Постенето през месец Шеввал
Отговор:Да се държи оруч винаги е севап. Хадис, (Оручът е щит, който предпазва от огъня на ада) . (Бухари)
Има награда за всеки държан оруч. Хадис-и Шериф казва:
(Който говее през месец Рамадан, и още шест дена през месец Шеввал, ще се пречисти от
греховете си така, както майка му го е родила..) [Табарани]
(Който говее през месец Рамадан, и после още шест дена през месец Шеввал, ще се брои че е говял една година.) [Ибн Мадже]
Абу Еюб (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
„Който говее в Рамазан и след това говее шест дена в месец Шаууал – все едно е говял цяла година.”(Муслим, Тирмизи, Ебу Дауд и Ахмед)
(Оручът на месец Рамадан се счита за десет месеца награда, и шестте дена оруч след Рамадан се счита за два месеца награда, съответно наградата става за една година.)
[Ибн Хузейме]
По-добре е тези шест дена оруч, веднага след байряма да се говеят. Допустимо е, и с прекъсване да се говее. Онзи, който е пропуснал дни през месец Рамазан, трябва да се направи нийет (възнамерение) и за каза.Но най-добре каза оручите в понеделник и четвъртък да се държат. Три Хадис-и Шерифа гласят:
(Делата се представят пред Аллах в понеделник и четвъртък. И аз бих искал да съм оручлия когато представям моите дела.) [Тирмизи]
(Държа оруч в понеделник и четвъртък, защото в тези дни се опрощават греховете.) [Муслим]
И е казал Пратеникът на Аллах (с.а.с):
(Вратите на Дженнета се отварят в понеделник и в четвъртък.) [Муслим]
Въпрос: Навлязохме в месец Шаввал. Започнах шестте дни оруч. Понеже бях неразположена, и имаше дни в които не съм говяла по време на Рамазана.Това са 7 дена.Тези 6-дена оруч ще заместват ли тези 7 дни? Или трябва да говея 13дена?
Отговор: Когато говеете 6 дена от месец Шеввал, направете нийет (възнемерение) и за пропуснатите 7 дни каза. Така като държите 7 дена, вие ще се издължите за пропуснатите каза, и севапа (наградата) от 6 дни ще спечелите.Например с нийета (Възнемерявам в името на Аллах, днес да държа нафиле и каза оруч)
Въпрос: Тези шест дена оруч в месец Шеввал ги държах един след друг с (с нийет за каза и нафиле оруч). Някои хора казват, че трябва да се говеят в дните понеделник и четвъртък. Но без зла умисъл си казах (по-добре да ги държа шест дена под ред и да се отърва от задълженията си). Има ли нещо лошо в това?
Отговор
Възможно ли човек да държи оруч с лоши намерения? Казали сте си така, защото сте сметнали, че това (оруча) е ваш дълг и трябва да се издължите. При молитвата намаз същото се мисли (казва). (Чакай да кланям каза намаза, че да се отърва от него) това не означава злонамереност, а означава да се отървем от дълга възможно най-скоро.
Въпрос: Ние със съседите държахме тези шест дена оруч. Една жена каза,че ако жените имат каза (пропуснат през Рамазан) оруч, не можели да държат нафиле оруч. Това вярно ли е?
Отговор: Който има пропуснат (каза) намаз, той не може да кланя нафиле или суннет намаз.Но оруч може да държи, защото до следващия Рамазан може да се издължи с каза оруч. Но когато говее тези шест дена нафиле оруч, ако направи нийет и за каза, ще се счита че хем шестте дена е говял, хем за каза оруча се е издължил.
Въпрос: Озни, който говее шест дена в месец Шеввал, може ли в които си дни иска да говее?
Отговор:
Да, в рамките на 30 дни шест дена да се говее.
Въпрос: Започнах да говея шестте дена. Втория ден днес ще говея. Но снощи бях малко изморен, ядох и така легнах. Щом се събудих сутринта, аз се сетих, че не бях направил нийета (възнемерение). Въпреки това, преди лягане казах на жена си "ще ставам утре и и следващите дни за сахур защото ще говея Това счита ли се за нийет?
Отговор
Щом сте яли с намерението за оруч, това се приема за ниейт. Дори и когато бързате да пиете и да направите нещо преди да настъпи времето на оруча, това също се счита за вънамерение.







