е безпомощно! О, Аллах, моля Те чрез благородството на Твоя велик Трон, чрез безкрайната милост на Твоята Книга, чрез Твоето всевишно великодушие, чрез Твоето най-велико име и чрез Твоите съвършени слова, които нито праведник, нито нечестивец могат да превъзходят, да гледаш към нас с такава милост, че да не оставиш грях неопростен, нито нужда неизпълнена, нито враг непобеден, нито гол без дреха, нито дълг неизплатен, нито добро дело на този свят или на отвъдния без да ни го дадеш! О, Най-Милостиви сред милостивите, аз повярвах в Теб и се обърнах към Теб!»
След тази дуа, тя казвала:
[субханеллах]
«Пречист е Аллах!» 33 пъти,
[ел-хамду лиллях]
«Хвала на Аллах!» 33 пъти и
[Аллаху екбер]
«Аллах е Най-велик!» 34 пъти.
Тя казвала, че дъщерята на Пророка (саллеллаху алейхи ўеселлем) Фатиме (радийеллаху анха) отишла при баща си, за да му поиска една прислужница. Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) казал: «Ще ти кажа нещо, което е по-добро от прислужница.» Фатиме (радийеллаху анха) го попитала какво е то, а той споменал същите прослави като по-горе. [ет-Таберани]
*
Веднъж ел-Хасен (радийеллаху анх), внукът на Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем), изпаднал в трудно положение. Той не получил стоте хиляди дирхема, които Муаўийе (радийеллаху анх) му давал като възнаграждение. Това му докарало голяма тревога. Той бил принуден да поиска писалка и мастило, за да напише писмо до Муаўийе  (радийеллаху анх) и да му напомни. Въпреки това, поради свенливост и скромност, не го направил. Същата нощ той видял в съня си своя дядо, Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем). Последният го попитал как е, а ел-Хасен (радийеллаху анх) обяснил с подробности положението си. Тогава Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) казал: «Който се надява на творението, а не на Твореца, такава ще бъде съдбата му.» [Ибн Асакир]
*

 

Втора част

Дела, които отблъскват бедността


Поддържането на роднинските връзки
Ебу Хурайра (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Който иска препитанието и животът му да се увеличат, нека поддържа роднинските връзки.» [„Сахих ел-Бухари”]
Това означава, че човек трябва да спазва правата на своите близки и да ги подпомага физически и финансово според силите си.
*
Измиването на ръцете
Енес (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Който иска Аллах да увеличи препитанието му, нека редовно си измива ръцете преди и след хранене.» [Ибн Мадже]
*
Намазът
Имам Абдурраззак предава, че когато един старец от Курайш се оплаквал от бедността си на Пророка (саллеллаху алейхи ўеселлем), последният наблегнал на това семейството му да кланя намаз. След това той прочел следния айет: «И повели на твоето семейство да отслужва намаза, и самият ти постоянствай в него! И не искаме Ние от теб препитание, а Ние ти даваме препитание. Краят принадлежи на богобоязливостта.» (Та-ха, 20: 132)
*
Хамза ибн Абдуллах ибн Селям (радийеллаху анх) предава, че винаги когато семейството на Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) изпаднело в трудно положение, той наблягал на това да кланят намаза и им четял айета: «И повели на твоето семейство да отслужва намаза, и самият ти постоянствай в него! И не искаме Ние от теб препитание, а Ние ти даваме препитание. Краят принадлежи на богобоязливостта.» (Та-ха, 20: 132) [„ес-Сунен”, Сеид ибн Менсур]
*
Сабит (радийеллаху анх) предава, че винаги когато семейството на Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) бивало засегнато от бедност, той ги призовавал: «Кланяйте намаз! Кланяйхе намаз!» [„Китаб ез-зухд”, Ахмед ибн Ханбел]
Такъв е бил обичаят на всички пророци (алейхимусселям). Винаги когато някакво нещастие ги засегнело, те прибягвали до намаза.
*
Благочестивостта [текўа]
Муаз ибн Джебел (радийеллаху анх) предава, че е чул Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) да казва: «О, хора, приемете благочестивостта за търговия и ще получавате препитание без работа и без стока.» После прочел айета: «За онзи, който се бои от Аллах, Той ще стори изход, и ще му даде препитание оттам, откъдето не е предполагал. И който се уповава на Аллах, Той му е достатъчен.» (ет-Таляк, 65: 2-3) [ет-Таберани]
*
Ебу Зерр (радийеллаху анх) предава, че веднъж Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) прочел айета: «За онзи, който се бои от Аллах, Той ще стори изход, и ще му даде препитание оттам, откъдето не е предполагал. И който се уповава на Аллах, Той му е достатъчен.» (ет-Таляк, 65: 2-3) и после му казал: «О, Ебу Зерр, ако хората действаха според този айет, това щеше да им е достатъчно.»
*
Сеўбан (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Понякога човек бива лишен от препитание, заради извършен от него грях.» [Ахмед; ен-Несаи; Ибн Мадже]
*
Имран ибн Хусейн (радийеллаху анх) предава, че Расулюллах (салеллаху алейхи ўеселлем) е казал: «Който се насочи само към Аллах, Той ще поеме отговорността за всичките му дела, а който се насочи към света, Аллах ще го предаде на света.» [„Тефсир Ибн Хатим”]
*

Бележки

(на мюфтията Мухаммед Шефи)

1. Не е трудно човек да възприеме всички методи и дуи, посочени в тази книжка, за да отблъсне бедността. Не е допълнителен товар за човек, който изпитва трудности в бизнеса, земеделието и т.н.
Все пак, ако човек не разполага с достатъчно време и чете само една от дуите от първата част, това също би било достатъчно. Не е предадено, че Расулюллах (саллеллаху алейхи ўеселлем) е чел всички тези дуи едновременно. Доказано е от хадисите, че той четял различни дуи по различни поводи.
Що се отнася до делата за увеличаване на препитанието, посочени във втората част, те са задължителни и човек трябва да полага усилия за да ги практикува всичките. Ако наруши някое от тях, трябва да се покае.
2. Думите и делата за увеличаване на препитанието трябва да се правят с намерение за достигане задоволството на Аллах и за спечелване на награда. Увеличаването на препитанието е допълнителна награда, неизбежна последица, която, ако Аллах пожелае, автоматично ще бъде придобита.

