Нощта Регаиб / Regaib kandili

Posted by Admin вторник, май 29, 2012, under , |

Нощта Регаиб и Салат ал-Регаиб




Нощта Регаиб / Regaib kandili

Регаиб се нарича първата петъчна нощ от месец Реджеб. Тази нощ е наречена така заради изобилието от благодатта и опрощението на Аллах към своите раби.

Има предания, че през тази нощ дуата не се връща и се приема от Аллах, за това трябва по най-добрия начин да се възползваме от нея.

Пратеника (с.а.с.) през месеца, в който се намира нощта Регаиб правил много дуа, кланял нафиле (допълнителен) намаз, държал оруч, извършвал всякакъв вид добрини и обръщал голямо внимание на садаката.

Как да посрещнем нощта Регаиб?

• През този ден да говеем.

• Да четем Коран.

• Да прекараме времето от нощтния намаз до сутрешния в джамията, кланяйки намаз с джемаата.

• Да правим зикир т. е. да изричаме „Ля илахе иллеллах“, „Аллахумме салли аля сейидина мухаммедин уе аля али сейидина мухаммед“, „Естегфируллах“, „Субханеллах“, „Елхамдулиллях“, „Аллаху екбер“, „Ля хауле уе ля кууете илла билляхил алийил азим“


.........................................................................................

според други източници...

Сунна ли е салат ал-рега’иб и мустахаб ли е да се прави тази молитва?

Отговор :
Салат ал-рага’иб се отнася до определена нощ в месец Раджаб и е нововъведение (бид’а). Нощта е в първия петък на месеца, като молитвата е за времето между Магриб и ‘Иша и се предшества от пост в първия четвъртък на Раджаб.
Салат ал-рага’иб е внедрена и представена за първи път от Байт ал-Махди (Йерусалим) през 480г. по хижра. Няма сведения за нея нито от Пророка с.а.с, нито от асахаба или от който и да било от най-добрите поколения или имами. Единственото, което може да се каже, че това е нововъведение, което заслужава порицание и не е достойна за похвала Сунна.
Учените постоянно ни предупреждават за опасността от нововъведения и заблуди.
Ал-Науауи, Аллах да се смили над него, казва в ал-Мажму’ (3/548):
Молитвата, която е позната с името салат ал-рага’иб, е от 12 рака’ат, които се изпълняват между Магриб и ‘Иша в първия петък от месец Раджаб, изпълняването на 100 рака’ат в нощта Нусф Ша’бан (средата на месец Ша’бан), са осъдителни нововъведения. Никой не трябва да лекомислено да вярва, че са удостоверени с хадис, не са споменати нито в Куут ал-Кулууб или в Ихийа’ ‘Улум алДийн или да са в някой хадис на някоя от тези две книги. Никой не трябва да е лековерен и да следва имами, които пренебрегват правилата на молитвата и проповядват, че е мустахаб извършването им, но с в грешка по този повод. Имам Абу Мухаммед ‘Абд ал-Рахмаан ибн Исмаил ал-Махдис пише ценна книга и показва погрешността им. И е прав, Аллах да го помилва. Край на цитата.
Ибн ‘Абидийн пише в своята книга Хаашийа (2/26):
Казвам в ал-Бахр: Оттук разбираме, че е макрух да ставаме за салат ал-рага’иб, която е в първия петък на Раджаб, тя е нововъведение.
Учения Нур ал-Дийн ал-Махдис е написал много хубаво есе по темата, което се нарича Рад’ ал-Раджиб’ан Салат ал-Рагаиб, в което разглежда повечето коментари на ранните и на по-късните учени по тази тема, както и на четирите мадхаб. Край на цитата.
Ибн Хажр ал-Хайтами, Аллах да е милостив към него, е бил питан: Допустимо ли е да се прави салат ал-рага’иб с джама’ат или не?
Той отговорил: Салат ал-рага’иб е като познатата като Лайлат ал-нусф мин Ша’бан (средата на месец Шабан). Това са две осъдителни нововъведения и в хадис се казва, че това са маудо’ (измислици). Забранено е да се правят тези молитви независимо дали самостоятелно или в джама’ат.
Aл-Фатауа aл-Хикхийа aл-Kубрa, 1/216
Шейх ал-Ислам Ибн Таиймийа, Аллах да го помилва, е казал:
Що се отнася до новите молитви, които се правят в определено време, с определен брой рака’ат, с определени рецитирания, както молитвата салат ал- рага’иб в първия петък на месец Раджаб, в средата на месец Шаабан, нощта на 27 Раджаб, това са нововъведения, не са предписани от исляма, не са утвърдени от четиримата имаами или от надеждни учени...Неща като тези отварят вратите за промени в законите и ритуалите в исляма и въвеждат това, което Аллах не е отредил.
Aл-Фатaуa aл-Kубрa, 2/239
Шейх ал-Ислам е бил питан отново за тези неща и е казал:
Тази молитва не е правена от Пророка с.а.с или от някой от асахаба, или от тааби’ин или от имаамите на мюсюлманите...
Aл-Фатaуa aл-Kубрa, 2/262
В aл-Maусу’а aл-Фикхийа (22/262) казва:
Ханафи’ и Шафа’и са заявили, че молитви, като салат ал-рага’иб, лайлат ал-нусф през Шаабан, които се правят п оспециален начин и с определен брой рака’ат, са укорителни нововъведения.

...........................................................

Tags

Blog Archive

Blogger templates

Translate

Blog Archive