АБДЕСТ

Posted by Admin вторник, май 28, 2013, under |

 

АБДЕСТ

1. Определение: Абдест – измиване на определени части от тялото по определен начин, с цел за ибадет.
2. Начин на вземане на абдест:
След като се направи нийет (възнамеряване) за абдест, се казва, „Бисмиллях” и се измиват ръцете до китките, слага се вода в устата, измива се хубаво устната кухина. Слага се вода в носа, мие се лицето, след това се измиват ръцете до лактите, включително, като се започва отдясно. После се прави месх (забърсване с влажни ръце) на главата, забърсват се ушите и накрая се мият двата крака до глезените, включително, като се започва с десния крак.
3. Видове абдест:
  • Фарз:
а) за намаз.
б) при четене от Мусхаф
в/ при таваф
  • Суннет:
а) за всеки намаз
б) при четене на Коран наизуст или книги, в които има айети и хадиси
в) преди лягане и др.
4. Фарзове на абдеста:
а) Еднократно измиване на лицето, като границите на измиване трябва да са до косата, под брадата и между двете уши;
б) еднократно измиване на ръцете до лактите, включително;
в) забърсване на главата с мокри ръце един път (месх), като навлажняването трябва да обхване не по-малко от една четвърт;
г) еднократно измиване на краката до глезените, включително.
5. Сюннети на абдеста:
а) нийет – в хадис предаден от Умер (р.а.) Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казва: „Делата са според намеренията (нийета) и на всеки ще му се въздаде според неговото намерение.” (Муслим)
Пратеникът (с.а.с.) е правил нийета със сърцето при всички видове ибадет, а при хадж и умра го е изричал и с думи. При започването на дадена работа, всеки прави нийет за нея със сърцето си, дори и да не го оповестява чрез думи, но според някои учени е позволено да се изрече и с думи.
б) казване на ,,??? ???? ”(Бисмиллях).
в) измиване на ръцете до китките.
г) ползване на мисвак преди абдеста.
Хадис: Предава Айше (р.а.), че Пратеникът (с.а.с.) казва: ,,Мисвакът почиства устата и се предизвиква задоволството на Аллах (С.Т.).” (Ахмед и Несаи)
Хадис: Предава Ебу Хурейра (р.а.), че Пратеникът (с.а.с.) казва: ,,Ако не беше затруднение за уммета, мисвака щях да го направя фарз”.
д) измиване на устата и носа по три пъти.
е) прокарване на пръстите в брадата и между пръстите на ръцете и краката.
ж) второто и третото измиване на частите, които се измиват по три пъти;
з) започване на миенето отдясно.
и) забърсване на ушите.
й) спазване на поредността и извършване на действията така, както ги е извършвал Пратеникът (с.а.с.).
к) да не се прекъсват действията по време на абдеста.
л) четене на дуата след абдест.
6. Мустехаб - желателни неща на абдеста:
а) по време на абдест да се обърне в посока към къбле.
б) да вземе абдест на чисто място.
в) да не ползва чужда помощ, ако не се налага.
г) при миенето на определени части да сипва вода с дясната ръка.
д) абдестът да се взема преди езана.
е) след като свърши абдеста, да пие три пъти вода и да прави зикр (споменаване на Аллах (С.Т.).
ж) кланяне на два рекята намаз.
7. Мекрух – нежелателни неща на абдеста:
а) оставянето нарочно на суннет или мустехаб;
б) измиване, без нужда, повече от три пъти частите на тялото.
в) да се говорят излишни неща по време на абдеста.
8. Неща, които развалят абдеста:
а) всяко нещо, което излиза от срамните места на човека независимо какво е, дори газ, без значение дали е умишлено, или неумишлено.
б) излизане на кръв, гной, жълта вода и др. от тялото, ако потече и се разлее.
в) повръщането разваля абдеста.
г) заспиване в дълбок сън, ако задреме, без да се е отпуснал, не се разваля абдестът.
д) изгубване на съзнание и полудяване.
е) засмиване на глас в намаза.
При недостатък (като болест) може да се вземе абдест заедно с недостатъка, но той важи само за извършване на намаза, след което се разваля от само себе си. Например: при изтичане на кръв, гной или друго на мястото, от което изтича, трябва да се сложи марля, памук, превръзка или др.
9. Месх върху мести :
Аллах (С.Т.) е направил улеснение при вземане на абдест, за този, който има затруднение при миенето на краката при студ, болест, пътуване и др.
 Местите са кожени обувки или чорапи, които трябва да отговарят на следните условия, за да се прави месх върху тях:
- да се обуят след абдест.
- да покриват глезените.
- да не са скъсани – допуска се до три пръста скъсване.
- да са здрави и да издържат около час и половина ходене пеша, без да се скъсат.
- да са от кожа или друг материал, като при месха капките от водата, не трябва да стигат до краката.
- да са плътно около крака.
а) Времетраене на местите:
Хадис: Предава Ебу Бекр (р.а.): “Пратеникът (с.а.с.) ни позволи да правим месх върху мести до три денонощия, когато сме на път, и едно денонощие, когато сме у дома.” (Дара Кутни и Хаким)
Времетраенето на месха върху местите започва да се счита от първото забърсване след обуването им. Месх може да се прави и върху чорапи, ако отговарят на условията за мести.
б) Какво разваля правото на месх върху мести?
- Изтичането на определеното време.
- Събуване или скъсване на местите.
- При намокряне на краката, или ако влезе вода под местите.
10. Месх върху гипс или превръзка – условията за местите не се отнасят за гипс или превръзка, защото това е необходимост (дарура). Когато някой има гипс или превръзка, може да прави месх върху тях. След свалянето им трябва да вземе нов абдест. 4. Клонче или корен от дърво, с което се почистват зъбите.

Tags

Blog Archive

Blogger templates

Translate

Blog Archive