Всичко за нощта “Кадр“

Posted by Admin събота, август 03, 2013, under ,, |


Това е нощта, в която на пророка Мохамед е бил ниспуслан свещенният Коран. Нощта Кадр в Корана се отбелязва като „нощ по-свята от хиляди месеци” (83 години и 4 месеца). В тази нощ целият ислямски свят се моли и иска прошка за греховете си.
Нощта Кадр е нощ за искане на опрощение, за равносметка на греховете, които сме извършили и за покаяние за извършените от нас грешки. Според легендата на тази вечер всички дървета започвали да се кланят, а от небето се отваряла врата, но това го виждат само истински вярващите. Всички желания, изречени през тази вечер от хората, които виждат тази врата се сбъдват.
Айша, Аллах да е доволен от нея, казва:
Попитах Пратеника на Аллах: "
О, Пратенико на Аллах, ако знам, че тази нощ е нощта Кадр, какво трябва да казвам през нея?" Той казал:
 Кажи:

 (Allahümme inneke afüvvün kerîmün tuhibbül afve fa’fü anni. )
(Разказан от Ахмад, Ибн Маджда и Тирмиди)

Пророкът Мохаммед (с.а.с.) казва, че тази нощ,в която започва изпращането на Корана,е по-свята от хиляда месеца и тези,които се молят в тази нощ на Аллах ,и само в него вярват,в неговото могъщество,ще бъдат опростени,и греховете им ще се изчистят.
В тази нощ се предопределя онова, което ще се случи през тази година.
-Защото в тази нощ се спускат меляйкета, които са на висока степен пред Аллах.
-Защото в тази нощ е низпослана най-великата небесна Книга – Свещения Коран, чрез най-великото меляйке, което на най-висока степен пред Аллах – Джебраиль (а.с.), на най-достойния Пратеник, който пръв ще отвори дженнетските врати, и на най-достойната общност живяла на земята.
-Защото за служенето в тази нощ има велики награди.
-Защото онзи, който я оживи с молитви и дуи се въздига на висока степен пред Всемогъщия Аллах.

Величието и достойнството на тази нощ се вижда от следните неща:

    Спускането на цяла сура за нея в Свещения Коран, в която се разяснява, че ибадетът в нея е по-достоен от ибадет извършен през 83 години и 4 месеца.
    Всевишният Аллах казва: „В нея се предопределя всяка мъдра повеля.” Тоест в нея се предопределя всичко, което ще се случи през тази година. Това е второ предопределяне, защото Всемогъщия Аллах е предопределил съдбите на всички хора преди да създаде създанията с 50 000 години.


Коя е точната вечер?

Не се знае със сигурност. Но се знае, че е една от последните 10 вечери на месеца Рамазан, най-вероятно от четните 21, 23, 25, 27 или 29 вечер. Широко разпространено вярване е, че това е 27-та вечер, но това не е 100% сигурно. За това Мохамед (с.а.с) е насърчавал хората да прекарват последните 10 нощи на Рамазан в джамията.
В сборника на Муслим Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Търсете я в последните десет дена, и ако някой от вас се умори или е възпрепятстван, нека де на пропуска последните седем дена.”

В муснеда на Имам Ахмед Абдуллах Ибн Аббас (р.а.) казва:
„Един възрастен човек дойде при Пратеника на Аллах (с.а.с.) и рече:
„О, Пратенико на Аллах, аз съм много възрастен и ми е много тежко да се кланям (през тези десет нощи), затова нареди ми една нощ, в която се надявам Аллах да ме дари да улуча Нощта Кадр.”
А Пратеникът на Аллах (с.а.с.) му рече:
„Не пропускай 27!”

Абдуллах Ибн Омер (р.а.) казва:
„Кой то иска да я открие, нека я търси в 27вечер.”

КАКВО СЕ ПРАВИ ПРЕЗ НОЩТА КАДР?

1. Нощна молитва
2. Уитр молитва
3. Молитва на нощта Кадир
4. Четене на Коран
05.Тесбих намаз
06.ДУА/Молитва по желание
07.Сутрешна молитва

Как се кланя намаз в нощта на Кадир?
Според по-вечето учени, кланя се 4 рекята намаз:

1. Рекят: Фатиха- 3п. Сура “Кадр“
2. Рекят: Фатиха- 3п. Сура “Кадр“
3. Рекят: Фатиха- 3п. Сура “Кадр“
4. Рекят: Фатиха- 3п. Сура “Кадр“

След намаза 1 път: “Allahu ekber, Allahu ekber la ilahe illallahu vallahu ekber. Allahu ekber ve lillahil hamd.”

100 пъти - сура Разтварянето (Ал-Инширах)
100 пъти - сура “АЛ-КАДР“
100 пъти дуата на която Пейгамбера Мухаммед (sav) е научил Hz. Aişe:
“Allahümme inneke afüvvün kerimün tühibbül afve fa’fu anni.”
(“О, Аллах! Ти Си Опрощаващ и обичаш да прощаваш, опрости ме.")
 и след това вашиата желана молитва.

Скъпи братя и сестри,
Внимавайте да не свърши Рамазана , а на вас да не вие опростено. Нека де не забравяме дуата на Джебраиль (а.с.), в която казва:
„Опропастен да е онзи, който дочака Рамазан и не му се прости! Той ще влезе в Джехеннема и Аллах ще го отдалечи от Себе Си.”
А Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал:
„АМИН!
Да е честита на всички мюсюлмани!

Какво се прави през нощта “Кадр“?

Posted by Admin събота, август 03, 2013, under ,, |

 

- Kadir Gecesinde Ne Yapılır?

Kur’an-ı Kerim’de Cenab-ı Hak, bu mübarek gecenin kıymet ve faziletini şöyle beyan buyurmaktadır:
“Biz onu (Kur’an’ı) Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesinin ne olduğunu sen bilir misin? Kadir gecesi, bin aydan hayırlıdır.. O gecede, Rablerinin izniyle melekler ve Ruh (Cebrail), her iş için iner dururlar. O gece, esenlik doludur. Tâ fecrin doğuşuna kadar.” (Kadir Suresi )
Resul-i Ekrem (s.a.v) Efendimiz buyuruyor:
“Kim Kadir Gecesi’nde inanarak, ihlas ile o geceyi ibadetle geçirirse, geçmiş günahları bağışlanır.”
“Kadir Gecesi yatsı namazında cemaatte hazır bulunan, ondan nasibini almıştır.”
Müminlerin annesi Hz.Aişe (r.a.) şöyle diyor :
-Dedim ki: Ya Rasulallah, Kadir Gecesi’ni bilirsem onda ne şekilde dua edeyim? Şöyle buyurdu:
- Allahümme inneke afüvvün kerîmün tuhibbül afve fa’fü anni.
(Allah’ım sen affedicisin, affı seversin, beni affeyle.)