![Снимка: ✯ Какво се прави на Рамазан Байрям ✯
Според сунната на Пратеникът на Аллах (с.а.с):
• Да станем рано;
• Да вземем на гусл абдест;
• Да използваме мисвак;
• Да облечем чисти и нови дрехи;
• Ходене и връщане пеша до джамия;
• Да сме усмихнати и показваме радостта си;
• Да поздравяваме със Селям;
• Да дадем на садака;
• Да подпомагаме в работата на хора служещи на исляма;
• Да сдобряваме на скарани;
• Да посетим приятели и им занесем подаръци;
• Да посещаваме гробищата на близки и приятели;
• Да хапнем фурми преди да излезем за сабах намаз;
Енес ибн Малик(р.а.), казва:
„Пратеникът на Аллах (с.а.с) не излизаше в деня на Рамазан Байрам, докато не хапне фурми, и ги ядеше в нечетен брой”.
/Бухари/
***
Ибн Омар ( р.а. ) казва:
"Пратеникът на Аллах (с.а.с) излезе в деня на байрама, и кланя намаз от два рекята, като не кланя (друг намаз) преди и след него”.
/ал-Бухари/
***
Позволено е да покажем радостта си на Байрям с музика и танци.Следния хадис потвърждава това:
“Когато Абу Бекир (р.а.) е посетил дома на дъщеря си Айше (р.а.), видял как две наложници свирят на дайре, а Айше (р.а.) танцувала.Те възхвалявли със сага смелостта и подвизите на Ансарите.Абу Бекир (р.а.) решил че не уместно в дома на Пратеникът на Аллах (с.а.с) да се вършат подобни действия, и ги приканил да спрат. Но на сватби и байрями е било допустимо жените да свирят на дайре, затова Пратеникът на Аллах (с.а.с) е казал на Абу Бекир (р.а.):
“Остави ги (не им пречи), всяко племе си има празник, а това е нашият празник. Байрамът е ден за радост и веселие.“
(Бухари)
***
Рамазан Байрям се празнува не защото е свършил Рамазана, а защото Аллах ни е благословил и ни опростил греховете (иншаллах).
Пратеникът на Аллах (с.а.с) разказва:
“След като на Байрам вярващите се събират по джамиите за Байрям намаз, Аллах Теаля пита меляйкетата?
“Какво следва след една довършена работа?“-
Те отговарят: “Получаване на възнаграждение“
Тогава Аллах Теаля казва: „Бъдете свидетели, че Аз давам благословията и опрощението Си на онези, които са държали оруч на Рамазан и са кланяли намаз.О, раби Мои! Искайте днес от Мен, и в името на могъществото и величието Ми, Аз ще ви дам каквото поискате.“
/Бейхаки/
***
Голям севап е да се правят посещения на мюсюлмани само заради Аллах.
(Посещавай хората за да не те забравят. Но не го прави често, за да не им омръзнеш!)
Един хадис гласи:
“Когат някой отива на гости на един приятел в селото, Аллах Теаля изпраща един ангел при него, който го пита:
- Къде отиваш така?
- Имам си един приятел в селото. Отивам да го посетя.
- Отиваш защото ти е помогнал или услужил с нещо ли?
- Не, ще го посетя само в името на Аллах.
- Добра новина за теб! Мен Аллах Теала ме изпрати. За това, че без никакви очаквания, отиваш на посещение на приятеля си, ти стана достоен за обичта на Аллаху Теала.
[Хаким]
***
Пратеникът на Аллах (с.а.с) е казал:
Който посещава ислямски учен, все едно е посетил мен.“
(Таберани)
***
Много е важно днес скарани братя и сестри да се сдобрят или някой друг да ги сдобри.Не е добре (сърдитостта) да продължава повече от три дена.В следния хадис се казва:
Пратеникът на Аллах (с.а.с) каза:
“-Не прекъсвайте връзките по между си!
- Не обръщайте гръб един на друг!
- Не хранете вражда и омраза помежду си!
- Не си завиждайте!
- О, раби на Аллах, бъдете братя!
Не е халал, ако един мюсюлманин се сърди и страни от друг мюсюлманин.“
(Бухари)
Аллах да приеме от всички ни!](https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/p480x480/1000244_494448590636791_672213869_n.jpg)