Bu mübarek gecede dua sünnettir. O icabet vakitlerinden birisidir. Süfyan-ı Sevrî demiştir ki, o gece dua etmek, namaz kılmaktan daha sevaptır. Kur’ân okuyup da dua ederse güzel olur.
İbnü Hacer Heytemî Tuhfetü’l-Muhtâc’da der ki:
“Kadir gecesini görene, saklaması sünnettir. Onun kemâliyle faziletine ancak Allah Teâlâ’nın bildirdiği kimseler nail olur.”
Bu gece 4 rek’at Kadir Gecesi namazı kılınır:
1′inci rekatte: 1 Fâtiha-i şerîfe, 3 “İnnâ enzelnâhü fî leyletil-kadr…“
2′nci rek’atte: 1 Fâtiha-i şerîfe, 3 İhlâs-ı şerîf,
3′üncü rekatte: 1 Fâtiha-i şerîfe, 3 “İnnâ enzelnâhü fî leyletil-kadr…“
4′üncü rek’atte: 1 Fâtiha-i şerîfe, 3 İhlâs-ı şerîf,
okunur.

Namazdan sonra:
1 defa:
“Allâhü ekber. Allâhü ekber. Lâ ilâhe illallâhü vallâhü ekber. Allâhü ekber. Ve lillâhil-hamd”
100 “Elem neşrah leke sadrak…”
100 “İnnâ enzelnâhü fî leyletil-kadr…”

100 defa da Resûlullah (s.a.v.) Efendimiz’in Hazret-i Âişe (r.a.) Vâlidemiz’e öğrettiği şu duâ okunup, sonra duâ yapılır:
“Allâhümme inneke afüvvün kerîmün tühibbül-afve fa’fü annî” (Allah’ım sen affedicisin, affı seversin, beni affeyle.)
Mümkünse kandil gecesi olması hasebiyle bir de TESBİH NAMAZI kılmalıdır.

Знаците на Нощта Кадр според хадиси:

Posted by Admin четвъртък, август 01, 2013, under ,, |

Знаците на Нощта Кадр според хадиси:

 

 

Пророка Мухаммед (с.a.с.) е казал:
Времето през Нощта Кадр е ясно и спокойно.Нито е топло, нито е студено.На сутринта слънцето слабо и червениково изгрява.
/Таберани/
***
(Kadir gecesi açık ve mülayim olur. Soğuk ve sıcak değildir, sabahında da güneş zaif ve kızıl olarak doğar.) [Taberani]
--------------------
Пророка Мухаммед (с.a.с.) е казал:
Времето през Нощта Кадр е ясно и спокойно.Не е топло, и не е студено.Няма облаци.Няма вятър и не вали.Знакът на тази вечер, е че на сутринта слънцето изгрява без лъчи.
/Таберани/
***
(Kadir gecesi açık olur, sıcak ve soğuk değildir. Bulut yoktur. Yağmur ve rüzgar yoktur. O gecenin sabahının alameti güneşin şuasız doğmasıdır.) [Taberani]
---------------
Пророка Мухаммед (с.a.с.) е казал:
На утрото на Нощта Кадр слънцето изгрява без лъчи.До като се издигне, прилича на една гояма чиния.
/Муслим/

***
(Kadir gecesi sabahı güneş şuasız olarak doğar. Yükselinceye kadar sanki büyük bir tabak gibidir.) [Müslim]

Нощта Кадр.

Нощта Кадр, имаш ли представа какво е нощта Кадр!?




http://muslimabg.com/images2/soorah-qadr.gif 
След като животите на тази общност са най-късите и започнаха да се движат между 60 и 70 години, и много малко хора прекрачват този праг на възрастта, то Всевишният Аллах ги дари с други прелестни неща. От тях е Нощта Кадр, която е по-достойна от хиляда месеца. Тоест: ибадетът и праведните дела в нея са по-достойни от делата извършвани през хиляда месеца. Това е благодат от Всемилостивия Аллах и дарява с него, който Той пожелае.
Нощта Кадр е именувана така, заради следните неща:

    Заради нейното достойнство и велика степен пред Аллах.
    В тази нощ се предопределя онова, което ще се случи през тази година.
    Защото в тази нощ се спускат меляйкета, които са на висока степен пред Аллах.
    Защото в тази нощ е низпослана най-великата небесна Книга – Свещения Коран, чрез най-великото меляйке, което на най-висока степен пред Аллах – Джебраиль (а.с.), на най-достойния Пратеник, който пръв ще отвори дженнетските врати, и на най-достойната общност живяла на земята.
    Защото за служенето в тази нощ има велики награди.
    Защото онзи, който я оживи с молитви и дуи се въздига на висока степен пред Всемогъщия Аллах.

Величието и достойнството на тази нощ се вижда от следните неща:

    Спускането на цяла сура за нея в Свещения Коран, в която се разяснява, че ибадетът в нея е по-достоен от ибадет извършен през 83 години и 4 месеца.
    Всевишният Аллах казва: „В ней се предопределя всяка мъдра повеля.” Тоест в нея се предопределя всичко, което ще се случи през тази година. Това е второ предопределяне, защото Всемогъщия Аллах е предопределил съдбите на всички хора преди да създаде създанията с 50 000 години.

Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:

„Който се кланя през нощта Кадр с вяра и надежда, че ще бъде награден, то Аллах му опрощава греховете.”

    В тези десет нощи Пратеникът на Аллах (с.а.с.) се е усамотявал в джамията (иатикяф) и е извършвал ибадет, който не е извършвал през другите дни.

Тази велика нощ трябва да се търси в последните десет дена от месец Рамазан, особено в нечетните нощи – 21,23,25,27 и 29.
Омер (р.а.) разказва, че няколко мъже от сахабите на Пратеника на Аллах (с.а.с.) сънували че нощта Кадр е в последните седем дена от месец Рамазан. Тогава Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал:
„Виждам, че този ваш сън се потвърждава  в последните седем дена, затова който иска да я намери, нека я търси в последните седем дена.”

А в сборника на Муслим Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Търсете я в последните десет дена, и ако някой от вас се умори или е възпрепятстван, нека де на пропуска последните седем дена.”
В муснеда на Имам Ахмед Абдуллах Ибн Аббас (р.а.) казва:

„Един възрастен човек дойде при Пратеника на Аллах (с.а.с.) и рече:
„О, Пратенико на Аллах, аз съм много възрастен и ми е много тежко да се кланям (през тези десет нощи), затова нареди ми една нощ, в която се надявам Аллах да ме дари да улуча Нощта Кадр.”
А Пратеникът на Аллах (с.а.с.) му рече:
„Не пропускай 27!”

Абдуллах Ибн Омер (р.а.) казва:
„Кой то иска да я открие, нека я търси в 27вечер.”
Най-обичаните дела в тази нощ са:

    Непропускане на фарз молитвите, особено сутрешната и нощната молитва.
    Изпълване на тези десет нощи с нощен намаз „Техеджуд”.
    Много, много дуи.
    Четене на Свещения Коран.
    Отдалечаване от местата, които има харам.

Вярващият мюсюлманин може да изпълни всичките тези неща, като стане и кланя намаз, моли Всемилостивия Аллах, иска прикритие при Него от огъня в Джехеннема, и моли Аллах за най-високата степен Фирдеус.
Суфян ес-Сеури е казал:
„Дуата в тази нощ е по-обичана от мен от намаза.”
В тези велики нощи Пратеникът на Аллах (с.а.с.) не преставал да чете Свещения Коран, и когато минел по край знамение, в което се споменава милостта на Аллах, вдигал ръцете да му се смили Аллах. А когато минел покрай знамение, в което се споменава наказание казвал: „О, Аллах предпазвай ме от Джехеннема!”
Най-хубавата дуа в тази нощ е дуата:

„О, Аллах, Ти си опрощаващ, обичаш да опрощаващ, опрости ми!”
„Аллахумме иннеке афу-ун, тухибуль аф`уе, феафуанни!”
Айша (р.а.) попитала Пратеника на Аллах (с.а.с.):
„Ако улуча нощта Кадр, какво да кажа в нея?”
А той й казал: Кажи:
„Аллахумме иннеке афу-ун, тухибуль аф`уе, феафуанни!”

Признаците на нощта Кадр

    На сутринта слънцето е бистро и изгрява без лъчи.
    Тази нощ нито е топла, нито е студена.
    В тази нощ кучетата не лаят, а магаретата не реват.
    Вярващият може да види светлина със собствените си очи.
    В тази нощ меляйкетата правят таваф около Кеаба над главите на хората.
    Приемането на дуата.

Скъпи братя и сестри,
Внимавайте да не свърши Рамазана , а на вас да не вие опростено. Нека де не забравяме дуата на Джебраиль (а.с.), в която казва:
„Опропастен да е онзи, който дочака Рамазан и не му се прости! Той ще влезе в Джехеннема и Аллах ще го отдалечи от Себе Си.”
А Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал:
„АМИН!

Дуата на говеещия

Пратеникът (с.а.с) е казал:
“Дуата на говеещия, отправена при разговяване (ифтар), не се отхвърля.”
/Несеи,Хз.Омар/
 
Fotoğraf: Пратеникът (с.а.с) е казал:
“Дуата на говеещия, отправена при разговяване (ифтар), не се отхвърля.”
/Несеи,Хз.Омар/

Умишлено разговеяване..

А за онзи, който умишлено разговее през месец Рамадан, Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Който умишлено и безпричинно разговее един ден от месец Рамазан, той не може да се отплати дори и цяла година да говее (т.е. не може да достигне наградата за пропуснатия ден от месец Рамадан).” 

(Абу Дауд)
 
Fotoğraf: А за онзи, който умишлено разговее през месец Рамадан, Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Който умишлено и безпричинно разговее един ден от месец Рамазан, той не може да се отплати дори и цяла година да говее (т.е. не може да достигне наградата за пропуснатия ден от месец Рамадан).” 
(Абу Дауд)

Пожелание за фовеещите!

Posted by Admin четвъртък, юли 18, 2013, under ,, |

Селямун Алейкум!
И нека Аллах Теаля да улесни, с търпение да дари и добре да възнагради всички мюсюлмани, които държат оруч в Негово име.
Амин!
Fotoğraf: Селямун Алейкум!
И нека Аллах Теаля да улесни, с търпение да дари и добре да възнагради всички мюсюлмани, които държат оруч в Негово име.
Амин!

Пиенето на вода

Отпиването на глътки Предразполага Черният ни дроб за навлизането на вода в организма ни.


Ползите от изпиване на течности на три пъти:
1. Пробването на водата и течността на вкус, за да се узнае доколко е годна за пиене и каква е температурата й.

2. Избягване на рязката промяна върху нервите, която може да доведе до опасни последствия, а понякога и до смърт.

3. Чрез внимателно отпиване се избягва вероятността от задавяне.

4. Усещане за насипване с по-малко количество вода, защото мозъчните центрове, отговарящи за жаждата отправят сигнали за постъпването на вода в стомаха.

Пратеникът на Аллах (с.а.с) е казал:
“Когато някой от вас пие (вода, течност), нека отпива на малки глътки (полека и внимателно), а не на големи глътки, понеже отпиването на големи глътки може да предизвика болки в стомаха (кубад)”
Разказано от ал-Бейхаки в неговата книга Муснаф

Думата “кубад” означава също и болка в черния дроб.
Fotoğraf: Отпиването на глътки Предразполага Черният ни дроб за навлизането на вода в организма ни.

 Ползите от изпиване на течности на три пъти:
1. Пробването на водата и течността на вкус, за да се узнае доколко е годна за пиене и каква е температурата й.

2. Избягване на рязката промяна върху нервите, която може да доведе до опасни последствия, а понякога и до смърт.

3. Чрез внимателно отпиване се избягва вероятността от задавяне.

4. Усещане за насипване с по-малко количество вода, защото мозъчните центрове, отговарящи за жаждата отправят сигнали за постъпването на вода в стомаха.

Пратеникът на Аллах (с.а.с) е казал:
“Когато някой от вас пие (вода, течност), нека отпива на малки глътки (полека и внимателно), а не на големи глътки, понеже отпиването на големи глътки може да предизвика болки в стомаха (кубад)”
Разказано от ал-Бейхаки в неговата книга Муснаф

Думата “кубад” означава също и болка в черния дроб.

5 неща преди ляганe

Posted by Admin четвъртък, юли 18, 2013, under , |

5 неща преди ляганe


Мухаммед(с.а.с) е казал на Хз.Али (р.а.),докато не направиш тези пет неща не си лягай да спиш.
1-Докато не прочетеш целия Коран.
2-Докато не дадеш 4 хиляди дирхема за садака.
3-Докато не посетиш Кябе.
4-Докато не си приготвиш мястото си в Дженнета.
5-Докато не се сдобриш с някого,който сте се карали.
Хз.Али(р.а.)отвърнал:как е възможно всичко това да се направи?
Мухаммед (с.а.с.) казал:”Не знаеш ли,че:
1-Като се прочете 3 пъти сура Ихлях е като,че ли си прочел целия Коран.
2-Като прочетеш 4 пити сура Фатиха е като,че ли си дал за садака 4 хиляди дирхема.
3-Като кажеш 10 пъти: Ля иляхе илляллаху вахдеху ля шерике леху ел мулку ве лехул хамду йухйи уе юмиту уе хуве аля кулли шейин кадир.” е като,че ли си посетил Кябе
4-Като кажеш 10 пъти:”Ля хауле уе ля куввете илля билляхи Алиййил Азийм” е като,че ли си си приготвил мястото си в Дженнета.
5-Като кажеш 10 пъти:”Естагфируллахи ел азийм ел-лези ля иляхе илля ху ел хай ел каййум ве етубу илейх.”имаш награда като,че ли си се сдобрил с човек.който си бил скаран.


Мъдри слова

Posted by Admin четвъртък, юли 11, 2013, under |

Мъдри слова

 


„Истинския преселник е този, който е изоставил забранените от Аллах неща.”

Попитаха Пратеника (с.а.с.) кой е най-хубавия приятел и той каза: „Когато го погледнеш, да ти напомня за Аллах. Когато говори, да се увеличават знанията ти. А с поведението и постъпките си, да ти напомня за Отвъдния живот.” (М. Зеваид 10/226)


„Не злорадствай за брат си. Аллах може да даде спасение за него, а бедата – на теб.” (Тирмизи)

Ако искате да знаете  как (по какъв начин) някой е спечелил парите си, вижте къде ги харчи.” (Хасан Басри)


„Болен не влиза при здрав.” (хадис)

„Аллах не е създал болест, за която да не е изпратил и лек.” (хадис)

„Аллах не е дал лек за болестите ви от нещата, които е забранил.” (хадис)

„Който започне да говори преди да даде селям, не му отвръщайте.” (хадис)

Мухаммед (с.а.с.) каза: „Подновявайте си имана!” сахабетата попитаха как, каза: „Казвайте много „ляиляхе иллаллах.” (хадис)

„Който спотайва мислите в себе си е господар на делата си.”

„Колкото по-малко си привързан към този свят, толкова по-свободно ще живееш.”

„Притеснявам се от две неща за вас: 1 – следване на страстите и 2 – многото желания. Защото следването на страстите става причина да не се вижда истината и да не се следва правото (правилния път, повелите на Аллах), а многото желания карат човека да забрави за Отвъдния живот.” (Хз. Али)

„Който желае ДЖЕННЕТА, ДА СТОИ ДАЛЕЧ ОТ ЖЕЛАНИЯТА НА ДУШАТА СИ.” (Хз. Али)

„Търпението те учи на богобоязън. А богобоязънта се събира в две неща – подчинението към Аллах и избягване на греховете.” (Хз. Омар)

Хз. Али казва: „Наистина ме смайват хората, които се самопогубват при наличие на възможност за спасение.” Попитаха: „О, Али, коя е възможността за спасение?”  Той каза: „Да молиш Аллах за опрощение.”

„Говори малко, за да постигнеш спасението. Мълчанието е причина за влизане в Дженнета. Не казвай тайната си на приятеля ти, защото и приятеля ти си има приятел и той ще каже на приятеля си.” (Хз. Али)

„Който не е доволен от предписанието (съдбата), той няма да вкуси сладостта на имана. Човекът и да е доволен и да не е доволен – ще се случи това, което Аллах е предписал. Но ако е доволен от предписанието – ще получи награда, а ако не е – ще стане грешник.”  (Хз. Али)

„Без съмнение, когато един раб на Аллах не може да достигне определена степен при Аллах чрез правене на добри дела, тогава Аллах го изпитва (като му дава някаква беда) с него самия, или с имуществото му, или с детето му и му дава да прояви търпение за това, докато достигне степента, която преди не е успял.” (Абу Давуд)


„Сприятелявай се с вярващия, така че от храната ти да ядат само богобоязливите.” (Тирмизи)

„Който си легне с абдест и заспи споменавайки Аллах. А след това през която и да е част на нощта се събуди – ако поиска нещо за този или другия свят – непременно ще му бъде дадено.” (Тирмизи)

„Обичта към дунята е в основата на всички прегрешения. Обичта ти към нещо те прави сляп и глух.” (Абу Давуд)

Ако имаш любов, нямаш нужда от нищо друго.
Ако нямаш любов, няма значение какво друго имаш!


"Ако някой не ви се усмихва го дарете с усмивка. Никой не се нуждае повече от усмивка, отколкото този, който не може да се усмихва на другите."

“A земният живот е само измамна наслада. Наистина ще бъдете изпитани и в имотите и в душите…” (3:185)

„Излъчва светлина само този, който е осветен от вътрешна светлина.” (Исмет Иозел)

„Не оставай без любов, за да не умреш. Умри с любов, за да останеш жив.” (Руми)

„Който не различава лошото, попада в него.”

„Когато съветваш другите, не забравяй себе си.”

„Когато липсват приятелите, книгата е най-добрия приятел.”

„За тези,които се обичат няма по-подходящо нещо от никяха.” (хадис)

„Вярващия обича и е обичан. Няма добро в този, който не обича и не е обичан.” (хадис)

„Знанието е много опасно, ако го владеят неуки хора. Знанието е огън.” (Ивайло Костов)

„Истинския муджахид (борещ се) е този, който се бори с низостта на душата си.”

„Ако не живеете така както вярвате, ще започнете да вярвате така както живеете.” (Хз. Омар) 
 
 

Седемте препоръки на Мевляна



В щедростта си и когато помагаш,бъди като течаща вода!

В състраданието и милосърдието си бъди като слънце!

При покриване на чуждите недостатъци бъди като нощ!

В гнева и яростта си бъди като мъртвец...

В скромността и смирението си бъди като пръстта...

В толерантността си бъди като море...

Или изглеждай такъв,какъвто си,или бъди такъв,какъвто изглеждаш.
Върнете се в началото

МЕСЕЦ РАМАДАН – ВРЕМЕ НА ИЗОБИЛИЕ И БЛАГОДАТ

Posted by Admin сряда, юли 10, 2013, under ,, |




Нека и този Рамадан честит за всички да е
и ви обгърне с радост, здраве, берекет.
И нека с пълна сила милостта му засияе,
сърцата вярващи да озари навред.
Нека и този Рамадан ви донесе утеха
и с мир изпълни домовете ваши.
И нека в края всички да се радват на успеха,
щастливи да отпиват от Дженнетски чаши.

Пожелавам ви един Щастлив Рамадан.
Честит Рамадан!

МЕСЕЦ РАМАДАН – ВРЕМЕ НА ИЗОБИЛИЕ И БЛАГОДАТ



Месец Рамадан –свещеният месец за мюсюлманите; месецът, от който започва ислямското летоброене и история; месецът, през който е низпослан Свещения Коран; месецът, който се явява опорна точка за един от стълбовете на Исляма – говеенето.
“Рамадан е месецът, през който беше низпослан Коранът за напътствие на хората и с ясни знаци от напътствието и разграничението. Който от вас се окаже в този месец, да говее през него, а който е болен или на път – да се издължи в други дни. Аллах иска да ви улесни и не иска да ви затрудни, а да завършите докрай определените дни, да възвеличите Аллах за онова, с което ви е напътил и да сте признателни.” /2:185/
Говеенето е довод за вярата на рабите във Всевишния Аллах. Говеенето е служене на Всевишния. То е израз на дълбоката и искрена любов на мюсюлманина към Неговия Създател. Говеенето изпълва човека с надежда да спечели благоволението на Аллах. Наградата за говеенето е велика, защото Всевишният го е отредил за Себе Си.

Пророкът /Аллах да го благослови и с мир да го дари/ е казал: 

"Аллах каза: Всяко дело на синовете на Адам е за тях самите, освен говеенето. То е за Mен и наградата за него Аз я давам." /Бухари/
Говеенето не е просто един от обредите в Исляма. То е мерило за искреността - тaйнство между Аллах и Неговия раб. Няма друга система или религия, която дава на човека такъв метод за духовно извисяване и стремеж към Него – Единствения. Пратеникът на Аллах /с.а.с./ е казал :

“Говеенето е предпазване от Огъня.”
И още : “Който говее през месец Рамадан с вяра и очакване на награда от Аллах, на него се опрощават предходните грехове.” /Муслим и Бухари/

И е казал : “От Рaмадан до Рамадан се опрощава онова, което е във времетраенето между тях, ако не са извършени големи грехове” /Муслим/

И още: “В Рая има врата “Ар-Раййан”, през нея в Съдния Ден ще влязат само говеещите. Никой друг, освен тях не ще влезе от там…” / Бухари /

Кой би допуснал да пропилее всичко това? Кой не би искал да даде всичко от себе си, за да спечели тази благодат?

Всеки би положил максимални усилия, би се отрекъл от всичко, което ще му попречи, за да получи Неговата благодат. А това, което се иска от нас е толкова малко, в сравнение с онова, което ни предлага Аллах Всевишния! От нас се иска само да се откажем от няколко незначителни земни блага и то не напълно. Говеещият трябва да изостави това, което Аллах е забранил.

Пратеникът /с.а.с./ е казал: ”Когато някой от вас говее, да не изрича непристойност и да не проявява безразсъдство.” /Муслим/

Говеенето е божествено предписание за самоуспокоение и самоконтрол, за поддържане на човешкото достойнство и свобода. Тези резултати винаги се проявяват, ако човек правдиво говее.

Пророкът /с.а.с./ е казал: “Колко говеещи има, които не притежават нищо от говеенето, освен гладуването. И колко отслужващи нощната молитва има, които не притежават нищо от нея, освен бдението нощем.”

Месец Рамадан е велик месец. През него е низпослан Коранът - за напътствие на хората с ясни знаци от напътствието и разграничението и като изцеление за вярващите.

Пророкът /с.а.с./ е казал: “При вас дойде Рамадан, благословен месец. Аллах, Всемогъщ е Той и Превелик, предписа за вас като задължение говеенето през този месец. Разтварят се тогава дверите на небето и се затварят дверите на Ада, и се слагат окови на сатаните – непокорници. На Аллах тогава принадлежи нощ (нощта Кадр) , по-добра от хиляда месеца. Онзи, който не се възползва от нейното благо, той се е лишил.”/ Нисаи /

Нека се възползваме от този месец - благодат от Всевишния Аллах. Да отворим душите и сърцата си за Него - Той иска толкова малко от нас: "Човек изоставя страстите си и храната заради Мен." / Муслим /

Говеенето е едно от проявленията на единство на ислямската общност. То е символ на нейната солидарност и взаимопомощ – заговяване в едно и също време, разговяване в едно и също време, няма разлика между богат и беден, водач и воден. Единствените критерии са богобоязливостта и отдадеността на Всевешния Аллах.

 Източник: way-to-allah.com

Съвети за месец Рамадан:Съвети за месец Рамадан

Posted by Admin петък, юли 05, 2013, under ,, |

Съвети за месец Рамадан:



1.Помолете Аллах да ви позволи да достигнете Рамадан и да вземете (заслужите) възможно най-много от него, както Салаф (ранното поколение на вярващите).
2.Дръжте оруч всеки ден с Иман (вяра) и чисто (искрено) възнамерение, търсейки възнаграждение единствено при Аллах.Пророка, мир нему e казал:

„Който говее през Рамадан с Иман и търсейки награда(от Аллах), неговите минали грехове ще се опростят”.

(Бухари)
3.Прочетете Корана най–малко един път, както е правел Пратеника (с.а.с).
4.Ставайте на сухур, като Пророка (с.а.с), защото той е казал:
„Ставайте на Сухур,защото това е благословия”.
5.Правете Дуа по време на оруч, защото Пратеника, мир нему е казал, че молбата на три групи е приета, едната е на този, който държи оруч. Молете за добро на този и следващия живот, за семейството си и мюсюлманите като цяло.
6.Правете дуа преди да започнете да говеете. Пророка (с.а.с) е казал:

„Говеещият прави дуа (моли се), на която се отговаря, когато започне оруча”.
7.Давайте Садака и бъдете добри с хората. Пратеника (с.а.с) бил най-благородният сред хората и най–щедрия през Рамадан.
8.Избягвайте всичко, което би посрамило оруча като лъжа, клеветене, измама, ядосване. Пророка, мир нему е казал:

 „Този, който не се откаже от изговаряне на грешни твърдения (лъжи), и лоши постъпки, говорене на лоши думи на другите, Аллах няма нужда от такъв оруч оставяне на храна и вода (питиета)”.

(Бухари)
9.Не яжте прекалено след Ифтар (разговяване).
10.Молете за прошка, защото в този месец Аллах освобождава хората от огъня.
11.Кланяйте Таравих с Хушу'а (страх от Аллах). Ако кланяте в Месджида завършете намаза с Имама. Ако сте у дома продължете Салах (намаза) колкото можете. Пратеника (с.а.с) е казал:
„Който се кланя през Рамадан с Имам и търси възнаграждение (от Аллах) миналите му грехове ще бъдат опростени”.
12.Нахранете бедните и поканете и други за Ифтар. Пророка, мир нему е казал:
 „Който нахрани човек, който говее, ще получи същата награда като говеещия, без да се намали възнаграждението на този, който държи оруч”.
13.Полагайте повече усилия последните 10 нощи. Пророка (с.а.с) се стараел през Рамадан повече от всеки друг месец и особено през последните десет дни.
14.Казвайте тази дуа в нощите, когато се очаква да е Лейлетул-Кадр:

"Аллахумме иннеке афуун тухиббул - афуа фафу анни".
(О Аллах Ти си Опрощаващ и обичаш прошката,затова прости и на мен).
15.Помолете Аллах да приеме всички ваши добри дела през този месец.

ПОЗНАНИЯ ЗА ГОВЕЕНЕТО

Posted by Admin четвъртък, юли 04, 2013, under ,, |

ПОЗНАНИЯ ЗА ГОВЕЕНЕТО



В името на Аллах, Всемилостивият, Милосърдният!
Възхвалата е за Всевишния Аллах, Който е повелил говеенето през месец Рамадан и отредил този месец, да превъзхожда останалите. Саляту селям да бъде за Мухаммед (сас) най-превъзходният измежду пророците и пратениците.

Скъпи братя и сестри!

Говеенето е служене, при което от зазоряване (имсак) до залеза на слънцето с намерение заради Аллах, човекът се въздържа от хранене, пиене, полов контакт и от всяко нещо, което го проваля.

Ползата от говеенето е голяма. Пратеникът (с.а.с) казва:

“Онзи, който заради Аллах говее един ден, Аллах ще го отдалечи от Огъня (на разстояние, което се изминава за) седемдесет години” (Муслим)
Говеенето се разделя на: задължително и доброволно (нафиле).

Към задължителното говеене спада:
1. Говеенето през месец Рамадан.

2. Кефарет (говеене като за изкупление на прегрешения).

3. Незр (говеене при вричане).

Говеенето през месец Рамадан е повелено през втората година по Хиджра и е една от основите на Исляма. Аллах Теаля казва:

"О, вярващи, предписано ви е говеенето, както бе предписано и за онези преди вас, за да се побоите" (Сура Бакара, 2 :183)
Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Ислямът е изграден върху пет /основи/: Засвидетелстването, че няма друг Бог, освен Аллах и че Мухаммед е Негов Пратеник, извършването на намаз, даването на зекят, извършването на хаджилък и говеенето през месец Рамадан.” (Муслим)
Достойнствата на месец Рамадан и наградите за извършените през него дела са големи. Пратеникът (с.а.с.) казва:

“На онзи, който говее месец Рамадан с вяра, искреност и надежда за награда, му се опрощават отминалите грехове.” (Муслим)
Говеенето през месец Рамадан започва, след като бъде видяно новолунието на този месец. Ако времето е облачно и луната не може да бъде видяна, говеенето задължително трябва да се започне след изтичане на тридесетия ден от месец Шабан. А когато бъде видяна луната на следващия месец Шеууал, говеенето приключва. Ако небето е облачно и луната на Шеууал не може да бъде видяна, говеенето се прекратява след изтичане на тридесетия ден. Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Заговявайте, когато видите луната (на месец Рамадан), и прекратявайте, когато видите луната (на Шеввал). Ако поради облаци луната не се вижда, изпълнете дните на месец Шабан до тридесет.” (Муслим)
Основи на говеенето са:

1.Нийет (възнамерение).

Аллах Теаля казва:

"И бе им повелено да се прекланят единствено пред Аллах, предани Нему в религията, правоверни…" (Сура Бейине, 98:5)
Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Делата са според намеренията, и всеки човек се възнаграждава според това, което е възнамерил.” (Муслим)
2. Въздържане от всяко нещо, което проваля говеенето.

Аллах Теаля казва:

"... яжте и пийте до зазоряване, докато различите белия конец от черния [т.е. деня от нощта]..." (Сура Бакара, 2 :187)
Говеенето през месец Рамадан е задължение за всеки зрял, умствено здрав мюсюлманин, който не е пътник и е здравословно добре. Жената не трябва да говее, когато е в месечен цикъл или е родилка.

Групите хора, на които е позволено да не говеят през месец Рамадан:

– Много възрастни, немощни и постоянно болни, на които излекуването е невъзможно. Те обаче са задължени да плащат фидйе (изкупление).

Изплащане на изкуплението става по два начина:

1. За всеки пропуснат ден да бъде нахранен със сготвена храна по един беден или нуждаещ се.

2. За всеки пропуснат ден, да се даде на беден или нуждаещ се около (2,250 кг) от следните хранителни продукти: пшеница, брашно, ориз и други подобни.

Аллах Теаля казва:

"А за които не могат – откуп: да нахранят човек в нужда." (Сура Бакара, 2 :184)
– Разрешава се да не говеят през месец Рамадан на болните и пътуващите. След изтичане на месец Рамадан те трябва да наваксат, т.е. да постят толкова дни, колкото са пропуснали.

Аллах Теаля казва:

"Който от вас се окаже в този месец, да говее през него, а който е болен или на път – да се издължи в други дни." (Сура Бакара, 2 :185)
Хамза Ел-Еслемий (р.а.) попитал Пратеника (с.а.с.):

”О, Пратенико на Аллах! Аз мога да пътувам и да говея, и ако говея, ще имам ли грях?” А той (с.а.с.) отговорил: “Това е разрешение от Аллах Теаля, и има награда, за който се възползва от него, няма грях за този, който иска да говее.” (Муслим)
– Забранено е жените да говеят, когато са в месечен цикъл, същото се отнася и за родилките. След изтичане на месец Рамадан, те трябва да издължат пропуснатите дни. Айша - радиаллаху анха - казва:

“Когато бяхме в месечен цикъл по времето на Пратеника (с.а.с.), той ни заповядваше да издължаваме пропуснатите дни от месец Рамадан, но не ни заповядваше да издължаваме пропуснатия (през този период) намаз.” (Муслим)
А за онзи, който умишлено разговее през месец Рамадан, Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Който умишлено и безпричинно разговее един ден от месец Рамадан, той не може да се отплати дори и цяла година да говее (т.е. не може да достигне наградата за пропуснатия ден от месец Рамадан).” (Абу Дауд)
Правила и препоръки при говеене:

1. Възползване от благодатта на сахур. Това е времето за хранене преди говеене – от полунощ до зазоряване.

Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Яжте на сахур, защото в него има благодат” (Муслим)
2. Разговяване навреме.

За предпочитане е да се разговява веднага след залез слънце. Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Хората ще са в добро докогато бързат да си разговяват (навреме).” (Муслим)
Анас ибну Малик (р.а.) казва:

”Пратеникът (с.а.с.) разговяваше с няколко пресни фурми преди да извърши вечерната молитва, ако нямаше пресни фурми, със сушени, а ако и такива не се намираха, тогава с няколко глътки вода.” (Абу Дауд: 2356)
3. Дуа по време на говеене и при разговяване. Пратеникът (с.а.с) е казал:

“Дуата на говеещия, отправена при разговяване, не се отхвърля.”
При разговяване Пратеника (с.а.с.) казвал:

“Жаждата си отиде, тялото се освежи, а наградата е сигурна иншааллах.” (Абу Дауд)
“О, Аллах мой! Заради Теб говях и с дареното ми от Теб препитание си разговях.” (Абу Дауд)
4. Въздържане от всяко нещо, което е несъвместимо с говеенето. Пратеникът (с.а.с.) казва:

“Аллах не се нуждае от гладуването и жадуването на онзи, който не изостави словата съдържащи измама и заблуда и делата според тях." (Абу Давуд: 2359)
5. Усилия за извършване на повече ибада през последната десетдневка от месец Рамадан. Айша (р.а) казва:

“През последната десетдневка от месец Рамадан Пратеникът (с.а.с.) полагаше повече усилия за ибадет, отколкото през останалото време.” (Муслим: 2780)
Какво се позволява по време на говеене:

1.Къпане след омърсяване вследствие на семеотделяне.

Айша (р.а) казва:

“Пратеникът (с.а.с.) говееше, понякога осъмваше джунуб (омърсяване вследствие семеотделяне), после се изкъпваше (и продължаваше говеенето).” (Муслим: 2583)
2. Къпане при силна жега или жажда. Един човек казал на Абу Бакр ибни Абдуррахман (р.а):

“Видях Пратеника на Аллах (с.а.с.), когато говееше да изсипва върху главата си вода, вследствие на силна жажда или жега.” (Абу Дауд)
3. Преhttp://www.koranbg.com/гръщане и целуване, когато няма опасност от възбуждане.

Айша (р.а) казва:

“Пратеникът (с.а.с.) прегръщаше и целуваше неговите съпруги, когато говееше, но измежду всички той най-добре владееше страстите си …” (Муслим: 2571)
4. Инжектиране, даване на кръв, вадене на зъб и други. Подхранващите системи и инжекции провалят говеенето.

5. Изплакване на устната и носната кухина. Пратеникът (с.а.с.) казал на Лекит ибни Сабрате:

“Когато изплакваш носната кухина, смръкни обилно вода, с изключение когато говееш.” (Абу Дауд)
Молим се на Аллах Субханeху уе Теаля да ни подкрепя в извършването на добри дела и да ни предпазва от лошите, да ни дари с добро в този и в отвъдния живот, и да ни защити от Огъня; да опрости греховете ни, греховете на родителите ни и на всички мюсюлмани. Амин!


Източник: way-to-allah.com

ХАДИСИ ОТНОСНО ГОВЕЕНЕТО

Месец Рамадан е най-добрия запас, най-доброто приготовление - месецът, който дава най-доброто възпитание за тези ценности!!!




"Рамадан е месецът, през който беше низпослан Коранът за напътствие на хората и с ясни знаци от напътствието и разграничението. Който от вас се окаже в този месец, да говее през него, а който е болен или на път - да се издължи в други дни. Аллах иска да ви улесни и не иска да ви затрудни, а да завършите докрай определените дни; да възвеличите Аллах за онова, с което ви е напътил и да сте признателни."
(Сура Ал-Бакара: 185)


ХАДИСИ ОТНОСНО ГОВЕЕНЕТО


Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:

“Който говее един ден заради Аллах , то Аллах ще отдалечи лицето му от Огъня на разстояние седемдесет години”
(Бухари, Муслим)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"За онзи, който говее в името на Аллах един ден, Аллах отваря ров между него и Джехеннема с ширина колкото разстоянието между небето и земята."
(Тирмизи)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"За говеещия има две радости. Първата е когато разговява. Другата е радостта в Съдния ден, когато ще изпитва радост от това, че в земния живот е говял."
(Муслим, Нисаи)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"Великия Аллах намножава наградата за делата на синовете Адемови от десет до седемстотин пъти. Аллах Теаля е казал: "Освен за говеенето, защото говеенето е за мен и Аз ще дам възнаграждението за него..."
(Бухари, Муслим)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"Говеенето е преграда срещу греха. Който от вас говее, да не изрича лоша дума и да не вика и крещи. Ако някой го проклина и ли се заяжда с него, да каже: "Аз говея"..."
(Бухари, Муслим)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"Ставайте да се храните на сахур, защото в сахура има благодат."
(Бухари, Муслим)



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"Най-добре е да разговявате с фурма. Ако не намери фурма, да разговее с вода, защото водата е чиста."
(Бухари, Муслим)

Абу Хурейра /р.а/ предава, че Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
“За онзи, който нахрани говеещ, има награда колкото на говеещия. Но това с нищо не намалява наградата на говеещия.”

/Тирмизи,Савм 82,(807); Ибни Мадже,Сийам 45, (1746)/


Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
"В Съдния ден говеенето и Корана ще се застъпят за раба. Говеенето ще каже: "О, Аллах! Аз лиших този раб през деня от храна и страсти. Позволи ми да се застъпя за него. И така и двете (Корана и говеенето) се застъпват за него."
(Ахмед, Ал-Хаким)

Раздаване на садака.
Пророка (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
“Най-превъзходната садака, е садаката през месец Рамадан.”
/Тирмизи./


 Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
“Който мюсюлманин нахрани гладен мюсюлманин, него Аллах ще го нахрани от плодовете на Дженнета. А който напои жаден мюсюлманин, него Аллах ще го напои от [кладенеца] Рахикул Мехтум. “
/Тирмизи./



Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал: 
“Онзи, който държи оруч и умре през това време, ще му се запише севап - все едно е говял до Съдния ден.“
(Дейлеми)



 Пророка Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем) е казал:
 "Говеенето е преграда срещу греха. Който от вас говее, да не изрича лоша дума и да не вика и крещи. Ако някой се кара с него и изрича неприлични думи, да каже: "Аз говея"..."
(Бухари, Муслим) 



***
Молим Аллах Субхануху ве Теаля да ни подкрепя в правенето на добри дела и предпазва от лоши деяния. Да ни дава добро в този и отвъдния живот. Да ни защити от Огъня. Да опрости греховете ни, греховете на родителите ни и на всички мюсюлмани. Амин!


Tags

Blogger templates

Translate

Blog Archive